Skogsmässor

Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

26 inlägg 15005 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

Fredrik Reuter  
#326053 Javisst var det så!
Men som jag sa så har jag gjort samma sak fast på 50 sträcka för många år sedan nu. Var bara någon km/h från att förlora kortet då...
Det var kallt men trevligt, jag håller med.
En försmak av kommande mässor, då blir varmare förhoppningsvis och lika trevligt!

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

stegmaster  
#326077
sundelius skrev:Antar att du syftar på mig Fredrik :smile:
Ja jag blev skjuten med polisens hastighetskamera 82 km/h på 70 sträcka :oops: kostade tvåtusen 😈



Aaa, inget värre, trodde du hadde blivit lurat att skriva kontrakt på 3 stk Malwa med vagn. :wink:
Nja, sköjar bara, tråkit nog med onkel blå sina hälsningar. :sad:

Nja, du fikser nog detta framover Fredrik, det kommer bli bra. :-BD
Var bara at det hackadet fram med 3sek rörelse, sen 15sek stillbild, och så håll det på.
Var dock hur kul som helst att vara på Malwa visning typ 200mil bort, och kolla alt live, samtidig som man satt varmt och skönt i soffan. 8)

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

åberg  
#326110 Stor medial händelse som jag tyvärr missade. Ser fram mot nästa live-sändning.

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

jannee  
#326114 Utomordentligt fin terräng efter vad filmen visar. Nu undrar jag: Går en sådan här gallring ihop sig eller får skogsägaren lägga till?
Trots att maskinerna är små men smidiga vill de väl mer en gärna debitera en relativt hög timpeng?
Måste även gå ihop sig för entreprenören.
Fick ni någon hint om vad normal utdebitering bör hålla sig runt?
Senast redigerad av jannee ons 15 apr 2015, 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

Fredrik Reuter  
#326119 Hej,
Åberg: Ja, jag missade ju livesändningen själv så att säga eftersom jag var bakom kameran, men kolla gärna reprisen ovan. Bifogar också lite ihopklippt här nedan (först ut är skotaren).

Jannee: Jepp, fin terräng, gammal åkermark. Ang din fråga om ekonomi så finns det säkert fler här på skogsforum som kan svara bättre än jag. Jag fick lite information om ekonomin under gårdagen men har inte fullt på fötterna. Vad det verkar så ska det gå idag att få ekonomi i alla led med detta system, men det är avhängigt av flera parametrar, virkespriset, skotningslängden och om det går att använda påhängsvagnen på skotaren är några av de viktigare av dem.

Men som sagt, jag överlåter gärna till mer initierade medlemmar att svara.


   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

hfab  
#326121 Bra ide med live sändning. Trist att uppkopplingen inte höll måttet. :-BD

Vore det inte en ide att be Magnus att ansluta och svara på frågor?

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326124 Hej !

Först vill jag tacka Fredrik vår admin för hjälpen med visningen !
Som tillverkare är man luttrad vad det gäller teknik och visst var det lite tråkigt att vi inte fick upp farten på överföringen...:-(
Kul dock att försöket uppskattas, det är bara att bita ihop och komma igen :-)

Beträffande drivningskostnader mm så finns det mycket att dryfta.
Skördningen är mkt konkurrenskraftig som det är idag, utmaningen är som alltid skotningen vi jobbar ständigt med att försöka få ner skotningskostnaden och här är extravagnen mycket intressant. Man behöver anpassa stickvägen ngt för att få plats och undvika att fläcka träd, men den ökade lastkapaciteten sänker kostnaden.
En effekt av de smala vägarna är utmaningen med fallande massaved, vi har mindre utrymme att "vända" på virket jämfört med en en traditionell skotare med "normala" stickvägar.
Här tror vi att en tiltgrip kan vara en parameter för att effektivisera lastningen.
Någon på forumet som kör/har kört med tiltgrip som kan ge lite feedback ?

Till slut vill jag ändå poängtera att markägarna funderar väldigt mycket på vilken typ av gallringssystem man skall nyttja i framtiden. Storm- och körskador är ett gissel och kostar mycket pengar. Kanske man kan ta en liten kostnad i förstagallringen som " stormsäkringspremie" ?

mvh

Magnus Wallin
Malwa

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

hfab  
#326125
swetrac skrev:
Beträffande drivningskostnader mm så finns det mycket att dryfta.
Skördningen är mkt konkurrenskraftig som det är idag


Vad kostar en maskin idag? kombi med tillhörande vagn?
Har det gjorts produktions uppföljningar på någon skördare/kombi?
Skulle vara mkt intressant att se hur mkt det produceras i olika typer av bestånd....

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326127 Kombi med vagn från 1,9 beroende på aggregat.
En van skördarförare ligger på runt 100 stam/h om det inte är för grovt ( givetvis beroende på beståndet)

Skicka mig ett PM så skall du få en referenskund som du kan kontakta

Avatar Fallback

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326219
swetrac skrev:......
Här tror vi att en tiltgrip kan vara en parameter för att effektivisera lastningen.
Någon på forumet som kör/har kört med tiltgrip som kan ge lite feedback ?
.....

mvh

Magnus Wallin
Malwa


''Svärfar'' kör med tiltgrip på sin Vimek 610 utanför Skövde och han verkar nöjd, dock har han inte kört mer än 3-400 timmar ännu.
Han uppskattar att det är enklare att lyfta ut knippena mellan träden och att det sparar på grinden då han jämnslår mot marken istället.

Användarvisningsbild

Re: Malwa visning utanför Säffle 14 April 2015

Fredrik Reuter  
#327979 Här kommer ett färskt klipp på skördaren Malwa 560H från demodagen (ursäkta att det tog sådan tid).


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).