Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

243 inlägg 118513 visningar 30 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
Ekhagas trädfällning skrev:Vad jag vet och erfarit så är 192:an ingen proffssåg medan 201:an är det. Pris och kvalité skiljer sig därför också.

Enligt Stihl är det en såg för hem och fritid, och upp till 30cm. dia träd. Jag har ochså erfart att den inte orkar med 1,3 kedjan så jag har gått tilbaka till 1,1, och så har jag lärt mig å kolla stramningen ofta :shock:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

värmSkog  
Ekhagas trädfällning skrev:
värmSkog skrev:Nu blev jag också sugen på en med M-tronic. Visserligen blir det inte mycket mer huggit fram till hösten så jag kanske ska lugna mig och se vad husqvarna kan få fram, För något ska väl vara på gång enligt Brumsten :smile:

Om nu Hq skulle få fram någon innan hösten innebär det antagligen att det är "köp-bart" om 3 år. Tyvärr är det min erfarenhet av Hq produkter. De använder oss köpare som testare. Jag är inte intresserad av att betala för att testa en icke färdigutvecklad produkt. Se bara på Hq 550 - det tog väll ett par tre år innan den var som den skulle. Så jag försöker undvika att köpa nya sågmodeller.

Tyvärr har Stihl med sin 201:a också använt sina kunder som testare. Hoppas inte det är en trend som kommer hålla i sig.

Jo det där känner man ju igen, lik förbannat är det lika svårt att låta bli att köpa när det kommer en ny såg i rätt storlek :???:

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
värmSkog skrev:Jo det där känner man ju igen, lik förbannat är det lika svårt att låta bli att köpa när det kommer en ny såg i rätt storlek :???:

Det är ju bara att vänta några år efter introduktionen och sedan köpa. Om fler gjorde det kanske tillverkarna blir tvingade att testa sina produkter bättre innan de släpper dem på marknaden.

Jag skulle t.ex. vänta ytterligare två tre år innan jag köpte en HVA 550, den verkar ju ännu inte helt färdigtestad för att klara alla olika användningsfall.

Det värsta vore ju att motorsågsbranschen hamnar i samma fälla som dator- och mobilbranschen: Köparen längtar efter en uppgradering av programvaran som gör att prylen man köpt skall fungera som det är tänkt :shock:

550  
#326524Man tycker att HVA borde ha lite erfarenhet från 339XP... Har aldrig kört någon sådan själv, men jag blev mycket förvånad när de slutade sälja 339. Trodde att det skulle komma en bättre uppföljare, men det har dröjt länge nu :sad: Stihl behöver konkurrens inom segmentet, om det inte finns någon annan tillverkare som gör proffssågar i samma storlek som 201an!?

Brumsten  
#326560Ha Ha, ni är ett offer för marknadskrafterna, en motorsåg får inte väga något, ska vara stark och
axcellera som en raket och får inte kosta något och vara driftsäker in i absurdum.
Men hur är det med den egna fysiken?, är det så att sågen måste prestera maximalt så länge ni orkar?.
Tänkvärt eller ett skämt så här på lördagen när inte polackerna kan sköta en speedwaytävling.
Ha de.

Brumsten  
550 skrev:Man tycker att HVA borde ha lite erfarenhet från 339XP... Har aldrig kört någon sådan själv, men jag blev mycket förvånad när de slutade sälja 339. Trodde att det skulle komma en bättre uppföljare, men det har dröjt länge nu :sad: Stihl behöver konkurrens inom segmentet, om det inte finns någon annan tillverkare som gör proffssågar i samma storlek som 201an!?

Du får nog hålla dig till Elmia, det tar tid att göra nya verktyg för produktionen av en ny sågmodell.
Dessuton var 339:an en modell som inte klarar dagens miljökrav, men jag blev lika förvånad när en
tjej jag aldrig friat till gifte sig med en annan, trodde det skulle komma en ny och det gjorde det.
Så ge inte upp.

