JensSkoog skrev:Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat
Skogsmiljö och Trädlära
Mönster i sågskäret
lör 18 apr 2015, 19:07#326539 " snedved "..snedvridna fibrer. " tjuriga / griniga " fibrer. Det har inget med djuret tjur att göra i detta sammanhang ..fibrerna är helt enkelt " tjuriga / vresiga / griniga "..
lör 18 apr 2015, 21:04#326565
Tackar! Var vad jag misstänkte, men OK å vara säker
Svensk är svårt, vet ni
anersimyra skrev:" snedved "..snedvridna fibrer. " tjuriga / griniga " fibrer. Det har inget med djuret tjur att göra i detta sammanhang ..fibrerna är helt enkelt " tjuriga / vresiga / griniga "..JensSkoog skrev:Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat
Tackar! Var vad jag misstänkte, men OK å vara säker
Jack of all trades, master of none!
lör 18 apr 2015, 21:54#326574
Lite mer kött på benen = här får du mer fakta.
http://www.slojdeniskogen.se/materialen ... lang=sv-se
Sågverken hatar tjurved, lapparna kunde tidigare tjäna pengar på det hårda träet.
JensSkoog skrev:v JensSkoog » Idag, 19:59
Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat
Sågverken hatar tjurved, lapparna kunde tidigare tjäna pengar på det hårda träet.
sön 19 apr 2015, 00:13#326593
Tackar för den länken, visar att de udda träden var eftertraktade för just sina egenskaper. Något som den moderna industrin inte kan utnyttja.
Sedan angående första bilden så, gissar jag friskt, men jag skulle kunna tänka mig att rotsystemet ser lite annorlunda ut jmft.mot vanligt på de håll som mönstret är som tydligast, flera mindre rötter än några få stora. Detta för att försöka skapa så bra grepp i backen som möjligt.
Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker.
axwell skrev:JensSkoog skrev:v JensSkoog » Idag, 19:59
Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat
Tackar för den länken, visar att de udda träden var eftertraktade för just sina egenskaper. Något som den moderna industrin inte kan utnyttja.
Sedan angående första bilden så, gissar jag friskt, men jag skulle kunna tänka mig att rotsystemet ser lite annorlunda ut jmft.mot vanligt på de håll som mönstret är som tydligast, flera mindre rötter än några få stora. Detta för att försöka skapa så bra grepp i backen som möjligt.
Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker.
//Henke månskensskogsbonde
sön 19 apr 2015, 16:47#326685
Stocken är nog på väg till sågverket, var inte min
men stubben står väl kvar
axwell skrev:Hema skrev:Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker.
Om det är möjlig skulle jag ha försökt få ut mer av stubben, riktigt dekorativ.
Stocken är nog på väg till sågverket, var inte min
TS
sön 19 apr 2015, 20:07#326699Hittade detta i en bok jag fällde för nån månad sen.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
lör 25 apr 2015, 00:13#327410Inte för att mönstret är speciellt men..
Asp med lite fint mönster
Skapa konto
Asp med lite fint mönster
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Valmet 901/945 Husqvarna550xpg Röjsåg 535fbx 545fxt 535rxt

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).