Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gripsåg?

32 inlägg 19367 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325960 Om nu sågen funkade på Huddigen så ligger troligtvis felet inte i gripsågen utan i din maskin eller i ihopkopplingen.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325961
Blondin 750 skrev:Vad är det för slangar till sågen, kan det strypa där? Köra på hammarhydrauliken, vet inte om det funkar men den ger väl bra med flöde. Det finns ju forumister som är duktiga på det här så lösningen kommer säkert snart.

3/4"slangar till sågen och samma fram på maskin. Sitter även 1". Har inte testat dom ännu, då jag tänkte att det är samma tryck i dom. (Tänkte inte på det som Jim_the_one skrev ~"om motorn sväljer allt flöde så byggs det ju upp mindre tryck till kolven")

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Walfridsson  
#325962 Det är för litet flöde på maskinen. Har du inge annan maskin att prova med?

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325963
Blondin 750 skrev:Om nu sågen funkade på Huddigen så ligger troligtvis felet inte i gripsågen utan i din maskin eller i ihopkopplingen.

Ja, så långt är jag med. Men jag vill hellre justera sågen efter maskin, än tvärt om. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325965
Blondin 750 skrev:Snabbkopplingar brukar vara riktiga flödesbegränsare, testa och anslut mot maskinen utan snabbkopplingar.

Testat! Men ska prova de grövre slangarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325966 Precis som Jim the one är inne på så bygger det på flöde och mottryck och det i sin tur reglerar kolven till svärdet.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325968
Walfridsson skrev:Det är för litet flöde på maskinen. Har du inge annan maskin att prova med?

Sågen funkar (testad hos säljaren). Det jag vill komma fram till är att antingen modifiera sågen (typ strypa flödet till/från motorn)
eller justera (kanske finns en magisk skruv som jag inte hittat ännu :???: ) så den lirar med min maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gripsåg?

stegmaster  
#325969
J.A.Håkansson skrev:
stegmaster skrev:Det var ju rett dårligt flödet på din 8t maskin tyvärr, endast 69,3l/min vid maksvarv. :surp:
Kör du fullt spett på motor när du testar??
kör du t,eks på 75% varv, så blir det vel bara typ 50l/min, eller så. :???:

https://www.takeuchi-us.com/downloads/TB175.pdf

Nja, det dubbla pumpar så det blir väl 138,6l/m eller?
Alltid fullt spett!! :grin:

Ja du har dubbla pumpar, men bara en som mater PTO hydrauliken, kolla pdf`n.

Dock finns det fler Pdf som säger annat, som denna med 110l/min.
Detta låter ochså mer vettigt sett til storleken på maskinen, då min 5,5tonnare klarer 80l/min.
http://www.takeuchi-mfg.co.uk/downloads ... ochure.pdf
Notera att detta er nya maskiner, vilken årsmodell er din???
Senast redigerad av stegmaster tis 14 apr 2015, 11:52, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325972 Det verkar som att Stegmaster har rätt, tyvärr...endast 69l/min tillgängligt för ext.hydraulik. Sågmotorn behöver troligtvis lite mer än så men det kanske går att komma runt det på nåt sätt.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325988
stegmaster skrev:vilken årsmodell er din???

2003

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325992 Vad behövs det för vartal på motorn då?
Den har ju ett Dp på 9,8cm3/r
Så vid 65l/m så varvar den 6632rpm
(65/0,0098=6632)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Jim_the_one  
#326033 Det kan vara så att en strypning redan sitter där, fast på fel ställe. En ny huddig 1260c ger 176l/min på 1000rpm å de skulle nog inte sågmotorn gilla. Nu ger den kanske inte riktigt så mycket på ett uttag. Men det skulle förvåna mig om det går att ta ut mindre än 120l/min på en huddig. Därav skulle det kunna sitta en strypning innan oljan når cylindern och sågmotorn. Då sågmotorn helst inte vill h mer än 97l/min.
Inte helt omöjligt att det går elektroniskt att ställa in huddigen vad den ska ge ut för flöde.

