Motorsåg och handhållet

Batteri vs bensin

50 inlägg 24337 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323992 Jo, Det klart har man inte användning för en såg och ett par timmars framförhållning att ladda batteri etc så kanske det kan vara nåt aktuellt.

Är det bara ett par skär så går det nog, men efter skär i 20 min vem är snabbast då av dem? Hur länge körde du med den i kap så här?
T435 har jag inte provat.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#323995 Elsågen behöver alltså laddas efter en körtid motsvarande körtiden man får ut från en mindre bensinsåg på en tank.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323999 Tror nog det är oftare, men så kan man nog säga.
Fick inte ut en kvarts drift tid / batteri.... Lite mer när det hämtat sig en stund. Men det blev rätt varmt och är nog inte tänkt o köra nån längre stund i kap...
Stor de o brummar obelastat fivck de ut 30 min i ett annat test som gjordes, men ser inte vitsen av det riktigt.

Ser inte vitsen med dem alls om jag ska vara ärlig, men tycker det är bra att det tänks och provas. Nu behöver man bara få till batteriernas kapacitet en hel del...

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#324004
Mange skrev:Tror nog det är oftare, men så kan man nog säga.
Fick inte ut en kvarts drift tid / batteri.... Lite mer när det hämtat sig en stund. Men det blev rätt varmt och är nog inte tänkt o köra nån längre stund i kap...
Stor de o brummar obelastat fivck de ut 30 min i ett annat test som gjordes, men ser inte vitsen av det riktigt.

Ser inte vitsen med dem alls om jag ska vara ärlig, men tycker det är bra att det tänks och provas. Nu behöver man bara få till batteriernas kapacitet en hel del...
Till klätterfällning är den ju utmärkt. Själv hade jag tänkt mig sågen när vi tar ut träddelar vid arbeten i reservatet. Vid sådana arbeten räcker ibland en dunk med 5 liter till 2 dagars arbete. Elsågen blir tyvärr riktigt dyr med de extra batterier som kommer krävas.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324023
anersimyra skrev:Elsågen behöver alltså laddas efter en körtid motsvarande körtiden man får ut från en mindre bensinsåg på en tank.. :???:


Det räcker ju med att byta batteriet - givet att du har ett reservbatteri med dig! Alternativet är givetvis ett större ryggbatteri.

Med när alla batterier är tomma, tja då fordras förstås laddning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
#324038 Jag som trodde T540XP var det naturliga valet om man skulle ha en arborgistsåg (bensin).. Tretoppen har du testat den?

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
#324040
anersimyra skrev:
Mange skrev:Tror nog det är oftare, men så kan man nog säga.
Fick inte ut en kvarts drift tid / batteri.... Lite mer när det hämtat sig en stund. Men det blev rätt varmt och är nog inte tänkt o köra nån längre stund i kap...
Stor de o brummar obelastat fivck de ut 30 min i ett annat test som gjordes, men ser inte vitsen av det riktigt.

Ser inte vitsen med dem alls om jag ska vara ärlig, men tycker det är bra att det tänks och provas. Nu behöver man bara få till batteriernas kapacitet en hel del...
Till klätterfällning är den ju utmärkt. Själv hade jag tänkt mig sågen när vi tar ut träddelar vid arbeten i reservatet. Vid sådana arbeten räcker ibland en dunk med 5 liter till 2 dagars arbete. Elsågen blir tyvärr riktigt dyr med de extra batterier som kommer krävas.. :sad:

Ingångskostnaden är hög men, driftskostnaden desto lägre, samt antagligen en bättre arbetsmiljö. Skulle du sakna aspenlukten, kan du driva ett elverk med aspen ist. och på då samtidigt kunna ladda några batterier. :)

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324054 Har Husqvarna ryggbatteri nu?

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324097 Det var ju bra. Då finns det hopp för de som vill använda sina såg.
15800:- eller 8500:- Med dessa är de i samma klass som Pellenc i drift tid. Då är Pellenc inte så dyr i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Tretoppen  
#324120
Mange skrev:Jo, Det klart har man inte användning för en såg och ett par timmars framförhållning att ladda batteri etc så kanske det kan vara nåt aktuellt.

Är det bara ett par skär så går det nog, men efter skär i 20 min vem är snabbast då av dem? Hur länge körde du med den i kap så här?
T435 har jag inte provat.


