Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 51147 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Yrkesman per defenition är en man verksam i ett yrke.

Jag tycker nog att de som ska kallas som yrkesmän är de som är yrkes verksamma.
För o beaspara dig ett inlägg till så förklarar jag det med.
Jag tycker att "yrkesverksamma" är de som har yrket som huvudsakliga inkomstkälla o ser det som mer än tillfällig verksamhet.
Att de har eller skaffar sig nödvändig kompetens ser jag som en självklarhet.
Att de sen skaffar sig ett bevis på just detta för att enklare visa sin kompetens ser jag som positivt.

Att säga att de som nyss börgat efter skola inte är yrkesmän är inte helt korrekt, de är bara inte lika erfarna. Du har med dina 10 år inte lika erfarenhet med en som gått 50 år i skogen, men kallar dig likväl yrkesman.

Jag tror inte det är tänkt att det ska vara nåt annat än en hjälp att enklare visa att man har viss kompetens.

har man inte skaffat sig en kompitens genom att ha lärt sig yrket och man skall vara så lärd efter 7 år då man har den högsta löneklassen

men du svarade inte riktigt på¨frågan
är en som har tagit ett motorsågs körkort en yrkesman som inte har mera än lite vedhuggning som syselsättning
tror du att man som ved huggare om man går alla kursena får flera jobb inom näringen än om man är en yrkesman med x år inom näringen.

Är de yrkes verksamma o har detta som huvudsaklig inkomst så blir svaret JA.

Yrkes verksamma vedhuggare är långt ifrån ovana vid skogsarbete. De har mer än lite timmar om de ska leva på det......
De flesta som håller på med ved på heltid jag känner har 20+ i skogen, o växlat över till annat...
Är de då mindre kompetenta än du bara för att de håller på med ved nu?

Att en person kan hantera såg säkert ger inga garantier för att det är en duktig huggare heller inget som säger att han inte är det.
Finns o andra sidan "erfarna" huggare som inte är säkra o då blir det konsekvenser av det..

Att en person har detta o visa säger enbart att han deltagit o klarat kursen.

För en som anställer eller söker anställning är detta nog en hjälp, men ingen nödvändighet.

Kompetens/kunskap är väl nånting vi alla strävar efter. Om man kan få det i en kurs i stället för o klanta sig o lära så, är det väl inget fel.

Finns ju pengar o spara på det, kanske blods droppar med.

jo det var ju fint skrivna ord men det är bara ord och inget annat
jagh tror du inte hatr fattat vafd jag vill uppnå med min kampanj
och nu skall du få veta det
och det är när man blir nertrampad av instruktörer på säker skog som gldiligen säger att ett mororsågs körkort smäller högre än vad en skogsbrukskola göroch då¨vete fan om dom skall hålla på med detta och sedan har dom mage att ta betalt för en sådan skit kurs och den kostade 208 kr tim och höll på 2x6 timmar=2496 kr för ab och det betalar folk gldiligen för en värdelös papperbit som jag ser det för kan man inget inom produktion så är den värdelös.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32868Det är ingen som säger emot knaggen att motorsågskörkortet har med kunskaper inom aptering och andra produktionsrelaterade färdigheter. Nä, det har fokus på säkerhet för att undvika arbetsskador och förbättrad ergonomi. Baskunskaper som de flesta som har erfarenhet av skogsarbete kan. Dock tycker jag man skall vara ödmjuk och säga att man inte behärskar allt. Jag är av den åsikt att man alltid kan lära sig nyttiga saker, utbyta erfarenheter av andra som provat och lärt sig. På så sätt förbättrar man sina egna färdigheter.

Sedan förstår jag inte rädslan att certifiera sitt arbete. Många ser utbildningar och diverse kort enbart som en ond tingest. Det är ett bevis som gör att entreprenören kan påvisa sin färdigheter och kunskaper för kund. Det borde vara mycket intressant, för det är affärer det handlar om. Visst kan korten eller utbildningarna kosta något, men om de genererar intäkter så är nog summan inte så stor. Då är "pappersbiten" definitivt inte värdelös utan ett verktyg för entreprenören att få större intäkter. Sedan får man se till var det kostar att anordna en kurs; lokaler, utbildningsmaterial, instruktör. Är kostnaderna rimliga? Jag kan förstå de som tycker att avgifterna skall vara lägre för repetitionskurser. Dock tycker jag de är viktiga inom flera områden där det kan ske förändringar om lagar och förordningar som man ska ha kunskap som innehavare av ett kort.

De stora flertalet här verkar tycka att motorsågskökortet har ett berättigande. Jag har inte kunnat köpa argumenten mot motorsågskökortet som lagts fram.

