Verkstan

Ditt bästa verktyg/maskin.

49 inlägg 21949 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325481 Spettet för mekaniska problem, WD-40 för kemiska problem (=korrosion) och multimetern för elektriska problem. Spett och WD-40 i kombination fixar det mesta :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

jannee  
#325482 När nöden är som störst är bäste vännen najtråd + silvertejp :grin:

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Suzuki Hasse  
#325496 Naj tång och najtråd

Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325546
Multimejsel 8 in 1


Härlig tråd!
En av många favoriter på bilden, fler kommer.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325616 Bästa och bästa ja... Få se. Hm
- Fyllhammaren om man ska påta i jorden.
- Kobenet är heller inte så dumt även när man baxar ihop traktorn.
- Det finns många finesser på ett spett...
- Patentspännbjörnen är fantastisk i jämförelse med en vanlig spännbjörn.
- Dyraste och mest onödiga är väl Stahlwillemomentnycklarna.
- Spännband kom på 80-talet och man undrar hur man klarade sej utan före dess.
- Farmardomkraften är en ganska kass amerikansk skämtpryl som jag använder varje månad till nåt.
- Batteridrivna enhands minitigersågen är som en pickadoll som man kan dra snabbt för småkap, elrör, skava in bitar och så, när man bygger.
- Samma Swisskniv jag haft i fickan dag ut och dag in sen 1991.
- LED-lampan på nyckelknippan.
- MF 135:an med fast griplastarkran+gräv- och gripskopa. Smidig som en katt. Kan köra runt kåken på gräsmattam utan att höra nåt gnäll inifrån. Tar upp lövhögarna med gripskopan. Onödigt och kul.
- Skaltång.
Och slutligen studsfri klubba och en livskamrat i form av en favorityxa.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325618 Containernät är finfint för släpvagnen till sånt som inte kan bindas

Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325626 Håller med de som skriver mobilkameran

Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Peteflamingstar  
#325703 Kompressorn! Alltså tryckluft, tänk så mycket nytta man har av det. Allt från renblåsning av motorsågar till däckpumpning och förstås alla bra verktyg man kan koppla till; Mutterdragare, slip, färgspruta osv...

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

jonaxe  
#325769 Bäste handverktyget är nog min Victorinox fällkniv som vart i fickan i 10 år, och har nog använts dagligen de senaste 5 :)
Bäste maskin är nog metallsvarven, mycket man kan göra i den.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Blivande snickare  
#325784 Bästa verktyg.. hmm, svår fråga... Det man behöver men såklart inte hittar och får nöja sig med nåt annat, sämre :D

Annars är nog crc 5-56 och abikatången två som jag gillar. Telefonen är inte heller helt dum, nära till både kamera och google etc..
Ja och filen till motorsågskedjan såklart.
Och kniven.
Och bakskopan.
Och remmar av olika längd.

Och beslutsångest :???: :shock: :roll: :D

Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Stampep  
#326017 Har en liten knipex polyfrip som alltid är med i fickan, annars är det svetsen och vinkelslipen som är favoriterna, många gånger dom räddat mig när "rätt" verktyg inte funnits. Har en hel låda med gamla nycklar och hylsor i olika kvaliteer som byggs om vid behov.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Elfving  
#326065 Alla mina prylar som det står Makita LXT på.
INGEN är dålig. Snarare undrar man vid dagligt bruk varför den är så bra och hur man gjorde innan batteridrivna verktyg var tillgängliga.
Sedan gillar jag morakniven, hammarn, och Bahcofogsvansen också. Men ingen ger motsvarande kvalitetsintryck som Makitas produkter.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Elfving  
#326066 Alla mina prylar som det står Makita LXT på.
INGEN är dålig. Snarare undrar man vid dagligt bruk varför den är så bra och hur man gjorde innan batteridrivna verktyg var tillgängliga.
Sedan gillar jag morakniven, hammarn, och Bahcofogsvansen också. Men inget ger motsvarande kvalitetsintryck som Makitas produkter.

Användarvisningsbild

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326554
Engångshandske och quattronycklar


En ny favorit, engångshandsken! Kompisen använde såna och jag tyckte det såg skumt ut
men jag köpte ett 50-pack för 29:- alltså mindre än 2:-/st och nu har jag testat både vid oljebyte
på bilen och cykelservice och är positivt överraskad både hur länge de håller och hur jag
helt glömde att jag hade handskar på öht.
Enda nackdelen är att största storleken inte riktigt räckte till men det funkade ändå.

Nästa grej är Biltemas Ringnyckelsats med två nycklar med totalt 63 möjligheter, ena nyckeln på bilden.
Den tredje saken är en Kamasa Tools K2801 Quattro-nyckel som med 4 storlekar per nyckel
är helt klart förstahandsvalet när man greppar efter ringspärr i lådan.

Avatar Fallback

Re: Ditt bästa verktyg/maskin.

Hema  
#326583 Ringnycklar med spärrfunktion måste va underbart och kanske rent av ett måste i vissa situationer, nu när de designar grejern utan hänsyn till servicemöjlighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).