Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minigrävare

16 inlägg 23614 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minigrävare

Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32418 Hur liten minigrävare kan man välja innan det är leksaker?

Har mina funderingar om att skaffa en bandgrävare modell mindre. Tänkte använda den till att gräva lite i trädgårdar, runt hus, lägga lite elledningar samt rensa upp mindre diken i skogen utan att behöva hugga rent. Har traktorgrävare + gammal åkerman för större uppgifter.

Så vad har ni för erfarenheter av minigrävare, märken, modeller, storlekar?

Krille



   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32436 jag har en komatsu pc 45 -97 väger 4.9 ton med gummiband, jag är skit nöjd med den. jag skulle inte kolla på mindre än 4.5 ton... tänk på räckvidden... komatsun har längre räckvidd än dom flesta om man ser till årsmodellen, det kanske inte är det viktigaste med lång räckvidd egentligen... man når ju aldrig dit man vill iaf :lol:
sen tycker jag att 4,5-5 ton är lagom, inte för stor å inte för liten... med komatsun tar jag rätt skapliga stubbar å stenar å kan gräva rätt djupt, tror det ligger på en 2.5-3 meter djupt...
med maskin tar ja åt mej allt från att dränera om husgrunder till att flytta buskar inne i trädgårdar, väldigt lönsamt :lol: man kan tjäna en del på det...

en Entreprenör ja kört åt förut har en 7.5 tons grävare skrattade åt mej när ja köpte en sån "leksak" men ja tror ja kör mer med min 5 tonnare än han gör me sin 7.5a den är för stor tycker många...

här finns det en bild :lol:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... sc&start=0

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32509 Tack för ett bra svar. Nu när storleken är fastställd kommer följdfrågorna. Vad har jag för maskiner att välja på, vilka handlare är bra att ha med att göra. Vad ska man kolla upp speciellt osv.

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32510
Krille skrev:Tack för ett bra svar. Nu när storleken är fastställd kommer följdfrågorna. Vad har jag för maskiner att välja på, vilka handlare är bra att ha med att göra. Vad ska man kolla upp speciellt osv.


jag skulle leta ett känt märke, som det finns grejjer till i din närhet eller som går att beställa på ett enkelt sätt... märken som verkar vanliga är

Komatsu PC--
Hanix
Kubota
Volvo
Takeuchi
neuson
take-job
åsså den finaste av dom alla :lol: yanmar... tänker då på vio modellerna

Det var ngra märken, vet ej va alla modeller heter...
vissa är betydligt dyrare än andra, lika bra grävare, sen beror det på hur mkt du tänkt lägga i pengar...

jag köpte min -97 för 130´ då importerad från tyskland av en kille som tog in för eget bruk å grävde lite hemma å när han var klar så sålde han den till mej... det enda jag saknar är stålband, jag upplever att gummibanden river upp mer inne på gårdarna när man svänger mot va stål brukar göra...
sen vad man ska kolla på? ja du allmänt skick, provköra ordentligt så att hydrauliken är bra, lika så fick jag själv tipps att "larva" å kolla att den går rakt så att inte en motor är sliten eller så...
köper du en maskin me kassa band så verkar dom kosta runt 8-10´st för både stål å gummilarver... i övrigt verkar det inte vara så mkt som krånglar....sen åldern på maskinen kan man ju tänka på.. lite olika pumpar bla... jag prövade en hanix -93 som det inte hände nått me när man drog i spakrna, komatsun händer det saker, å den gör det man vill så att säga...
sen är ju frågan hur mkt de får kosta som är frågan åxå... utrustning osv...
hoppas du fått nått mer på benen :lol: verkar inte vara allt för många "minigrävare" här :lol:

//Fredrik

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32514 Jag får väl anmäla mig som en glad amtör grävare :D en bild på min bobcat 325 ca 3 ton den var nästan liten, så jag skulle satsa på en runt 5 ton det finns inte så många maskiner till salu runt 5 ton, 1,5 till 3,5 ton finns massor på blocket ,men det finns en annan 5tonnare med :D

Avatar Fallback
stopa4life  
#32521 Om jag skulle vara du skulle jag satsa på en komatsu vi har en här hemma på gården dock lite större 12 ton, men den går helt underbart i motor och hydraulik stark som f**n är den också tar man för mycket i skopan är det vikten som inte klarar att hålla emot inte styckan i armen. Dock har vi haft lite problem med elen i den men det beror inte på komatsu skulle jag tro, det är nog att de som hade den före oss var inte värst duktiga på att laga el så det är lite rappligt. Men som sagt jag tkr att du ska satsa på en komatsu!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32522
stopa4life skrev:Om jag skulle vara du skulle jag satsa på en komatsu vi har en här hemma på gården dock lite större 12 ton, men den går helt underbart i motor och hydraulik stark som f**n är den också tar man för mycket i skopan är det vikten som inte klarar att hålla emot inte styckan i armen. Dock har vi haft lite problem med elen i den men det beror inte på komatsu skulle jag tro, det är nog att de som hade den före oss var inte värst duktiga på att laga el så det är lite rappligt. Men som sagt jag tkr att du ska satsa på en komatsu!


sen är det nog så (har ja för mej) att komatsu är världens största tillverkare eller en av dom, av just grävare... å det kan man ju tolka på ett vis åxå... :lol:

Avatar Fallback
stopa4life  
#32537 Det var ett fint litet ekipage du har du nutte men är inte 2105:an lite väl stor för en 5 ton grävare? :?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32538 Arbetsmiljön i en liten grävare är inget vidare om man skall jobba lite längre pass.Ett konstant hoppande o studsande(och vältande om man är klumpig :oops: ).

Köp det största du klarar att transportera och har en serviceverkstad på rimligt avstånd.

/Nisse

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32543
nisse skrev:Arbetsmiljön i en liten grävare är inget vidare om man skall jobba lite längre pass.Ett konstant hoppande o studsande(och vältande om man är klumpig :oops: ).

Köp det största du klarar att transportera och har en serviceverkstad på rimligt avstånd.

/Nisse


ja håller personligen inte med om det du skriver helt... ja har i 2 veckors tid kört en komatsu på 20 ton...¨å den ruskar inte ett dugg mindre... det beror mer på körsättet precis som det gör i en skotare eller skördare... men det är min åsikt...

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32544
stopa4life skrev:Det var ett fint litet ekipage du har du nutte men är inte 2105:an lite väl stor för en 5 ton grävare? :?


jo man behöver inte fundera på att växla särskillt ofta... grejjen är den att ja även kör 2105 tillsammans med en 3 axlad cheftain maskin trailer... vi flyttar vår skördare å skotaren åxå... :lol:

Avatar Fallback
stopa4life  
#32548
nutte skrev:
stopa4life skrev:Det var ett fint litet ekipage du har du nutte men är inte 2105:an lite väl stor för en 5 ton grävare? :?


jo man behöver inte fundera på att växla särskillt ofta... grejjen är den att ja även kör 2105 tillsammans med en 3 axlad cheftain maskin trailer... vi flyttar vår skördare å skotaren åxå... :lol:


Jaha då förstår jag det är ju ganska fiffigt 8)

Avatar Fallback
stopa4life  
#32643 har det blivigt någon grävare än?? :D

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32846 hehe här finns en variant.....
😈

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32852 Går det där verkligen fortare än vanlig spadgrävning :?:

Dessutom, om man gräver med spade får man ju finare och rakare kanter och kan lättare lägga tillbaka torvorna så att det inte synts att man grävt ett dike.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).