//.D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32878Utvecklingen med de här sk "certifikaten" har snart gått så långt att det är mera värt att kunna visa upp en plastbit från en timkurs, än att ha flera års yrkesutbildning och/alt arbetslivserfarenhet bakom sig, och det ställer jag mig inte bakom.

Knaggen:

Hur var det nu med Skylift-certet vs traverskortet?,,,,,,

Skogshuggarn skrev:Utvecklingen med de här sk "certifikaten" har snart gått så långt att det är mera värt att kunna visa upp en plastbit från en timkurs, än att ha flera års yrkesutbildning och/alt arbetslivserfarenhet bakom sig, och det ställer jag mig inte bakom.

Knaggen:

Hur var det nu med Skylift-certet vs traverskortet?,,,,,,

har inte hunnit att kolla det men har för mig att den går in under jordförflyttnings maskiner

och sen håller jag med dig i det du skriver

Sundhult skrev:Det är ingen som säger emot knaggen att motorsågskörkortet har med kunskaper inom aptering och andra produktionsrelaterade färdigheter. Nä, det har fokus på säkerhet för att undvika arbetsskador och förbättrad ergonomi. Baskunskaper som de flesta som har erfarenhet av skogsarbete kan. Dock tycker jag man skall vara ödmjuk och säga att man inte behärskar allt. Jag är av den åsikt att man alltid kan lära sig nyttiga saker, utbyta erfarenheter av andra som provat och lärt sig. På så sätt förbättrar man sina egna färdigheter.

Sedan förstår jag inte rädslan att certifiera sitt arbete. Många ser utbildningar och diverse kort enbart som en ond tingest. Det är ett bevis som gör att entreprenören kan påvisa sin färdigheter och kunskaper för kund. Det borde vara mycket intressant, för det är affärer det handlar om. Visst kan korten eller utbildningarna kosta något, men om de genererar intäkter så är nog summan inte så stor. Då är "pappersbiten" definitivt inte värdelös utan ett verktyg för entreprenören att få större intäkter. Sedan får man se till var det kostar att anordna en kurs; lokaler, utbildningsmaterial, instruktör. Är kostnaderna rimliga? Jag kan förstå de som tycker att avgifterna skall vara lägre för repetitionskurser. Dock tycker jag de är viktiga inom flera områden där det kan ske förändringar om lagar och förordningar som man ska ha kunskap som innehavare av ett kort.

De stora flertalet här verkar tycka att motorsågskökortet har ett berättigande. Jag har inte kunnat köpa argumenten mot motorsågskökortet som lagts fram.

//.D

jag vet inte vad du har för kunskaper men vem som helst UTAN NÅGRA SOM HELST FÖRKUNSKAPER KAN TA ETT KORT och då har man inte ens bas kunskaper och det är här det hela blir så satans snett att har du bara tagit det förbanade kortet så kan du få jobb vid vilken entrepenör som helst inom skogs bruket

sen det du pratar om ergonomi det har inget med m-kortet att göra FÖR FAN HAR DU INTE FÖRSTÅT NÅGOT DOM HAMRAR SÄKERHET BARA skall man lära sig huggar ergonomi så blir det en skogsbrukskola som är den lämpliga att lära ut detta och hur skall. dom hinna lära ut detta på 2x6 timmar det är för mig en stor gåta då det går åt en dag till teori och en dag till uppkörning beroende på hur många deltagare det är med

jag vet inte om dom som tar m-kortet har blivit hjärn tvättade men man kan tamefan tro det har ni ingen egen tanke eller är ni så kassa som skogs arbetare och då bör ni kalla er något annat och är ni det så lej bort jobbet till någon som kan det för skall man bara tänka säkert så kan ni sälja era tingstar till mig

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32884Så vet Sundhult med att man inte ska försöka resonera eller vara vänlig mot Knaggen..

:wink:

Oj, vad du utrycker dig fint idag Knaggen...
Man kan nästan se nåt sakligt, men då man läser noga är allt bara skit...

Mange skrev:Så vet Sundhult med att man inte ska försöka resonera eller vara vänlig mot Knaggen..

då är det som du men du är ju en ja sägare och vågar inte gå imot någon och skulle någon gå i mot dig så blir du sur som ättika och sådana ger jag inte ett skit för och det är bara att se när du skall briljerar bland nobbenn jag skrattar åt det
men då frågar jag mig detta varför svarar du på på ett citat jag gjorde på sandhult du heter väl inte sandhult eller har jag missat något
e

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32894Öh... mitt användarnamn är inte heller Sandhult, men jag svarar lite ändå.

