Traktorn i skogen

Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken mm.

55 inlägg 34487 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Göt  
#322477 hur gick det med forden

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#322500 Jo då det gick bra. =)

Skicket är väl vad man kan förvänta sig av en 40 år gammal traktor. Dock var den inte dålig.

Fina däck, inte så mycket rost, gick bra och hade bromsar.
I princip ingen belysning fungerade men det ska ju inte vara så svårt att fixa det.
Allt fanns och rutor var hela.
Startade lätt och stegrade när jag släppte upp snabbt på ettans växel. Det blir nog ett köp där. :grin:
Den har gått 3700 h så inte så mycket. Köper jag den har jag ju lite att göra. För jag kommer ju föröska få den i fint skick. Måla laga rost mm mm o byta sånt som ser dåligt ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

mikael_s  
#322749 En fin 4600 för under 30k måste vara bra. Vi har en 3600 som gått på gården sedan den var ny 1981 och den är suverän. Hoppar alltid igång, går fint och är väldigt snål. Hydrauliken är helt ok för en mindre huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#322767 Jag hoppas det ska gå bra. Har ju dock inte köpt den ännu.

Men kollar redan på nya delar. =) Sån är jag.

Å Ebay har ju mycket delar!! MEN är det bra eller dåligt? Tror det är ganska svårt att svara på det om någon inte handlat forddelar från Ebay flera ggr innan. Men har hittat dekaler och sånt, t ex en "org" stol för 1000 :- inklusive frakt.

Finns ju "tune up" tänd delar, sen förgasarrenoveringssatser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#324170 Nu har jag fått hem både traktor och en fin skogskärra med vajerkran.

Undrar om någon vänlig själ skulle kunna förklara lite om vad allt är till för, tex i instrumentpanelen.
Kan ta bild.

Sen, hur får man igång kraftuttaget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

mikael_s  
#325936 Blev det Forden? Isåfall finns instruktionsbok att ladda ner på maskinisten.

Kraftuttaget startas genom att dra upp spaken med den runda knoppen på golvet till höger om sitsen. Kopplingen kontrollerar kraftuttaget med så tryck ner kopplingen innan du drar upp spaken.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#325952 Japp det blev forrrden 4600. =)

Har märkt att Ford 4600 har flera olika utföranden och olika hytter. Jag har HARA hytt.
Å jag har ingen spak på högra sidan för kraftutttaget. Det finns på högra sidan: Gas, broms, diff, hitch och trepunktshydrauliken.

På vänstra sidan finns det en spak som jag inte vet vad det är för nåt, en smalare spak "längs" med växellådan. I mitten sitter ju växelspakarna och en skjutbar slid som växlar så jag kan köra med dubbelverkande uttag. Finns mycket på denna traktor jag inte vet vad det är å försöker lära mig.

Vill t ex byta servoilter men vet inte hur jag ska göra å sen så läcker det diesel ur vad jag tror är matarpumpen men ser inte vart det läcker. Det läckter iaf ur där bränslerören sitter och där man dödar traktorn. (Vajern av)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

mikael_s  
#325971 Jag som är snurrig, vänster sida skall det vara, under handbromsen.

Grattis till ny maskin i övrigt.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

axwell  
#325973
bosabengt skrev:På vänstra sidan finns det en spak som jag inte vet vad det är för nåt, en smalare spak "längs" med växellådan. I mitten sitter ju växelspakarna och en skjutbar slid som växlar så jag kan köra med dubbelverkande uttag. Finns mycket på denna traktor jag inte vet vad det är å försöker lära mig.


Olika tydligen beroende av fabrikat.
På dom traktorer som jag använt har det varit en lång klen spak till vänster nästan under stolen, drag den uppåt för 1000 rpm eller neråt för 540 rpm.
Koppla ur för att manövrera!
Neutralläge i mitten, förreglat på en del traktorer så att starten inte fungerar annat än i neutral.

Mikael_s hann före.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#326056 Jag har den klena spaken på vänstra sidan nästan under stolen och handbromsen på högra sidan.

Om jag kopplar och drar i spaken lite upp och ner så växlar jag mellan 540 och 1000 menar ni? Men när börjar det snurra då?

På MF 135 stängde jag av och medans motorn dog drog jag i en spak som hakade i kraftuttaget och tryckte sedan in dödarknappen igen och körde.

Ska testa lite imorgon för jag har för mig att den klena spaken för 540-1000 rpm ligger i botten nu. Men får kolla det imorgon. tack för hjälpen.

Vet ni hur man byter servofilter?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).