550  
Brumsten skrev:
550 skrev:Man tycker att HVA borde ha lite erfarenhet från 339XP... Har aldrig kört någon sådan själv, men jag blev mycket förvånad när de slutade sälja 339. Trodde att det skulle komma en bättre uppföljare, men det har dröjt länge nu :sad: Stihl behöver konkurrens inom segmentet, om det inte finns någon annan tillverkare som gör proffssågar i samma storlek som 201an!?

Du får nog hålla dig till Elmia, det tar tid att göra nya verktyg för produktionen av en ny sågmodell.
Dessuton var 339:an en modell som inte klarar dagens miljökrav, men jag blev lika förvånad när en
tjej jag aldrig friat till gifte sig med en annan, trodde det skulle komma en ny och det gjorde det.
Så ge inte upp.

Haha :lol:

Får kolla på Elmia då. Det är mest röjsågen som går på sommaren, men kunde vara kul med ny leksak till nästa vinter :P

Användarvisningsbild

OT: SkogsElmia 4 - 6 juni 2015

traktorz  
#326614[quote="550]Får kolla på Elmia då. [/quote]

SkogsElmia är 4 - 6 juni 2015

En modernare 339XP(G) som klarar miljökraven - borde väl vara lätt med AutoTune? Finns ju redan i arboristsågen T540XP.

Stihls MS201 är ju bara på 35cc, den lilla klena MS192/193 bara på 30cc. 40cc verkar ju vara tomt på konkurrens, får ju därmed lite mer styrka än 35cc, men blir förmodligen lite tyngre. Men ett bra komplement till en 50cc såg. Plocka dessutom in handtagsvärme, som anstår en proffssåg för det nordiska klimatet, så får den ett antal unika fördelar.

Användarvisningsbild

traktorz  
JensSkoog skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Vad jag vet och erfarit så är 192:an ingen proffssåg medan 201:an är det. Pris och kvalité skiljer sig därför också.

Enligt Stihl är det en såg för hem och fritid, och upp till 30cm. dia träd. Jag har ochså erfart att den inte orkar med 1,3 kedjan så jag har gått tilbaka till 1,1, och så har jag lärt mig å kolla stramningen ofta :shock:

Visst, Stihls marknadsavdelning måste ju göra åtskillnad för att motivera mer än det drygt dubbla priset för MS201 relativt MS192/193. Det viktigaste ändå som skiljer är cylindervolymen och effekten, annars delar de tyvärr i övermått användandet av ömtålig plast på utsatta delar.

MS192: 30cc, 1.3kW, 3.3kg
MS210: 35cc, 1.8kW, 3.9kg

Jag samlar tyvärr på trasiga lock till kopplingskåpan för vår MS192. Dessbättre är de inte så dyra.
P4189475.JPG

Men MS201 är i stort lika plastig (även MS241 har visst kopplingskåpan i plast), så en avhoppad kedja (vilket en användare av nya MS201C-M i en annan tråd berättade att han fått utbytt nyligen) slår även där hål på plastsargen runt kopplingstrumman.

Sågkedjeolja och smuts kommer därvid in till cylindern och geggar ner kylflänsar, med sämre kylning som resultat. En kopplingskåpa i reserv kan därvid vara bra att ha, samt nödvändigt att försöka undvika att kedjan hoppar av, med sannolika följdskador. Nu är ju förstås 1.3mm kedjan kraftigare och töjs inte lika lätt som 1.1mm dito på MS192.

P4189476.JPG
P4189457.JPG

P4189459.JPG
P4189464.JPG

P4189473.JPG

Användarvisningsbild

Rätt så lika,

traktorz  
#326622men med mindre risk att tanka sågkedjeolja i fel tank, ty placeringen på tanklocken är mer logisk på 201:an.

P4189469.JPG
P4189470.JPG

P4189474.JPG
P4189472.JPG

Användarvisningsbild

Re: OT: SkogsElmia 4 - 6 juni 2015

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
traktorz skrev:
Stihls MS201 är ju bara på 35cc, den lilla klena MS192/193 bara på 30cc. 40cc verkar ju vara tomt på konkurrens, får ju därmed lite mer styrka än 35cc, men blir förmodligen lite tyngre. Men ett bra komplement till en 50cc såg. Plocka dessutom in handtagsvärme, som anstår en proffssåg för det nordiska klimatet, så får den ett antal unika fördelar.

