Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128010 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#326190 Ja vad gör ni? Sågar ni grannens vindfällen eller är det frugan som äntligen ska få ett riktigt växthus med trä stomme. Bygger ni om eller bygger till?
Just nu stressar jag igenom ett parti toppstock av tall innan blånaden hinner för långt.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Jim_the_one  
#326216 Pappa sågar panel till min kompis vars skog vi gallrat. Sen ska ha såga upp det vi tog som "betalning" det ska bli en bastustuga till mig å sen blir det reglar till ett skjul han ska bygga.
Det va ett riktigt fynd jag gjorde när jag köpte en logosol till min far :-BD
Själv ska jag iväg till bonde 2 å såga lite på hans Laimet sågverk å se hur det går.

20150410_151758.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Träförädlare  
#327436 Vi sågar gran till panel o reglar till såghus butik o snickeri o panel till 3kunder o ska börga såga planktimmer 3"6,5

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Träförädlare  
#327437 Vi kör igång hyveln på måndag.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327438 Provstartade WoodMizern igår, snart ska nåt sågas.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#327781 Dagens legosågning bjöd som vanligt på variation i sågningen. En skapligt grov lärkstock på 40cm i topp o 60 i rot, dock va den endast 30 år! så kvalitén på den va väl sådär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#378557
1457106381_20160301_140520.jpg
Fullt i torken.
1457106368_20160303_100905.jpg
Nya strön behövs.
1457106351_20160304_154231.jpg
Alltid trevligt att skära filéer antingen det är älg på köksbordet eller fur på sågbänken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Carlfritidshuggare  
#378560 Vilken toppenordning. Prydligt. Får en ovetande fråga om det lönar sig jämfört med fabrikssågat eller är det lika mycket hobby? Det ser ju ut som om du driver ett "riktigt" sågverk. Lär ju bli bra kvalitet i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#378602 Tackar för det :smile: . Lönar sig? Jovars med rätt kunder som man matchar med det som dom efterfrågar så lönar det sig. Kvalité i vad vi skogsmän tänker på är inte det enda som ger pengar tillbaka. Tillräckligt många kvistar i en bräda med fin ådring kan till rätt kund ge en bra slant. Gäller att vara flexibel i tänket och hitta kunder :smile: . Utvecklat sågen/ träförädlingen efter hand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Carlfritidshuggare  
#378627 Kul att höra. Ja, det är klart, jag tycker kvalitet är mer och mer på modet. Och med tanke på att allt fler renoverar och reparerar äldre hus med mera kan jag tänka mig att det finns en marknad för lite special. Kan inget om det men blir glad när jag hör om sådant som går bra.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Träförädlare  
#381842 Kvaliten som man en gång i tiden byggde husen av finns inte kvar näst intill omöjligt o hitta.

Flax 12 vad har du för tork.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#381966 Torken är byggd som en kondensations tork. Aggregatet är från slutet av -80 talet och användes av den lokala fönster tillverkaren för ett test. Värmer upp element med vedeldning. Är inte den energisnålaste lösningen men fungerar. Skissar på nya torkar och fliseldning istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

machonisti  
#381971 Vad händer på sågbacken nu?

Jag har sorterat ur kanske 50 stock från det som normalt går till massa. Sedan har jag väl 25 stock som är äkta stock. Dessa skall jag ta till närmsta hemsåg. Dit jag brukar åka törs jag inte längre belasta enär mannen börjar bli gammal och tydligen vimsig. Åtminstone förra våren då han sågade åt mig.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Pabene  
#381990 Jag tycker att du ska köpa dig en stockbandsåg för att kunna ta hand om dina stockar själv. Det är precis rätt årstid nu att börja såga. Det finns nästan inget som överträffar känslan när man kan ströa en stapel med nysågade brädor, doften och tillfredsställelsen att själv förädlat sina stockar till byggbart material.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camwood  
#382031 Snart måste jag börja såga! Har en virkesvälta från en avverkning i höstas på gården. Vid avverkningen bad jag dom lägga ur röt stockar mm som skulle gott till massa. Får se vad utfallet blir.
1458366490_sagtimmer_16.jpg

1458366511_bandsag16.jpg

1458366515_traevaror_16.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).