Socialt (mer om oss)

Hjälper grannar varandra vid problem?

28 inlägg 12439 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälper grannar varandra vid problem?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326064 Hur ser det ut hos er?
Har ni bra eller mindre bra kontakt med era grannar?
Själv tycker jag att jag har hygglig eller bra "relation" med grannarna. Hoppas de tycker likadant :shock:
Hur som, så har jag haft stor hjälp av grannar flera gånger när det "skitit sig".

Är också medveten om att vi människor är olika till både sätt och utseende :grin:
En del har också vissa händelser med i bagaget som kan göra det svårt att utveckla relationer till det bättre.

Så, hur förhåller vi oss till varandra?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

rikard_e  
#326067 Jag brukar träffa min granne 1-2 gånger i veckan, vi brukar meka, åka till maskinhandlare och fika i gillestugan ihop, vi har umgåtts i ca 11-12 år snart. och nu när man börjar bli lite vuxen så har man även börjat träffa mer av sina andra grannar. Man hjälps åt

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Camwood  
#326068 Nu har jag många grannar och alla är olika men jag tycker att mina grannar SKAPAR problem snarare än hjälper.
Nu är jag väldigt dömande men det finns en viss sanning i det :shock: Undantag finns men dom är inte så många att jag vill ta upp skogsforumets medlemmars tid med det.

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Elfving  
#326073 Frågan är lite svårbesvarad, menar du att grannen frågar om hjälp eller tänker du dig att hjälpen bara "dyker upp"?
Får jag en fråga av grannen som jag kan fixa utan stora problem så gör jag det.

Om jag får hjälp av honom tillbaka struntar jag i. Han behövde hjälp och jag kunde fixa det vid ett tillfälle. Vill man ha kontinuerlig hjälp är det en uppgörelse som gäller, att ge och få över tid är svårt.
Det finns snikna grannar och de finns de som gärna ställer upp. Problemen uppstår alltid när det är en som alltid vill ha hjälp oavsett tidigare insatser.

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

JensSkoog  
#326074 Mina två närmsta grannar är dom bästa grannar någon människa kunde ha. Den ena är vietnames och den andra är en norsk "pojk" på under halva min ålder. Vi ger varandra en hand om det behovs och om en är i nöd om verktyg, har en av dom andra, och det kommer tilbaka i bättre skick än det var! Det är trävlig å bo nära på folk som dom :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

stegmaster  
#326078 Har bara snälla granner. :grin:
En er min kompis sen vi var små för snart 50år sen, och numera er vi kompanjonger i et gemensamt firma.
En annan granne som numera er pensjonist har varit mek, i hela sitt liv, och utan honnom kunne jag aldrig haft grävmaskiner och traktorer, då det skulle kosta multum om jag fick dra hem en mek, varje gång nåt struladet.
Sen får jag sköta och hugga va jag vil i hans skog (då jag inte äger nån skog själv, och han har inget interesse av den själv), självklart i byte mot div. arbete jag gör gratis för honom , med grävmaskin, snöröjning, m, mera.
Så kunne inte haft bättre granner. Aldrig något gnäll om nånting.
Resten er stort sett yngre barnefarmilier var gubben jobbar innom oljeindustrien, så dom har råd med att betala för mina tjänestar. :wink:

Som tur er, så er ingen bönder här jag bor. För i grannbygdene bara några km bort, var nästan alla er mer eller mindre bönder, er det bara krångel och skit om alt och ingenting.
Inget ont om bönder i allment, men just i områden rundt här er det alltid krångel då nästan alla er bönder, och önskar varandra til varmare ställen. 😡

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326082 Hjälp? Nej, jag är för envis för att be om.hjälp. Fast fick hjälp att dra upp traktorn från diket en gång. Em flaska whiskey i retur. Andra grannen "hjälpte" jag med några av vindfällen som jag tog hand om. Vi har även väg ihop, men annars inget.

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

isteskog  
#326099 Klart man hjälper varandra på landsbygden, hur skulle det annars fungera ute i byarna! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

T Landström  
#326150 Våran "skogsgranne" är en underlig herre... Jag har erbjudit mig att hjälpa honom flertalet gånger men han tar hellre hjälp av en gubbe som bor 4-5 km bort istället...

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

TheJo  
#326156 Jodå, riktigt trevliga grannar hemma.
Hjälper varandra när det behövs. Brukar jämna ut sig över tiden.
Annars får man väl ge bort lite ved eller något annat som kan passa.

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

jannee  
#326168 Förr i tiden var man nödd och tvungen att även förlita sig på goda grannars välvilja - ja alltså åt båda hållen. Med stigande välstånd har de flesta all nödvändig utrustning som kan behövas.
Självklart hjälper grannar till och tvärtom om nödsituationer inträffar, oftast är ändå jag och även mina grannar tillräckligt tjuriga och envisa .... En bra karl behöver ingen hjälp och en dålig skall ingen hjälp få.
Ser man någon som behöver ett handtag och erbjuder sig blir svaret oftast - Nej de fixar jag själv.
Ett litet typexempel.
Jag lånade kommunens vägskrapa och sladdade skogsbilvägarna, i samma veva körde jag också förbi en granne som har en 100 meter lång vägstump upp till sin gårdsplan, erbjöd mig att även sladda den (få igen alla potthålen). Nej det behövdes naturligtvis inte, så dålig är inte vägen. Fick någon dag senare se hur gubbf*n gick med skyffel för att fylla igen de värsta hålen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

sundelius  
#326171 :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

zeetorg  
#326172 Har bara kanongrannar!

Man får alltid hjälp när det behövs, och jag hjälper naturligtvis till tillbaka om dom behöver hjälp.
Middag behöver jag nästan aldrig laga för det är alltid någon som ringer och bjuder.
Saft och sylt får jag av en granne , kakor och bullar av några andra, det är nästan lite för bra för att vara sant ibland :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

T Landström  
#326177
jannee skrev:Förr i tiden var man nödd och tvungen att även förlita sig på goda grannars välvilja - ja alltså åt båda hållen. Med stigande välstånd har de flesta all nödvändig utrustning som kan behövas.
Självklart hjälper grannar till och tvärtom om nödsituationer inträffar, oftast är ändå jag och även mina grannar tillräckligt tjuriga och envisa .... En bra karl behöver ingen hjälp och en dålig skall ingen hjälp få.
Ser man någon som behöver ett handtag och erbjuder sig blir svaret oftast - Nej de fixar jag själv.
Ett litet typexempel.
Jag lånade kommunens vägskrapa och sladdade skogsbilvägarna, i samma veva körde jag också förbi en granne som har en 100 meter lång vägstump upp till sin gårdsplan, erbjöd mig att även sladda den (få igen alla potthålen). Nej det behövdes naturligtvis inte, så dålig är inte vägen. Fick någon dag senare se hur gubbf*n gick med skyffel för att fylla igen de värsta hålen.


Låter som våran granne... :lol:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326199 Kul att höra era historier och varianter på inställning till folk och fä \M/
Tror det är mycket som Jannee säger att man förr var tvungen att hjälpa varandra men att det försvinner allt mer.
Vet ju av egen erfarenhet att det finns människor som inte vill kompromissa med sin inställning till saker och ting. Deras åsikt är rätt i alla lägen och håller man inte med så är man inte med, så att säga.

Men men, vi människor är ju olika och det kan många gånger berika tillvaron också :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).