När jag tog kortet diskuterades hur man skall vila sågen på stammen vid kvistning mm för att avlasta ryggen = ergonomi. Om jag tolkat dina inlägg rätt så har du själv inte tagit motorsågskökortet och ändå vet du exakt hur det går till och hur fel allt är. Vad bygger du din uppfattning på för fakta?

Motorsågskörkortet är väl, i alla fall för steg A och B, avsett för gröngölingar som skall lära sig handskas med motorsågen från början. och då är det väl positivt att man kan ta kortet utan att ha varit verksam i skogen under lång tid. Givetvis måste man ha vissa basala kunskaper. Å andra sidan är väl kursen rätt ointressant om man inte använder motorsåg. Jag skrev tidigare att motorsågskörkortets steg A och B är grundläggande och kanske framförallt till för den självverksamme och fritidshuggare vilket borde göra att det kanske inte är till för yrkesverksamma i första hand, medan de senare klasserna är mer riktade till mer professionella skogsarbetare.

Jag känner mig inte hjärntvättad utan tycker att det är vettigt med en säkerhetsutbildning när man jobbar i skogen. Jag förstår Skogshuggarn som tycker att det har blivit viktigt med certifikat av olika slag på ett sätt. Troligen är jag så van att man använder certifieringar som ett sälj argument gentemot de kunder man har. Då blir den tid och pengar man lägger på certifikaten en investering som genererar mer pengar till verksamheten. Det är ett form av trygghetsbevis för kunden. Med det har jag inte sagt att de utan certifikat är sämre på något sätt, men certifikaten ger kunden att kunna välja. Å andra sidan kan de med certifikat visa sig totalt odugliga, framförallt om de inte lever upp till vad målet är för exempelvis ett speciellt certifikat.

Mange:
Nä, man kommer inte långt med att vara snäll, men det är intressant att försöka förstå andras med andra ståndpunkter. På så sätt lär man sig nya saker. Och har jag fel vill jag kunna ändra på mig och ta lärdom av vad andra har att säga...

//.D

jokin  
knaggen skrev:
Mange skrev:Så vet Sundhult med att man inte ska försöka resonera eller vara vänlig mot Knaggen..

då är det som du men du är ju en ja sägare och vågar inte gå imot någon och skulle någon gå i mot dig så blir du sur som ättika och sådana ger jag inte ett skit för och det är bara att se när du skall briljerar bland nobbenn jag skrattar åt det
men då frågar jag mig detta varför svarar du på på ett citat jag gjorde på sandhult du heter väl inte sandhult eller har jag missat något
e
Vad betyder" när du skall briljerar bland nobbenn " :roll:

Sundhult skrev:Öh... mitt användarnamn är inte heller Sandhult, men jag svarar lite ändå.

När jag tog kortet diskuterades hur man skall vila sågen på stammen vid kvistning mm för att avlasta ryggen = ergonomi. Om jag tolkat dina inlägg rätt så har du själv inte tagit motorsågskökortet och ändå vet du exakt hur det går till och hur fel allt är. Vad bygger du din uppfattning på för fakta?

Motorsågskörkortet är väl, i alla fall för steg A och B, avsett för gröngölingar som skall lära sig handskas med motorsågen från början. och då är det väl positivt att man kan ta kortet utan att ha varit verksam i skogen under lång tid. Givetvis måste man ha vissa basala kunskaper. Å andra sidan är väl kursen rätt ointressant om man inte använder motorsåg. Jag skrev tidigare att motorsågskörkortets steg A och B är grundläggande och kanske framförallt till för den självverksamme och fritidshuggare vilket borde göra att det kanske inte är till för yrkesverksamma i första hand, medan de senare klasserna är mer riktade till mer professionella skogsarbetare.

Jag känner mig inte hjärntvättad utan tycker att det är vettigt med en säkerhetsutbildning när man jobbar i skogen. Jag förstår Skogshuggarn som tycker att det har blivit viktigt med certifikat av olika slag på ett sätt. Troligen är jag så van att man använder certifieringar som ett sälj argument gentemot de kunder man har. Då blir den tid och pengar man lägger på certifikaten en investering som genererar mer pengar till verksamheten. Det är ett form av trygghetsbevis för kunden. Med det har jag inte sagt att de utan certifikat är sämre på något sätt, men certifikaten ger kunden att kunna välja. Å andra sidan kan de med certifikat visa sig totalt odugliga, framförallt om de inte lever upp till vad målet är för exempelvis ett speciellt certifikat.

