Sågtimmer

Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

22 inlägg 14311 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325462 En svensk producent i alla fall. Martinsons är väl för övrigt ett lysande exempel på att rationellt träbyggande är fullt möjligt. Lindbäcks och Derome likaså, dock vet jag inte om dom har någon kl/clt produktion i Sverige. Moelven producerar sin clt i Österrike.

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325480
Angaria skrev:Så är det naturligtvis, entreprenörerna är inkörda i sitt betongbyggande och kan inte lämna vettiga priser på att bygga i trä. Beställarna måste tänka med plånboken och valet blir därefter. Jag tycker dock inte man ska vara så pessimistisk, det var faktiskt förbjudet enligt Svea Rikes lag att bygga i trä mer än två våningar fram till 1994. Det har alltså gått från noll (om man inte räknar villabyggande, som volymmässigt är en ganska liten del av allt byggande) till att vara en etablerad marknad. Jag hoppas och tror det är en framtidsbransch i alla fall.

I arkitekt- och ingenjörsutbildningen idag verkar det ingå en hel del om trä samt en medvetenhet om att trä är miljömässigt överlägset betong. Så på sikt kommer nog andelen trä att öka en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Skogstomte  
#325540 Limnologen i Växjö är ett gott exempel att det gå bygga högt i trä. Husen byggdes under väderskydd, ett stort tält på stolpar. När en våning var klar hissades tältet upp till nästa våning.

En finess var att inuti tältet gick en travers så man behövde aldrig "lyfta på locket" för att få in material. Traversen gick utanför huset på ena sidan så att det gick att lyfta direkt från lastbilen. Husen bestod av element från Martinssons.


http://www.arkitektbolaget.se/1/1002.0.1.0/14/Limnologen_Arkitektur_6s.pdf

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

torpöbo  
#325541 Pryade på ett av de stora byggföretagen. På arbetsplatsen där jag var var träarbetarna vana vid att snickra form, det var typ det man gjorde. Att se glädjen i deras ögon när de till industribyggnaden vi byggd,e fick bygga ett pallförråd helt i trä värme i hjärtat kan jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

rokon  
#325556 Lindbäcks (Piteå) bygger i trä sedan 1924, numera rent industriell byggnation av lägenheter.
Man tillämpar Lean inom hela processen samt har nära samarbete med LTU (Luleå tekniska universitet)
Lindbäcks satsar på trä och har nyligen satt spaden i jorden för en ny fabriksbyggnad i Piteå´s hamnområde, den beräknas klar 2017-2018 vilket kommer att tredubbla deras produktionskapasitet.
Industriellt byggande, husmoduler på löpande band;

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Fredrik Reuter  
#326122 Sveaskog har skrivit om fenomenet med val av byggmaterial.
Det verkar svårt att rubba betongen då dess förespråkare är urstarka lobbyister enl Folkhems VD Arne Olsson.
Enligt skulle ett byte från betong till trä vid husbyggnationer spara lika mycket koldioxid som flygtrafiken på Bromma flygplats släpper ut under 50 år!

http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... -lobbyist/

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Bengt.Svensson  
#326217 Som sagts innan så är det svårt att bryta inarbetade byggsätt. När regeringen förbjöd träbyggande fick väl betongindustrin ett frikort som gällde över 100 år. Sen klagar dom i radion över att myndigheterna vill påverka materialval i nybyggen (i ett reportage om några kommuner som vill uppmuntra träbyggande som alternativ till betongblock)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).