Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125696 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeslip!!!!!!!

Bengt olsson  
#32611 Skall köpa mej en el kedjeslip ,men frågan är vilken man skall välja, har kollat på forumet och skall man tolka olika synpunkte så lutar det åt en oregon med hydral låsning.Men hur är max slipen???.
Behöver den i första hand till vedmaskinen som jag inte kan slipa för hand.
Är det lönt att köpa en maskin på claes olsson för 600??,eller är det lika bra att blåsa på vad tycker ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32619 Är det "Cotech" maskinen hos Claes Olssons för 495:- som åsyftas?, och hur många kedjor (ggr), räknar du med att behöva slipa/år i rörelsen?.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#32623 Ja det är den på claes olsson som jag kollat på,känner en som har en som är nöjd med den.
Hur många slip det blir på ett år vet jag inte,men till ved maskinen blir det kanske 5-10 slip och till motor sågarna det dubbla minst!,på varje såg.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32626
Bengt olsson skrev:Ja det är den på claes olsson som jag kollat på,känner en som har en som är nöjd med den.
Hur många slip det blir på ett år vet jag inte,men till ved maskinen blir det kanske 5-10 slip och till motor sågarna det dubbla minst!,på varje såg.


Alltså uppemot 50 slipningar/år.

Tja?,,, prova maskinen om bekantingen lovordar den.
Det blir ju iaf ingen "dyrköpt" erfarenhet för simpla 495:- sekr.
Om du sedan blir nöjd själv,,,,det är en helt annan fråga.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#32639 Det verkar som det bara finns en storlek på skivan på claes modellen,funkar den till min kedja som jag har på vedklyven?.Vet bara att det är 5,5mm fil till den kedjan har inte nr på kedjan nu eftersom jag är på jobbet .

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32642 Hmm?,,,,

Jag tycker att du bör kolla upp lite närmare vad du kan köpa för skivor till den där mackapären.
Observerat är iaf, att det är liten skivdiam på Cotechén, och sedan verkar det sklija på håldiam, jämfört med tex Maxxén-"Nicken".
Detta kan i förlängningen innebära att skivinköp via tex Skogma/andra åf är helt omöjligt.


Detta skrivet med viss reservation, eftersom jag fn inte har alla kataloger förhanda.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32653 Tänkte flika in fortsättingsfrågor eftersom jag inte har någon erfarenhet av maskinslipning.:

Hur bra blir det med masikslipat jämfört med handfilat?
Slipas ryttarna samtidigt eller får man göra det förhand?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#32654 Det man har hört att man skall ha är automat låsning av kedjan,det undrerlättar tydligen en hel del.
På min Stihl så har jag 3/8"kedja och Jonsereden en 325 kedja och vedmaskinen en 3/8" men är grövre än Stihl kedjan.
Måste jag ha tre olika slipskivor till kedjeslipen om jag har olika kedjor?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32663
Bengt olsson skrev:Måste jag ha tre olika slipskivor till kedjeslipen om jag har olika kedjor?


Förmodar att du kör med 3 olika filstrl idag?.
4.0 + 4.5 alt 4.8 och 5.5 mm.
Svaret blir alltså att du behöver 3 + 1 skivor = 4 st.
Den 4é och sista för att köra "ryttarunderställningen" med.

Automatlåsningen är guld värd i alla lägen, men främst vid "stensågat" och friandsfilade kedjor som man oftast får trilla runt ett par varv i maskinen.

Ekhaga.

Använd dig av forumets förträffliga sökfunktion så hittar du säkert en hel del om maskinslipning.
På dina 2 frågar kan jag direkt svara att resultatet blir mycket bra med maskinslipning.
Detta med lite kunskaper i slipteknik och en rejäl maskin.
Det är nog 3-4 år sedan jag satt och "handgnodde" med filen sist,
Även ryttarna ska med fördel köras i maskinen, men hur det funkar på de mindre/billigare har jag ingen kunskap om.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32666 jag köpte en på Silvan kostade 299 kr. duger lagom man får hålla lite koll bara så att själva slipskivan och motordelen alltså slip delen som man "fäller ner" inte vandrar iväg i sidled. Annars så fungerar den bra till att skärpa upp stenfilade kjedjor med. Jag brukar alltid fila ryttarna för hand då jag tycker att man kan använda filmallen bäst då.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32669 har en Maxx Art.-Nr. 13-018 , kostar 2400:- på skogma. Är verkligen hur bra som hellst, har inte provat nån annan så man kanske "överköpte". Men maxxen verkligen rockar, känns som gedigen och kul att jobba med.
Jag tar ryttarna på känn med plattfil bara.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32679 Tycker ni inte att det är lite "bortkastat", att köpa en maskin där man likafullt sitter och gör halva jobbet med filen?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#32684 Ja jag har tre filar en 4 och en 4,8 och 5,5.
Går det att köra ryttaren med max slipen ?
Verkar vara en bra patent med låsningen av kedjan när man drar ner maskinen!.

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32687 Själv kör jag med denna funkar mycket bra Men då måste man ha en hel del slipningar.... :D


Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32694
sågmek skrev:Själv kör jag med denna funkar mycket bra Men då måste man ha en hel del slipningar.... :D



Det går att avverka relativt hårt även med en bänkslipmaskin, ,,, dvs under perfekta förutsättningar och en motorstark/större maskin.

Hur fixeras kedjan i slipläge på Grindomatiken, Sågmek?.
Är det bara "stötarmen" som håller fast/emot,,,, eller vad?, och hur gör man med ryttarunderställningen?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).