#324179Är detta nästa generations snökedjor för främst bilen, eller vad tror ni? Jag vet inte om denna video varit uppe på skogsforum förut (den har många visningar), men jag hittade den inte.
Om ni tror på idén, kan det vara något för skogsmaskiner också?
#324186Tveksamt. Måste sitta på ett däck med av utpräglad radialtyp. Däckets omkrets måste vara densamma oberoede av lufttryck och intryckning från underlaget. Dessutom det viktigaste för alla slirskydd som ju detta inte har: vid skada på slirskyddet eller krängning måste det hamna på hjulets utsida. Alla som har varit i närheten av ett slirskydd som gått inåt mot axeln vet hur dj-ligt och dyrt det kan bli!
Undras om inte dessa greppmattor är en vettigare lösning? Min ömma moder hade såna i lantbrevbärarbilen och tog sig lös med såna flera ggr per vinter och det är i norra Lapplands glesbygd, alltså relativt krävande miljö för små bilar och tanter. Det lär finnas nån variant med snöre så greppmattan följer med efter bilen så man inte behöver gå så långt tibax för att hämta dem. Behöver jag nämna vad jag tycker om att släppa iväg lantbrevbäraren med en 2wd Renault Kangoo på dåligt plogade vägar långt ut i skogen?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
#328307Gripmattor, rep, kätting, grenar, en hink grus allt hjälper och går skapligt att få under hjulen. Men har bilen kasat ut i snön och hängt upp sig på all j-a plast under så kommer du ingenstans utan spade, så glöm inte den.
DO, blir förbannad bara jag tänker på skitstövlarna.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).