Finns redan. Stihl MS 241 är på 42,6 cc och kan fås med hantagsvärme. En riktigt bra såg vad jag hört. Själv har jag inte kört den så mycket.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motorsågar/Motorsågar-för-skogsbruk/22467-131/MS-241-C-MV-W.aspx

Användarvisningsbild

traktorz  
#326629Luftfiltret liknar till stor del det filter som finns i MS192, vilket för oss har isat igen vid ogynnsam väderlek.

Den moderna tekniken med M-Tronic/AutoTune tror jag på, då sågen ställer om sig för temperaturskillnader mellan vinter i minus 20 till sommardagar i plus 20. Även för olika bränslesorter, fast alkylat ska man nog hålla sig till av främst hälsoskäl. Sladdarna till M-Tronic är något exponerade under det främre handtaget, förhoppnings fastnar inga kvistar där till något förtret.

P4189452.jpg

P4189453.jpg

Användarvisningsbild

Re: OT: SkogsElmia 4 - 6 juni 2015

traktorz  
Ekhagas trädfällning skrev:
traktorz skrev:

Finns redan. Stihl MS 241 är på 42,6 cc och kan fås med hantagsvärme. En riktigt bra såg vad jag hört. Själv har jag inte kört den så mycket.

En 43cc såg såsom Stihl MS241 eller Husqvarna 543XP är knappast ett komplement till en slimmad 50-kubikare som 550XP. 241 & 543 ligger för nära i vikt upp till 50cc som 550XP. Personligen skulle jag köra samtliga dessa på .325-kedjor, så få argument blir kvar för dessa två alternativ. Husqvarna rekommenderade ju dessutom .325" kedja (H30) till sin 339XP.

Vill man absolut ha en lättare såg, skippa 43-kubikarna och leta bland 35cc till 40cc klassen, fast idag så får du förstås ingen handtagsvärme med i dessa.

Stihl MS201: 35cc, 1.8kW, 3.9kg
Husqvarna 339XP: 39cc, 1.8kW, 3.8kg
Husqvarna T540XP: 38cc, 1.8kW, 3.9kg (arboristsåg)

Användarvisningsbild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326656MS241 kan nog aldrig bli ett komplement till en en 550 men däremot ett bra alternativ. Jag kör 241 o är supernöjd, effekten räcker gott till det jag kör. Jag har en äldre 346a med 18 på om det skulle krävas men den har inte vart igång i år än.

Magnus M

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JensSkoog skrev:

Vist er inte MS 192 en "proffs sag", men er en MS 201 så proffs at den lever opp til prisen?
Når man kan få en MS 241 for 700 kr mindre og en MS 362 for 400 kr mer en MS201.
Prisen sier ingen ting om kvaliteten! 7890 NKR for en sag med samme simple luftfilter som MS 192. :surp:
Prisen settes ut fra hva man tror markedet er villig til å betale. Ikke sagens kvalitet.
Om man snakker om bygge kvalitet er MS 241/362 proffs sag, men er MS 201 det?
Vist den har en annen motor konstruksjon (samme som MS200) men forøvrig er designet og mengde plast ganske lik MS 192. Om man ser på hvilke deler som er benyttet er en MS201 bygget av en MS200 med ny cylinder og M-Tronic, avvibrering og plast detaljer fra MS192.

Vekt forskjell MS241/MS201 0.6 kg.
Vekt forskjell MS241/MS192 1.2 kg (MS193 1.0 kg)
(Stihls oppgitte vekter)

Om vekt er det avgjørende kommer 192/193 klart best ut.
Kjører man proffesionelt og hel tid spiller vel pris i praksis ingen rolle.

Ni som inte får en MS 192 at dra en 1,3 mm kjede, test med en fabrikk ny kjede!
Orker den inte er det noe feil med sagen. Antar at dere bruker PM og ikke PS.
Om man tar ned rytterne for mye er det vanlig at den ikke orker.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).