Mange:
Nä, man kommer inte långt med att vara snäll, men det är intressant att försöka förstå andras med andra ståndpunkter. På så sätt lär man sig nya saker. Och har jag fel vill jag kunna ändra på mig och ta lärdom av vad andra har att säga...

//.D

du får varse god läsa lite bättre så blir det bra om man läser det första som du skriver så kommer du att hitta lite upp gifter vad jag har för klasser sen har jag 29år yrkes erfarenhet till det och det är här jag blir kritisk till säker skog och det dom håller på med då dom får en noob att tro att han kan lika mycket som en som jobbar dagligen i skogen
det är då det blir farligt.

men det gör väl du sundhult eller sitter du och programerar hela dagarna och det är här skilnaderna kommer in det kan man bara se när man kommer i från semester så kännerman sig lite ring rostig innan man har fått av den tar cirka en dag

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32907Det blir väldigt många åsikter som går åt olika håll nu..... För min del är det så här:
Om jag skall anlita en huggare måste det vara en som vet vad den gör. Om den är självlärd eller har gått i skola är för mig ovesäntligt. Det viktiga är att vederbärande kan sina saker samt utför dem säkert och effektivt.

Jag måste även se till att ha en handlingsplan för en eventuell olycka. Och det är här som kortet kommer in. Har min huggare kortet så uppfyller personen förmodligen lagens krav på utbildning. Och härmed blir det lättare med försäkringar osv om olyckan skulle vara framme.

Sedan kan jag hålla med om att det blir en väldans massa kort osv att förnya varav endel är helt verlighetsfrämmande.

Men "better safe than sorry"!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:då är det som du men du är ju en ja sägare och vågar inte gå imot någon och skulle någon gå i mot dig så blir du sur som ättika och sådana ger jag inte ett skit för och det är bara att se när du skall briljerar bland nobbenn jag skrattar åt det
e

Har sagt det många gånger, Knaggen:
Ställ en fråga så man förstår den. Då är det enklare o svara.
Jag kan inte gissa mig till vad du frågar alltid,tyvärr. Ibland går det...

Nobbenn Har kanske jag har förslag på:
Nooben = Nybörgare.
Kan det vara rätt?

Att briljera för nybörgare är nog inget annorlunda än för de som har varit här länge. Rätt meningslöst i vilket fall oftast...

Sur... Jag kan bli det när det tjatas en massa utan sakliga grunder.

Det verkar lite buttert i texten du skriver med svordommar o grejer...
Då blir det inget sakligt o heller då inget som diskuteras med framgång.

Sundhult skrev:Motorsågskörkortet är väl, i alla fall för steg A och B, avsett för gröngölingar som skall lära sig handskas med motorsågen från början. och då är det väl positivt att man kan ta kortet utan att ha varit verksam i skogen under lång tid. Givetvis måste man ha vissa basala kunskaper. Å andra sidan är väl kursen rätt ointressant om man inte använder motorsåg. Jag skrev tidigare att motorsågskörkortets steg A och B är grundläggande och kanske framförallt till för den självverksamme och fritidshuggare vilket borde göra att det kanske inte är till för yrkesverksamma i första hand, medan de senare klasserna är mer riktade till mer professionella skogsarbetare.

Det ena utesluter ju inte det andra utan som jag förstår det kompletterar.
De som går skogs skola har väl kort när de går ut, eller?

De som inte går skola kan ta kort för att lättare visa sin kompetens.
Borde vara bra o ha för de som har solo firmor, lättare o visa...

Sundhult skrev:Jag känner mig inte hjärntvättad utan tycker att det är vettigt med en säkerhetsutbildning när man jobbar i skogen. Jag förstår Skogshuggarn som tycker att det har blivit viktigt med certifikat av olika slag på ett sätt. Troligen är jag så van att man använder certifieringar som ett sälj argument gentemot de kunder man har. Då blir den tid och pengar man lägger på certifikaten en investering som genererar mer pengar till verksamheten. Det är ett form av trygghetsbevis för kunden. Med det har jag inte sagt att de utan certifikat är sämre på något sätt, men certifikaten ger kunden att kunna välja. Å andra sidan kan de med certifikat visa sig totalt odugliga, framförallt om de inte lever upp till vad målet är för exempelvis ett speciellt certifikat.

Detta är nog precis så det är tänkt att det ska vara.

Det är så vitt jag förstår helt rätt att det inte är helt o lita på, det har trots allt med folk o göra, vilket ofta innebär att det finns de som faller utanför ramarna. Cert system o behörighets kort etc. är det inte perfekt, men det borde i mitt tycke underlätta för alla parter.
Det har gjorts i andra yrkes grupper. Det finns faktiskt de yrken detta fungerar bra i och om nu inte detta är bra för denna yrkes brupp så borde det ju kunna gå o förbättra.
Vi borde kunna komma fram till nåt förslag till förbättring här på forumet, skulle man kunna tro....

