Skogsmiljö och Trädlära

Rekordår för fästingar 2015?

30 inlägg 15384 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordår för fästingar 2015?

Fredrik Reuter  
#328054 Undrar om det inte kan bli ett rekordår för fästingar 2015. Den milda vintern kan ha gjort att fästingarna fått en extra bra start.

Eller också är det lokalt, för idag var jag ute i skogen i ett par timmar. Rensade sedan bort sju fästingar från byxbenen, så många fästingar har aldrig hamnat på mig samtidigt...

Även om man har vaccin mot TBE så finns ju borrelian + att det är smått knäckande att gå att vänta på att hitta krypande fästingar på kläderna hela tiden.

Hur det ut på fästingfronten hos dig nu?



   TS
Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

rikard_e  
#328067 Rekordår för blodsugare i år igen? Det var väl Riksdagsvalet förra året?

Eller menar du dom där andra blodsugarna?

Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

JensSkoog  
#328124 Har redan hittat fyra på hunden :-? Skulle mena det är tidligt, så jag undrar hur det kommer bli.

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

jannee  
#328125 Ät rå lök och gör ett avkok på lök och duscha hundens ben och hals då undviker du i hög grad fästingar, ett gammalt husmodersrecept.

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

tallen100  
#328126
jannee skrev:Ät rå lök och gör ett avkok på lök och duscha hundens ben och hals då undviker du i hög grad fästingar, ett gammalt husmodersrecept.

Det funkar mot damer också!! :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

anersimyra  
#328147 Inga fynd i fästingarnas " mecka " som ju är Mälardalen, å andra sidan minns jag bara en enda fästing som attackerat mig de senaste 20 åren. Den första minns jag dock, det var 1967 och familjen hade flyttat från Värmland till Södermanland. Otyget högg mig i " klockspelet ", morsan blev helt hysterisk och ringde mormor hemma i Värmland...GUUUD !!!! PÖJKEN HAR E INSEKT PÅ PONGEN !!! Vid den tiden fanns inga fästingar i Värmland.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Erre  
#328148 Här är helt galet med fästingar nu. Släpper ut hunden en runda på gräsmattan innan jag åker till jobbet varje morgon.
Har hittat 6 st fästingar som krypit på henne bara dessa 4 arbetsdagar i denna veckan.

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328154 Har inte sett några på mig än, brukar komma senare tycker jag?

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Hema  
#328165 Skulle man kunna koppla detta till att viltstammen är för stor? För fästingar och rådjur går väl hand i hand?

Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Fredrik Reuter  
#328172 Hej,
Ja, jag är ganska mycket ute i skogen och har anammat tipset med vitlökstabletter. Äter dem dagligen, men har ingen statistik så att säga än på det.

Hema: Jag tror det kan vara en kombination av gynnsam vinter och mycket vilt. Jag såg älgko med två kalvar och tre rådjur i närområdet där jag strövade.
Detta var på Värmlands Näs och det finns gott om vilt där och ingen varg. Mer norr i kommunen kanske det är mindre där vargen finns...

Ett tips ytterligare är att inte gå i viltstigar, jag tror viltet både släpper osugna fästingar och färdigsugna mammor och det gör de ju där de går...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

machonisti  
#328266 Plockade bort en från mig själv i onsdags efter en röjningsrunda. Frassen och hunden har samlat in betydligt fler.

Användarvisningsbild

Re: Rekordår för fästingar 2015?

JensSkoog  
#328272 Plockade bort två från huvudet på hunden nu i morse! Blir inspektion varje dag från nu, men själv har jagaldrig haft en fästing på mig överhuvudtaget genom 65 år, even om alla andra fick dom på sig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Chainsaw Charlie  
#328274 Har inte blivit biten själv än i år men plockat en 10-20 på hunden. Så det är väl helt normalt för säsongen här.

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

Hema  
#328295
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, jag är ganska mycket ute i skogen och har anammat tipset med vitlökstabletter. Äter dem dagligen, men har ingen statistik så att säga än på det.

Hema: Jag tror det kan vara en kombination av gynnsam vinter och mycket vilt. Jag såg älgko med två kalvar och tre rådjur i närområdet där jag strövade.
Detta var på Värmlands Näs och det finns gott om vilt där och ingen varg. Mer norr i kommunen kanske det är mindre där vargen finns...

Ett tips ytterligare är att inte gå i viltstigar, jag tror viltet både släpper osugna fästingar och färdigsugna mammor och det gör de ju där de går...

Det är ju en sak att man får många fästingar som hoppar på en och en annan sak hur många som biter sig fast. Jag har hört att vitlökspiller ska hjälpa gott och att det numera är standardpillret för alla trädgårdsskötare. Fredrik upplever du minimalt med fästingar som biter sig fast?

Avatar Fallback

Re: Rekordår för fästingar 2015?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331941 Jag är normalt ett hett objekt för fästingarna, men hittills i år har jag inte sett tillstymmelsen till plågoandarna. Och jag har säkert tillbringat halva månaden med plantering och röjning. Å andra sidan har jag svalt tre vitlökstabletter om dagen så kanske det är svaret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).