ATV och UTV i skogen

Steloperera Yamaha 550/700

26 inlägg 18213 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326590 Såhär kan man på ett enkelt sätt låsa fjädringen bak, för att kunna dra en tung vagn med med högt kultryck.

Steg 1:
Skaffa 4st nya längre skruvar + 4-8st muttrar + 4st saxsprintar och ett plattjärn eller annat lämpligt till stag (alternativt en L-profil (för minskad risk för böjning av stag vid hög belastning), vilken man får bearbeta så att den blir som ett plattjärn i ändarna). Borra hål i "spetsen" på varje skruv, för att få borret att kunna greppa slipade jag till ena sidan på skruven, då jag saknar pelarborr med passande skruvstäd.

Steg 2:
Byt ut de bultar som håller fjädrarna original. Montera de nya och se till att montera dem inifrån och ut, så att muttrarna hamnar utåt och fäst med en mutter.

Steg 3:
Kapa till lämpliga längder av de metallbitarna som du tänkt använda till stag. Hur starka dessa behöver vara har jag inte koll på, men samtigt är det inte nyttigt med för högt kultryck, men hur som helst så ta inte för klent. Mät sedan upp avståndet mellan den övre och undre bulten som håller fjärdern, utan att den bakre pakethållaren är belastad. Med detta mått borrar du sedan hål i stagen. Obs, borra igenom både stagen samtidigt, så blir det ingen skillnad mellan de två.

Steg 4:
För att stagen ska passa på maskinen och inte ligga emot fjädern fick jag skruva på en extra mutter på varje skruv/bult.

Steg 5: Montera stagen på maskinen och lås med saxsprintarna.

Bild vid öppet läge:
9194

Bild vid låst läge:
9195

Bytet mellan öppet och låst läge tar bara några sekunder. Hojta till om det finns några funderingar.


Senast redigerad av Hema mån 20 apr 2015, 10:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326594 Kostnad runt en hundring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Qkeeper  
#326595 Ser bra ut! :-BD kan nog bli en kopia så småningom.. men inte skulle jag våga lita på saxsprintarna i skogen genom kvistar och ris.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Qkeeper  
#326596 Vilken dimension på järn använde du dig av?

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326598 Tackar. Om du kommer på något bättre lösning så är jag idel öra. Ville ha en verktygslös lösning.

Dock kan jag säga att när staget sitter där och man sitter på maskinen eller har vagn påkopplad så pressas stagen ihop så mycket att jag tror att det är svårt o tro att stagen skulla röra på sig i sidled, men aldrig säga aldrig. :)

Kanske skulle denna lösning funka bätttre men svårare at få tag på och det blir pilligare att byta:
Bild
spetsen är ledad

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326600
Qkeeper skrev:Vilken dimension på järn använde du dig av?

8x26 mm
Kanske att jag väljer en L- eller T- profil, för att få lite bättre stadga, om jag hade gjort en ny uppsättning. Men om staget är för starkt och man överbelastar så går något annat kanske sönder.. Kanske bättre staget går före bultarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

zeetorg  
#326617 Det där såg ganska smart ut!
Jag gillar att man inte behöver använda verktyg för att byta stagen.

Det kan ju, som du säger, bli lite påfrestningar på stag och bultar men det visar ju sig om det fungerar.
Du får väl ta med två reservbultar med muttrar så slipper du ju gå hem om olyckan skulle vara framme.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Qkeeper  
#326632 Jo såklart blir ju endel tryck på så de kanske funkar ändå, så länge en sprint hänger kvar ska de ju iofs mke till om andra änden ska kana ut.. Ja helst ska ju Låsningen gå sönder innan de bryter sönder något mer men med tanke på vad man har släpat runt på ibland med rejält kultryck så verkar de vara en stadig konstruktion i bakvagnen.. Än så länge har iaf inte jag hört nån med en grizzly som gjort skrot av något ädlare för att ha dragit för tungt? Men undrar vart du får brottet på bulten om de går? Borde väl rimligtvis bli utanför eller mellan dom två muttrarna? Antagligen borde man väl med tiden få skav på bulten där järnet sitter och isf få brottet där?

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326634
zeetorg skrev:Det där såg ganska smart ut!
Jag gillar att man inte behöver använda verktyg för att byta stagen.

Det kan ju, som du säger, bli lite påfrestningar på stag och bultar men det visar ju sig om det fungerar.
Du får väl ta med två reservbultar med muttrar så slipper du ju gå hem om olyckan skulle vara framme.

Tack, men om en bult går sönder, måste jag ändå gå hem för verktyg. Kanske blir man tvungen att kapa med vinkelslip, men jag får vad glad att jag har skogen precis intill. För om en olycka skulle ske, så har jag iaf. inte så långt att gå. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#326636
Qkeeper skrev:Jo såklart blir ju endel tryck på så de kanske funkar ändå, så länge en sprint hänger kvar ska de ju iofs mke till om andra änden ska kana ut.. Ja helst ska ju Låsningen gå sönder innan de bryter sönder något mer men med tanke på vad man har släpat runt på ibland med rejält kultryck så verkar de vara en stadig konstruktion i bakvagnen.. Än så länge har iaf inte jag hört nån med en grizzly som gjort skrot av något ädlare för att ha dragit för tungt? Men undrar vart du får brottet på bulten om de går? Borde väl rimligtvis bli utanför eller mellan dom två muttrarna? Antagligen borde man väl med tiden få skav på bulten där järnet sitter och isf få brottet där?

Jag skulle tippa på att antingen böjer sig stagen och om de böjer sig från fjädern, lär även bultarna böjas. Eller så blir det ett rent brott på bulten efter andra muttern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Viltvård  
#326727 Smart lösning, vackert :)

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

SAKO75  
#327755 Jag knäckte övre yttre stötdämparfästet på min Grizzly700 på båda sidor. Avesta förstärkning monterat. Så nog går det allt.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#327783
SAKO75 skrev:Jag knäckte övre yttre stötdämparfästet på min Grizzly700 på båda sidor. Avesta förstärkning monterat. Så nog går det allt.

Hade du gjort som jag? Ligger ute en annons på blocket med avesta-stag, men det kanske krävs någon förstärkning även där. Sugen att bjuda på en bild, hur du har det nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

SAKO75  
#327868 Jag kör med samma fästen. Men nu håller jag lasthöjd ungefär som grindhöjd, inte dubbla höjden.
Det blev så mycket arbete då. Skulle ju BARA köra den där lilla vändan på grusväg.

Användarvisningsbild

Re: Steloperera Yamaha 550/700

weldion  
#438852
1487362617_fullsizerender.jpg


1487362639_fullsizerender-1.jpg


Jag gjorde en något mer långsammare låsning. Byter ut dämparna mot dessa stelben. Provmonterade och provkörda, skall tas av för blästring och lackering innan det blir skarpt läge genom gallringarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).