Jag kan för lite om detta o läser för att förstå mer!
Som sågnisse så ser jag saken från mitt håll o kan endast delge synpunkter utifrån det. Resten får jag försöka förstå genom andras förklaringar.
Egentligen borde jag nog inte bry mig alls, men det är ett intressant ämne o jag är nyfiken o vill veta mer.

nässjömåla skrev:Det blir väldigt många åsikter som går åt olika håll nu..... För min del är det så här:
Om jag skall anlita en huggare måste det vara en som vet vad den gör. Om den är självlärd eller har gått i skola är för mig ovesäntligt. Det viktiga är att vederbärande kan sina saker samt utför dem säkert och effektivt.

Jag måste även se till att ha en handlingsplan för en eventuell olycka. Och det är här som kortet kommer in. Har min huggare kortet så uppfyller personen förmodligen lagens krav på utbildning. Och härmed blir det lättare med försäkringar osv om olyckan skulle vara framme.

Sedan kan jag hålla med om att det blir en väldans massa kort osv att förnya varav endel är helt verlighetsfrämmande.

Men "better safe than sorry"!

lag och lag det som finns var det som fimms inskrivet i afs
12 §
Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått
utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens
för arbetet."

"Till 12 § Enligt 3 kap. arbetsmiljölagen åligger det arbetsgivare att informera
sina anställda om de risker som kan vara förknippade med arbetet.
Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning
som behövs för arbetet och vet vad han har att iaktta för att
undgå riskerna i arbetet. För att kunna använda rätt arbetsteknik vid trädfällning
och upparbetning av träd med motorkedjesåg är det viktigt med
genom utbildning förvärvade kunskaper. Det är särskilt viktigt att den arbetande
har goda kunskaper om de olika arbetsmomenten vid trädfällning
och kan bedöma vilken teknik som är lämplig vid varje fällningssituation.
Det är angeläget att även ensam- och familjeföretagare som använder
motorkedjesåg och röjsåg har kunskap om säker användning och om riskerna
med arbetet.

det är här alt går i sär om man ser till dom första orden så har inte en nobb som har tagit sit körkort så hemst mycket kött på benen mot en som har hållit på ett tag och det är här allt brister annser jag då nooben tror att han kan lika mycket som en som har en mångårig yrkes erfarenhet bakomsig och jag har fått bevis för det med och det är därför jag är kritisk till ett körkort man bör ha en heldel med förkunskaper innan manens börjar med det jag har set med egna ögon hur en noob tänker och har fått ta ur nooben det också och talat om för nooben att han är lika nolla som han var innan kortet.

Användarvisningsbild
masterchief  
#32925Jag tycker paragraf 12 sammanfattar vad som är viktigt.
Vad anbelangar min mening om motorsågskörkort så tycker jag det inom yrkesmässigt bruk är onödigt då arbetsgivaren har ansvaret för den anställde.
Däremot tycker det är bra det finns en utbildning som ska motsvara vissa grundkrav för nybörjare och hobbyhuggare.
Dock ska den utbildningen vara på frivilligbasis.
Hur man än ser så är det i användarens intresse att man kan hantera det redskap man jobbar med.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:det är här alt går i sär om man ser till dom första orden så har inte en nobb som har tagit sit körkort så hemst mycket kött på benen mot en som har hållit på ett tag och det är här allt brister annser jag då nooben tror att han kan lika mycket som en som har en mångårig yrkes erfarenhet bakomsig och jag har fått bevis för det med och det är därför jag är kritisk till ett körkort man bör ha en heldel med förkunskaper innan manens börjar med det jag har set med egna ögon hur en noob tänker och har fått ta ur nooben det också och talat om för nooben att han är lika nolla som han var innan kortet.

Har en god vän som tog körkort som nybörjare för ett tag sedan. Han bad sedan om hjälp med att få öva i min skog för att få mer erfarenhet samt om min hjälp för att få ner några trassliga träd på egen tomt. Vad jag förstod på honom så var samtliga som gick kursen ganska ödmjuka med vad de kunde och alla insåg att det behövs mycket träning för komma upp i nivå med vad en van huggare klarar.

Jag tror inte att denna kurs var något extremt undantag. Snarare är det nog så att de nybörjare som tror att de kan allt efter en kurs troligtvis är samma personer som tror att de kan allt även utan kurs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).