Det borde funka för ditt behov med 65l/min, men jag kan ha fel :mrgreen:
Det enda som kn öka flödet är en större pump.

Är läckoljeledningen från motorn kopplad till kedjesmörjningen?

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#326061
Jim_the_one skrev:Det kan vara så att en strypning redan sitter där, fast på fel ställe. En ny huddig 1260c ger 176l/min på 1000rpm å de skulle nog inte sågmotorn gilla. Nu ger den kanske inte riktigt så mycket på ett uttag. Men det skulle förvåna mig om det går att ta ut mindre än 120l/min på en huddig. Därav skulle det kunna sitta en strypning innan oljan når cylindern och sågmotorn. Då sågmotorn helst inte vill h mer än 97l/min.
Inte helt omöjligt att det går elektroniskt att ställa in huddigen vad den ska ge ut för flöde.

Det borde funka för ditt behov med 65l/min, men jag kan ha fel :mrgreen:
Det enda som kn öka flödet är en större pump.

Är läckoljeledningen från motorn kopplad till kedjesmörjningen?

Det sitter en justerbar strypning på svärdskolven (har provat utan).

Tillbringat kvällen med att testa div. saker men utan framgång :cry: .
Nu återstår bara att införskaffa en strypning, å prova att strypa flödet in i motorn.
Och hoppas att kolvjä##ln åker in helt 😈 , samtidigt som en acceptabel kedjehastighet uppnås.

På huddigen som va från 1800 kallt, så körde han med flödespedalen och på slänthydrauliksuttaget. Vilket inte borde vara något jätteflöde, "ska ju bara driva en släntskopa" (tänkte jag och handlade :roll: ).

Läckoljeledningen gick direkt till smörjningen, tills jag hittade en konstig lopp.
image.jpg

De två slangarna som är ihopskarvade går in/ut ur huvudblocket, den ena via ett tunt stålrör(~5-6mm).
Tog man bort skarvbiten, så passade den ena änden perfekt på läckoljan från motorn och den andra ner till svärdet. :smile: Kom fint med olja efter omkopplingen + att det sitter en justerskruv till flödet. :grin: Undrar varför någon kopplat förbi den funktionen. Kanske visar sig :shock: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gripsåg?

stegmaster  
#326072 Hoppas du får det funka. :-BD
Det gör ju inget om du inte får "sköradaraggregatfart" på kedjan, den kommer kapa skapligt endå.
Det finns ju mindre maskiner en din med gripsåg om man kollar youtube, men det kanske er med 5cm3 motor??

Kolladet lite på Hsp sina griper med såg, och hittadet lite info där om deras minsta med 10cm3 motor.
Tryck: min 160bar, maks 310
Flödet: min. 80l/min, och max 135l/min

http://www.hsp.se/sv/saw

Kolladet Hultdins, och samma där, med F11-10motor.
Min 80l/min , rekommanderat 110L/min och max 135l/min.

http://www.hultdins.com/pdf/SC100.pdf

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#326084
stegmaster skrev:Hoppas du får det funka. :-BD
Det gör ju inget om du inte får "sköradaraggregatfart" på kedjan, den kommer kapa skapligt endå.
Det finns ju mindre maskiner en din med gripsåg om man kollar youtube, men det kanske er med 5cm3 motor??

Kolladet lite på Hsp sina griper med såg, och hittadet lite info där om deras minsta med 10cm3 motor.
Tryck: min 160bar, maks 310
Flödet: min. 80l/min, och max 135l/min

http://www.hsp.se/sv/saw

Kolladet Hultdins, och samma där, med F11-10motor.
Min 80l/min , rekommanderat 110L/min och max 135l/min.

http://www.hultdins.com/pdf/SC100.pdf

Tackar, det hoppas jag med. 🙏
Och tack för all fin info som ni skakat fram och delat med er av. :-BD .

En sista utväg får väl bli att sätta dit en mindre motor. Men då kanske det måste va ett kortare svärd. :-?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).