Föryngring

Plantera efter vattenföringskartorna

7 inlägg 3654 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera efter vattenföringskartorna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324146 Har suttit och tittat på vattenföringskartorna man kan ta ut från skogsstyrelsen. Har ju precis slutavverkat en liten avdelning som enligt kartorna har en tydlig vattenföring, ser ut som en slingrande "bäck". Funderar på om jag skulle enbart plantera löv längs det stråket när det blir dags. Men sen slog det mig, kanske man skulle gallra/röja undan längs alla stråk i hela skogen och plantera löv där? För att få slingrande "lövbäckar" genom skogen? Kan man skapa samma mönster som vattenföringskartan ger över hela skogen så kan det bli väldigt fint
Nu kör jag ju i huvudsak tall rakt över, oavsett markvatten.

Vad tror du?


(vet att det finns flera här på forumet som i huvudsak ser skogen som något som ska producera maximal avkastning. Full respekt för det förstås. Men nu har jag en delvis annan inriktning på min skogsskötsel så därför denna mer estetiskt inriktade frågeställlning)



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

Fredrik Reuter  
#324151 Smart och nytänkande!
Vill du ta det ännu längre kan kanske skippa plantering helt i dessa zoner. Lövet brukar ju komma ändå!

Avatar Fallback

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

isteskog  
#324161 Var ute och gick en sväng nu på kvällsidan. Vattenföringskartan stämde bra med verkligheten märkte jag!
Instämmer med Fredrik, lövet kommer ändå på dessa stråk :wink:

Avatar Fallback

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

Axl  
#324174 Sett att södra lanserat två plantsäckar i din smak, en med blandat ädellöv och en för viltvård (rönn äpple mm). Vill du ha björk behöver du nog inte plantera

Användarvisningsbild

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324215 Varför stämmer de mörkaste stråken så dåligt med inritade diken. Är det dikena som inte är så noga inritade eller vad tror ni?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

axwell  
#324220 Tror att dikenas markering kommer från en karta, dvs ditritade av en människa.
Om du jämför med markskuggningen så syns det ibland att dom inte följs exakt.

Användarvisningsbild

Re: Plantera efter vattenföringskartorna

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324250 Jo det tänkte jag oxå att så måste det nog va. Verkar mest rimligt.

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).