Avverkning (slutavverkning)

Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen?

40 inlägg 28508 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

svampbob  
#326094 Hur stora arealer lyckas ni hålla reda på och städa av dödved och vindfällen? Själv tycker jag att det är så att vart jag än vänder mig i skogen så hittar jag dödträd i mängd oavsett hur många lass jag kör hem varje år. Det känns som att man inte ska ha mer än 50 ha skog för att kunna ha någorlunda koll på läget.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Krokmark  
#326236 Dubbelcertifiering gör att man slipper det...
Död ved ska ligga kvar.
Man har ett år på sig att plocka vindfällen sen ska de lämnas då de räknas som död ved.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326263 Tur att jag hat lite gamla upparbetade vindfällen jag kan hämta om behov uppstår... :)

Räknas död ved i.kavelbroar med?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Camwood  
#326280
Krokmark skrev:Dubbelcertifiering gör att man slipper det...
Död ved ska ligga kvar.
Man har ett år på sig att plocka vindfällen sen ska de lämnas då de räknas som död ved.

Ja du slipper att ta hand om stormfällningar va bra! Du kommer snart att slippa ta hand om någon skog alls för när myndigheterna ser din FINA skog med mycket död ved mm så vill dom göra det till natureservat eller om du har tur bara några biotoper. (Skogsgående naturmuppar tipsar myndigheterna helt frivilligt)
Det händer hela tiden i Sverige och ännu värre lär det bli med nya Regeringen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfä

Krokmark  
#326298
Camwood skrev:
Krokmark skrev:Dubbelcertifiering gör att man slipper det...
Död ved ska ligga kvar.
Man har ett år på sig att plocka vindfällen sen ska de lämnas då de räknas som död ved.

Ja du slipper att ta hand om stormfällningar va bra! Du kommer snart att slippa ta hand om någon skog alls för när myndigheterna ser din FINA skog med mycket död ved mm så vill dom göra det till natureservat eller om du har tur bara några biotoper. (Skogsgående naturmuppar tipsar myndigheterna helt frivilligt)
Det händer hela tiden i Sverige och ännu värre lär det bli med nya Regeringen.


Det var inget positivt i mitt inlägg...
Utan ett krasst konstaterande att man har i princip bara ett år på sig, hinner man inte ta reda på vindfällen så är man bunden enligt certifieringen att lämna dem, tyvärr.
Det är baksidan med en grön skogsbruksplan.
Men det finns ju några positiva sidor också, dels lite högre pris...

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Førland  
#326883 Jeg sager vindfall til materialer til eget bruk,har saget på en jonsered bandsag,men nå har jeg byttet til en kara sag med traktordrift som blir montert opp i vår/sommer.håper på litt bedre kapasitet på kara sagen 8)

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Skog10  
#709386
jannee skrev:Finns inte många skogsägare som ger bort något frivilligt - tvärtom bönder och skogsägare är överlag väldigt gina (snåla) - kanske någon bytestjänst, men ge bort något, GLÖM DET.
Tvivlar på att det inte ens finns många som erbjuder någon granne att hämta ströträden - då får de hellre ligga.
Man kan få se småglattar ligga glömda lite här och var längsmed skogsbilvägarna, inte sällan i så dåligt skick att det inte ens går att famna med gripen.

Några år sedan medan fortfarande relevant ... Jag brukar erbjuda ströträden, men intresset brukar vara lågt. Däremot så får man en hel del förfrågningar om den björk som står väldigt lätt åtkomligt och kan hämtas med minimal arbetsinsats. Jag antar att det går åt båda hållen ...

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

fri  
#709411 Sågar till plank och bräder för eget bruk, är kvalitén för låg eller dimensionen för liten blir det ved. Inget onödigt kvar på marken till barkborrar och byråkrater i min skog.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709424
fri skrev:Sågar till plank och bräder för eget bruk, är kvalitén för låg eller dimensionen för liten blir det ved. Inget onödigt kvar på marken till barkborrar och byråkrater i min skog.

Städar man för noga så har heller inte borrens naturliga fiender nån chans att etablera sig.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

fri  
#709427 Jag har mer problem med byråkrater än med insekter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).