Min T536 sager like raskt etter 20 minutter. Den har ingen problemer med å gå like intensivt som en bensinsag. Batteriet lades på 20 minutter, så dersom du har 2 batterier (og strøm tilgjengelig), vil du alltid ha strøm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Tretoppen  
#324121
Hema skrev:Jag som trodde T540XP var det naturliga valet om man skulle ha en arborgistsåg (bensin).. Tretoppen har du testat den?


Nei, jeg har ikke testet den. Kun MS T200 og T201. Jeg er en "Stihl-mann", men kjøpte T536 siden Stihl den gang ikke hadde et alternativ som kunne konkurrere mot Husqvarna sin batteridrevne topphåndsag.
Nå skal det sies at jeg er veldig fornøyd med T536, så kanskje det blir en Husqvarna neste gang jeg skal ha noe som går på bensin...? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#324262 Min batterisåg har jag som ett komplement till min Hva 550XPG. Batterisågen är lätt och låter inte så mycket. Det är så smidigt att med kort ställtid bara att ta fram sågen och köra igång om man har mindre arbeten.

Förra året köpte jag en Hva trimmer med ett 4,2Ah batteri. Jag blev mycket imponerad av dess kapacitet och hur länge man kunde köra på en laddning. I förra veckan köpte jag en 536 LiXP och ytterligare ett 4,2Ah batteri. Jag är mycket nöjd med köpet.

Det är svårt att generellt ange hur länge man kan köra på ett batteri för det det beror mycket på förutsättningen vid tillfället. Idag gjorde jag ett litet pass med ett batteri som var laddat med en kapacitet i intervallet 50%-75% (3 led lyste på batteriet). Jag började med att fälla en 8m lönn som var 25cm i roten, kvistade den samt sågade upp den i 25st 30cm kubbar. Lönn är ju ett hårt träslag men det gick fint att kapa denna. Det jobbigast för sågen var insticket. När jag var klar så visade batteriindikatorn (1 led) dvs 0%-25% kapacitet kvar. Jag fortsatte då att fälla en 7m gran som var 15cm i roten, kvistade denna samt sågade upp den i 20st 30cm kubbar. När jag var klar visade batteriindikatorn att det nu var dags att ladda. Jag körde hela tiden i energisparläget för jag tyckte det fungerade alldeles utmärkt

Man måste dock ha en ”mjukare” sågteknik än då man t.ex kör med en Hva 550. Det är så mycket mer kraft i 550:an.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#324264
cruisern skrev:Min batterisåg har jag som ett komplement till min Hva 550XPG. Batterisågen är lätt och låter inte så mycket. Det är så smidigt att med kort ställtid bara att ta fram sågen och köra igång om man har mindre arbeten.

Förra året köpte jag en Hva trimmer med ett 4,2Ah batteri. Jag blev mycket imponerad av dess kapacitet och hur länge man kunde köra på en laddning. I förra veckan köpte jag en 536 LiXP och ytterligare ett 4,2Ah batteri. Jag är mycket nöjd med köpet.

Det är svårt att generellt ange hur länge man kan köra på ett batteri för det det beror mycket på förutsättningen vid tillfället. Idag gjorde jag ett litet pass med ett batteri som var laddat med en kapacitet i intervallet 50%-75% (3 led lyste på batteriet). Jag började med att fälla en 8m lönn som var 25cm i roten, kvistade den samt sågade upp den i 25st 30cm kubbar. Lönn är ju ett hårt träslag men det gick fint att kapa denna. Det jobbigast för sågen var insticket. När jag var klar så visade batteriindikatorn (1 led) dvs 0%-25% kapacitet kvar. Jag fortsatte då att fälla en 7m gran som var 15cm i roten, kvistade denna samt sågade upp den i 20st 30cm kubbar. När jag var klar visade batteriindikatorn att det nu var dags att ladda. Jag körde hela tiden i energisparläget för jag tyckte det fungerade alldeles utmärkt

Man måste dock ha en ”mjukare” sågteknik än då man t.ex kör med en Hva 550. Det är så mycket mer kraft i 550:an.
Jag tror din beskrivning avgör saken.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

åberg  
#324337
cruisern skrev:Det jobbigast för sågen var insticket.

Olika kedjor är olika bra till instick. Så det är inte helt ointressant vad som satt på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).