Sågtimmer

Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

22 inlägg 14307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Fredrik Reuter  
#325320 Inte ens om trä skulle visa sig mer kostnadseffektiv så skulle inte flertalet arbetsledande byggchefer välja trä istället för betong.
Informationen kommer från en doktorsavhandling från Linnéuniversitetet där både privatpersoner, skogsägare och chefer inom byggbranschen intervjuats.

Det ser ännu mörkare ut för trä som byggmaterial efter att privatpersoner intervjuats. Trots att byggnationer i trä och intensivskogsbruk (som används som fråga i avhandlingen) skulle minska växthuseffekten så verkar privatpersoner generellt negativt inställda till bl a bedriva intensivskogsbruk med klonade plantor.
Skogsägarna är inte heller med på tåget, i alla fall inte när det gäller frågan om de kan tänka sig börja odla främmande trädslag.

Här är pressmeddelandet:

http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... a08fe.html

Vad tycker ni om detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

isteskog  
#325327 Avsättningsproblem med nya trädslag är väl ett problem, ett annat är lämplig mark för vissa trädslag. tänker då främst vart man kan odla dessa i landet.
Har själv prövat att sätta sibirisk lärk och contorta med bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Seb macahan  
#325329 Jag tycker man marknadsför trä som alternativ mycket dåligt. Som byggare är man aktiv o besöka mässor etc. De montrar som marknadsför nya lösningar av trä är ofta små pionjär företag eller intresse organisationer. Vi vill handla produkter av kända leverantörer som man vet finns kvar om 10år. Få vågar gå i bräschen att vara först med att prova nya system. Marknadsföringen är om möjligt ännu sämre i litteratur och tidsskrift. Försök hitta ett nummer av Vi i villa som inte skrämmer upp villaägare om hur mycket problem med fukt och insekter mm du kan få i trähus. Som läget ser ut förstår jag att både kunder och entreprenörer väljer sten, ytong, leca i stället.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325337 Jag har jobbat i byggbranschen länge och väl. Min uppfattning är att motståndet till träbyggande beror på:
- Okunskap, förbudet mot trähus i mer än två våningar som tillkom efter det stora brandåret 1888 tog död på svensk träbyggnadstradition på ett effektivt sätt.
- Alla de (3) stora byggentreprenörerna är även sina egna leverantörer av betong.

För övrigt har jag själv aldrig begripit varför man bygger hus i betong, det är i mitt tycke det minst lämpade materialet för ändamålet. Jag själv har arbetat uteslutande med anläggningskonstruktioner och då är förstås betong och stål de enda alternativen.

Någonting jag tror starkt på för framtida husbyggande är CLT, Cross Laminated Timber. Det har nyligen byggts en skola med det i Stockholmsområdet med byggelement från, konstigt nog, Österrike. Finns mig veterligen ingen svensk tillverkare. Kanske något för svensk sågverksindustri att snegla på...

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Camwood  
#325341
Angaria skrev:Jag har jobbat i byggbranschen länge och väl. Min uppfattning är att motståndet till träbyggande beror på:
- Okunskap, förbudet mot trähus i mer än två våningar som tillkom efter det stora brandåret 1888 tog död på svensk träbyggnadstradition på ett effektivt sätt.
- Alla de (3) stora byggentreprenörerna är även sina egna leverantörer av betong.

För övrigt har jag själv aldrig begripit varför man bygger hus i betong, det är i mitt tycke det minst lämpade materialet för ändamålet. Jag själv har arbetat uteslutande med anläggningskonstruktioner och då är förstås betong och stål de enda alternativen.

Någonting jag tror starkt på för framtida husbyggande är CLT, Cross Laminated Timber. Det har nyligen byggts en skola med det i Stockholmsområdet med byggelement från, konstigt nog, Österrike. Finns mig veterligen ingen svensk tillverkare. Kanske något för svensk sågverksindustri att snegla på...

Vad är CLT ? Kan du utveckla?

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

jannee  
#325344 Kundanpassade limskonstruktioner, enormt starkt material, bättre än stålkonstruktion vid bränder.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325346 Det är ett system för att bygga massiva trästommar, liknande prefabricerade betongstommar. Kort och gott limmar man ihop sågat virke i ett antal lager med fibrerna vinkerätt mot varandra till massiva block och sågar sedan ut byggelement, dvs färdiga väggar och bjälklag som sedan monteras ihop till en stomme på byggarbetsplatsen. Googla på "cross laminated timber" så finns det en hel del information och bilder att hitta.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325347 Huvudet på spiken jannee :grin:

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

T Landström  
#325350 Kan ju även vara så att det är beställarna som är fega att testa att bygga i trä!
Men å andra sidan så verkar det gå bra för Moelven Byggmodul... Vi har spikat block åt Moelven i 4 år.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325354 Så är det naturligtvis, entreprenörerna är inkörda i sitt betongbyggande och kan inte lämna vettiga priser på att bygga i trä. Beställarna måste tänka med plånboken och valet blir därefter. Jag tycker dock inte man ska vara så pessimistisk, det var faktiskt förbjudet enligt Svea Rikes lag att bygga i trä mer än två våningar fram till 1994. Det har alltså gått från noll (om man inte räknar villabyggande, som volymmässigt är en ganska liten del av allt byggande) till att vara en etablerad marknad. Jag hoppas och tror det är en framtidsbransch i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325431 Är inte villabyggande en stor del av det som driver träanvändning i Sverige idag? Även om det kunde ha varit mer. Jag tycker det går framåt i alla fall, med nya flervåningshus i trä här och där.

I anläggningsbranchens kanske du får chansen att bygga träbroar någon gång?

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325438 Nybyggnad av villor utgör knappt 5% av den totala byggmarknaden, så ett ökat träbyggande i flerbostäder och lokaler skulle kunna mångdubbla träanvändningen i svenskt byggande.
Träbroar är ganska ovanligt, men definitivt ett alternativ till betong på framför allt gång- och cykelvägbroar. Dock tror jag marknaden för träindustrin är betydligt större i husbyggandet.

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

rokon  
#325440 Jag vet inte vad Regeringens nya program för bostadsbyggande kan innebära vad gäller materialval men jag får uppfattningen att det rör sig om moduler (container) som skall sättas upp, så det kanske blir plåtförstäder? En något proprare variant av typen Soweto.

Avatar Fallback

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

Angaria  
#325447 Våra älskade politiker har ju ett gyllene tillfälle att stärka svensk träindustri om de skulle ställa krav på träbyggande i kommande "Miljonprogrammet 2". Det skulle föra med sig ökad kompetens hos byggentreprenörer och utbyggd träindustri vilket i sin tur skulle sänka kostnaderna i träbyggandet och då skulle trä på allvar kunna konkurrera ut betong, det är jag övertygad om. Hoppas skogsindustrilobbyn är på tårna!

Användarvisningsbild

Re: Byggbranschen är inte villig att byta betong mot trä

svampbob  
#325455
Angaria skrev:Det är ett system för att bygga massiva trästommar, liknande prefabricerade betongstommar. Kort och gott limmar man ihop sågat virke i ett antal lager med fibrerna vinkerätt mot varandra till massiva block och sågar sedan ut byggelement, dvs färdiga väggar och bjälklag som sedan monteras ihop till en stomme på byggarbetsplatsen. Googla på "cross laminated timber" så finns det en hel del information och bilder att hitta.


På svenska blir det kl trä. Här en länk till Martinsons av vad jag har hört från dom så säljer dom bra.

http://www.martinsons.se/byggprodukter/kl-tra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).