Skogsmiljö och Trädlära

Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

7 inlägg 4061 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Fredrik Reuter  
#325649 Global Forest Watch är en studie/tjänst som görs av bland andra Universitetet i Maryland och Google. De tar satellitdata och rensar ur höjder över tid. På detta sätt kan de se vart det står skog med viss höjd och var det gör det men inte längre.

Hur häftigt som helst och för er som inte testat den interaktiva kartan rekommenderar jag ett besök.


Du kan till exempel se om din slutavverkning som du gjort är med på kartan, tänk bara på att materialet gäller från 2001 och till och med 2013.

Tillväxt är också med i kartan (i blått, rött är avskogning), här är jag inte riktigt säker på hur de mäter, men utifrån informationen på sajten så börjar de mäta 5m över marknivå. När jag kollat själv och tittat på de områden jag känner till så är detta ungskog i tillväxtfas, kanske att de vill visa var det växer ordentligt med ung skog?

Utifrån datan finns också en topplista för de länder som har mest avskogning. Ryssland leder, till stor del pga stora skogsbränder, men även för skogsbruk (slutavverkning).

Sverige hamnar på 13:e plats i listan. Tänk dock på att datan visar avskogning utan hänsyn till vad den beror på.

Du inte testat, gör det! Och du som kanske använt kartan ett tag, vad tycker du och har du några tips? Skriva gärna här i tråden i så fall!

Längst ner på kartan finns en tidslinje. Testa att zooma in över ett område och sedan trycka på playknappen, då ser man vad som hänt över tid. Kanske skulle man kunna skönja stormen Gudrun?


http://www.globalforestwatch.org/map/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Fredrik Reuter  
#325650 Här finns också en bloggpost om tjänsten, med ganska mycket matnyttig info.

http://www.wri.org/blog/2015/04/tree-co ... h-globally

Kartan innehåller en livefunktion där man kan se var i världen det finns aktuella skogsbränder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Göt  
#325693 Det här är ju bra och det måste ju visa att vi har en skogsökning av areal i sverige

Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

rokon  
#325700 I Sverige så borde den kallas beskogningskarta.

Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Fredrik Reuter  
#325896 Ja, visst är det så.
Men de skriver också om just detta, de har inget instrument för att se återväxt på något bra sätt. Och det är klart, det är inte lätt för någon att se till att det blir planterat efter avverkning...

Läste också att de delar i Ryssland som nu avskogas (en hel del) ofta består av barrskog men återbeskogningen består ofta av löv. Riktad plantering eller oplanterat och lövet kommer ändå, vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325919 Misstänker att det är spontant lövuppslag. Håller ryssarna verkligen på med storskalig plantering?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Global Forest Watch med avskogningskarta, även Sverige

Fredrik Reuter  
#326048 Neh, jag gissar på det jag med...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).