Skogsmiljö och Trädlära

Hittat en mycket hög gran!

52 inlägg 33167 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327634 Jag blev ombedd av en kollega att mäta upp en gran han hade reagerat över när han letade vindfällen. Han hade en enkel höjdmätare och fick höjden 41,6 m. Så han undrade om han mätt rätt. Så han frågade mig som har bättre höjdmätare. Han hade mätt fel! Granen är svår att mäta då den lutar lite och jag hade inte mitt stativ med mig.
Jag har med en vertex laser PRO höjdmätare mätt upp granen till 44,7 m! Detta bör då vara Sveriges högsta träd då atl hade en tävling för något år sedan och vinnar trädet var en Douglas på 44,4 m. Denna gran är av vanlig svensk gran. Skulle detta vara av intresse kan jag åka tillbaka och mäta även ta med den vinkel som blir när trädet lutar. Trädet står ca 12 km väster om Vetlanda.
Tilläggas kan vara att ytterligare 12 granar mättes upp som var mer än 38 m med 42,3 som topp. Denna lutade inte!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#327641 Hej,
Ja, sådana bestånd är riktigt häftiga!
Vi får utlysa en ny tävling på skogsforum! Någon gång måste ju numer fällda Lekvattnetsgranen slås med sina 50m!

Här har ju jag en värdig motståndare: viewtopic.php?f=15&t=19878

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328041 Nu har jag kollat in vad som är känt bland skogsfolket. Det närmast denna gran är en i Mölndal som är 44 m. Detta utan desimaler så med mina blir min gran 45m. Finns det någon längre gran i livet just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

rikard_e  
#328066 Har tagit en som var 25-28 meter, tyckte det var otroligt stort.

Men 44 meter?

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Peteflamingstar  
#328080 Skrev ett inlägg i "dagens bild"-tråden för några veckor sedan, hittade en aspgrupp som var ca 42 meter höga mätt med min digitala Haglöfs Clinometer. Granarna intill låg mellan 35 och 40 meter, kanske finns där någon som kan matcha dem ni talar om!? Förra veckan såg jag Västmanlands högsta gran, enligt en gammal skylt som stod bredvid var den vid mätning i början av 70-talet 41 meter. Undrar hur hög den är idag... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#328085 Jag tror det finns en levande gran någonstans i Sverige som är runt 50m, det svåra är bara att hitta den!
Det vore extremt roligt om vi kunde inventera och hitta på flera av dessa monster!

Problemet är väl att alla inte har höjdmätare som "duger". Jag har t ex ingen riktig utan de gånger jag mätt i bestånd har det varit med kamera och GPS:en i drönaren. Vet dock inte tillförlitligheten i den.

De är väl dyra också, bra höjdmätare alltså?

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Peteflamingstar  
#328102 Min clinometer kostade väl ett par tusen, men det var för 7-8 år sedan nu. Dock håller den fortfarande i dagligt arbete, det är kvalité!

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328113
Fredrik Reuter skrev:De är väl dyra också, bra höjdmätare alltså?

Tja, en bra enmans totalstation går väl på 300-400 lakan + moms :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

Hema  
#328156
Niking skrev:
Fredrik Reuter skrev:De är väl dyra också, bra höjdmätare alltså?

Tja, en bra enmans totalstation går väl på 300-400 lakan + moms :wink:
/Niklas

Vad sägs om att köpa en drönare och utrusta den med en gps?

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#328171 Hehe, jag förstår piken Niklas, allt är ju relativt... :wink:

Hema: Det var med drönare jag mätte. Men det är inte helt lätt med att med videolänk bedöma när man är jäms med trädtoppen + att GPS:ens höjd inte är lita på till 100% alla gånger.

Det är knivigt detta med höjdmätning av träd.

Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

jannee  
#328173 Gran = gott om grenar - bara till att klättra upp vettja. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

bgl  
#328174 God morgon Peteflamingstar och för den delen "vår eminenta överrock" Skogsstyrelsen!
Vi har här i hembyn också ca 40 meter höga aspar. Området är flera gånger senare år inventerat av Skogsstyrelsen. Det är dock mycket osäkert om konsulterna har orkat lyfta blicken från blanketter och datorskärmar vid fältbesöken?! Det står fortfarande på myndighetens hemsida att Sveriges högsta uppmätta asp är 32,5 meter hög!

Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328176 En lutningsmätare och måttband på 25m är väl allt som behövs. Och bra sikt förstås. Tror man kan komma inom en halvmeter.

Avatar Fallback

Re: Hittat en mycket hög gran!

Hema  
#328183
Fredrik Reuter skrev:Hehe, jag förstår piken Niklas, allt är ju relativt... :wink:

Hema: Det var med drönare jag mätte. Men det är inte helt lätt med att med videolänk bedöma när man är jäms med trädtoppen + att GPS:ens höjd inte är lita på till 100% alla gånger.

Det är knivigt detta med höjdmätning av träd.

Ahh my bad.

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

anersimyra  
#328184 Getåravinen mellan Nyköping och Norrköping har ett granbestånd med medelhöjden 35 meter, där finns även en Douglas som sägs vara runt 50 meter.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).