Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

29 inlägg 21831 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326821 Hej gott folk!

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter, hösten 2013 bestämde jag mig (av ekonomiska skäl) att direktimportera en en kranvagn till fyrhjulingen. Har tidigare handlat rätt mycket från Kina men mestadels småsaker via ebay osv. Denna gången gick det via Alibaba och ett företag som heter Qingdao Impetus int'l trading. Nåväl, efter en del mailkontakt bestämde jag mig för att beställa en vagn som dom saluförde, 4W-moto 350 - samma som malwa tidigare sålde - kopian på avestavagnen. Valde till 2-spak, elstyrning till robson och en skopa. Kalaset slutade på ca 31000:- sek med frakt till göteborg. Hittills fungerade allt supersmidigt med kontakt osv.

Efter 3 mån kom paket till gbg hamn, fick ett 'avi' från hamnföretaget att det var dags att hämta. Dock skulle dom ha ut en avgift för lossningen på 4000:- något som skulle ingå i den frakten som var uppgjord. Detta var dock tvärkört - bara att pynta om jag ville ha paketet. Sagt och gjort, ut på lagret och skymtar under plasten - VA FAN! inte samma vagn som jag beställt.... Jaja inte mkt att göra där, bara lasta på och åka hem. Skrev på kvällen att långt mail till säljaren om det hela. Sedan ett till. Sedan ett till - inget svar. Klagade via alibaba - inget svar. Skit också. Jaja bara att börja montera ihop och se va man köpt...

Vagnen jag fick är samma som polarprod.se marknadsför. Den var alldeles för stor och tung för en atv med sin 160+cm bredd och dryga 5-6-700kg. Hmm får väl bygga en ny vagn...
Byggde enl eget huvud men med inspiration från dom kända. Behöll kranen, ventilpaket och hydraulagget (dock med ny pump). Efter den var klar körde jag så med den i ca halvår men sen tröttnade jag på att man behövde talja i taket för att lyfta av ventilpaketet som vägde 45kg!

Då gick projektet in i fas 3, nya ventilpaket, 3st närmare bestämt, ett 6-facks med 2-spak, ett 3-facks el on-off och ett 2-facks el on-off monoblockventiler från italienska Orta, köpt från hydraulik4u i tyskland för ca 7500sek som hittat. När jag ändå var gång byggde jag ett utskjut på kranen och bytte alla bussningar samt svarvade och svetsade nya löpningar till alla ledbultar. https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=20678

Hade dock hela tiden problem med att varken drivning, robsonen, samt vinschen inte var nån ork i, kom bara upp i 70 bar på motorerna. Så jag betällde nya motorer till drivningen och det hjälpte, men blev inte helt bra. Fick dessutom bygga om hela armarna som håller robsondriften igen. Problemet var nog att min dåvarande pump, en hi-lo pump som gav 30lpm upp till 60-70bar och 9lpm däröver inte räckte till. Hade dessutom tröttnat på att dragstarten, så jag sålde hydraulagget och köpte en ny 15hk motor med elstart och en ny pump med fast deplacement på 8,5cc. Nu blev det rejäl fart i grejorna, vinschen drar jättestockar utan problem och driften flyttar full vagn och fyrhjuling enkelt i skogen.

Nu blev detta ett rätt långt inlägg så jag fyller på med bilder istället! Fråga på om ni undrar nått!



   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

Flax12  
#326824 ^:)^ ^:)^ ^:)^ Ojoj med dina kunskaper och möjligheter så varför köpte du från Kina? Mycket imponerad av arbetet.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326825 lite fler bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326826
Flax12 skrev:^:)^ ^:)^ ^:)^ Ojoj med dina kunskaper och möjligheter så varför köpte du från Kina? Mycket imponerad av arbetet.



hade inte tid egentligen! men så här efteråt va det rätt kul.. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

Vardon  
#326828 Intressant tråd och fantastiskt arbete jag är imponerad. Men jag är även nyfiken på hur mycket du betalade totalt och hur det stod sig mot tex en ny avestavagn?

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

Erre  
#326829 Riktigt snyggt bygge!!!! :-BD

Ledig golv yta och väl tilltagen takhöjd i verkstaden med. :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326830 fler bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326831
Vardon skrev:Intressant tråd och fantastiskt arbete jag är imponerad. Men jag är även nyfiken på hur mycket du betalade totalt och hur det stod sig mot tex en ny avestavagn?



Har inte vågat räkna ihop det riktigt, men ligger runt 50-60k+m just nu.. hur den står sig vet jag inet då jag inte provkört nån annan

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326832
Erre skrev:Riktigt snyggt bygge!!!! :-BD

Ledig golv yta och väl tilltagen takhöjd i verkstaden med. :wink: :grin:



Tack! haha jo det är gamla jobbet, en flyghangar, perfekt hobbylokal...

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326833 hmm verkar vara fullt i minnet för bilderna, vad är begränsningen? Hur gör jag nu?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

Karlsson_98  
#326839 Riktigt fint bygge!

När börjar du bygga på beställning då? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

Fredrik Reuter  
#326843
crille_h skrev:hmm verkar vara fullt i minnet för bilderna, vad är begränsningen? Hur gör jag nu?


Hej,
Nja, någon sådan begränsning finns inte. Det enda är att gränsen är satt till max 20 bilagor per inlägg. Kanske ladda du upp fler än 20 förut?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326844
Fredrik Reuter skrev:
crille_h skrev:hmm verkar vara fullt i minnet för bilderna, vad är begränsningen? Hur gör jag nu?


Hej,
Nja, någon sådan begränsning finns inte. Det enda är att gränsen är satt till max 20 bilagor per inlägg. Kanske ladda du upp fler än 20 förut?

ok provar igen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326849 fler bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Köpa atv griplastarvagn från Kina

crille_h  
#326850 fler bilder

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).