Trädfällning (arborist)

Återställa betesmark

47 inlägg 33255 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Peteflamingstar  
#323839 ...för att inte tala om den onödiga tidsåtgång på maskinen för att plocka ihop och köra ut riset från manuellt kvistade träd, mycket bättre att bara fälla o kapa, går fortare dessutom. Som jag förstår det ligger beståndet vid väg vilket gör det relativt billigt att skota även med en liten maskin (som heller inte ger några, eller små, skador).

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

hfab  
#323842 Det finns en Malwa entreprenör i närområdet.
En smidig och lätt maskin, perfekt för dylika jobb.
Skulle tro att det blir ett av de billigaste alternativen..

Hugg ner och kör ut med kvist och allt.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323851
anersimyra skrev:" vansinne " ekonomiskt sett. Tar man ut grot behöver maskinen dessutom endast köra en vända på skiftet, belastningen på marken blir dubbel vid uttag av två sortiment.. :smile:


Menar du att jag ska sälja alltihopa som grot? Jag trodde jag kunde sälja det som massaved. Det blir knappt någon grot. Man ser inga kvistar förutom när man tittar upp i trädtopparna.
Är att sälja allt som grot samma sak som att smula ned allt till flis på plats?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Rasken  
#323852 Undersök om du blir av med groten? Kanske låter konstigt men på vissa ställen går det inte ens att skänka bort det. Sedan är det vissa regler med grothanteringen, det skall ligga en viss tid, vara täckt mm.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323853
Rasken skrev:Undersök om du blir av med groten? Kanske låter konstigt men på vissa ställen går det inte ens att skänka bort det. Sedan är det vissa regler med grothanteringen, det skall ligga en viss tid, vara täckt mm.


Får jag inte behålla groten själv då? Jag har en grusgrop intill min nya betesmark där det inte växer något i botten, och lite kvistar skulle bli en fin kulle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323854 Så här ser det ut på marken som jag vill återställa till betesmark. Det är en gammal bild från förra året, jag försökte fota en grävling men den syns inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Rasken  
#323856 Det blir ju rätt stora mängder med kvist och toppar, mycket mer i volym än man tror.

Jag tror ju ändå det bästa, vore att manuell hugga massaved och lämna toppar och kvistar som man drar ihop i lite mindre högar när man hugger. Man får lite teknik efter en stund att fälla topparna på samma ställe så de bildar högar direkt.

Ta sedan dit en liten maskin, kanske en malwa eller en jordbrukstraktor med huggarvagn beroende på terrängen och kör ut massaveden och groten.

Så skulle jag ha gjort!

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323864 Här är en nytagen bild (idag) på den del av "betesmarken" där det ser ut som värst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

skogsjan695xl  
#323865 Synd att hugga ner denna fina tall. En gallring skulle få bra fart på tillväxten annars. Ser allt ut så här står det säkert mellan 2500-3000 stam på hektaren.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323868
skogsjan695xl skrev:Synd att hugga ner denna fina tall. En gallring skulle få bra fart på tillväxten annars. Ser allt ut så här står det säkert mellan 2500-3000 stam på hektaren.


Ungefär hälften ser ut så. Det gallrades alldeles för sent och att gallra nu skulle bara göra att resten blåser ned i nästa storm.
Är alternativet att skänka bort tallarna på rot inget alternativ tycker ni? Folk kanske behöver lite ved? Känns ju som alla förslag ovan betyder att jag kommer få en faktura och gå minus totalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

skogsjan695xl  
#323869 Var är detta?

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Peteflamingstar  
#323870 Är det såpass kvistfritt skulle man ju istället för att göra träddelar (flis) av alltihop kanske hellre göra massaved eller om det köps något klentimmersortiment på orten? Allt handlar ju om hur mycket det är, men att döma av bilden är det väl tillräckliga volymer för att leverera i alla fall. En annan fråga är ju hur viktigt det är att alla grenar o toppar kommer bort, är det en bidragsberättigad åtgärd kanske det är mer noga... Kanske hugga ett par bitar klentimmer och sen göra träddelar av toppbiten, så kommer mesta riset ut i alla fall.

Edit: Med träddelar menar jag ett sortiment där man flisar hela stambitar med kvistar o allt.

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Erre  
#323872 Ser ut som ett bra bestånd för en traktor processor, niab/hypro.
Ställ traktorn på lämpligt ställe, vinscha in träden i maskinen.
Virke å massa i fina högar och likaså med riset.
Tar längre tid än med en skördare men med en processor behöver man inte in i det och köra på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323874
skogsjan695xl skrev:Var är detta?


Det ligger intill Storsjön, 1 mil söder om Östersund.

Erre skrev:Ser ut som ett bra bestånd för en traktor processor, niab/hypro.

Jag har aldrig hört talas om en sån, men kollade på youtube och det verkar ju vara en smart grej. Jag gillar traktorer. Är väl tveksamt om någon har en sådan processor här i Östersund.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Erre  
#323877 Vem gillar inte traktorer??? :grin:

En hypro 300 skulle klara dom flesta träden galant.
Nu är detta en långsammare lösning än med skördare, men då du skrev att du vill ha så lite skador som möjligt är det helt klart ett alternativ.
Sen ska det ju gå att få tag i någon med grejerna förstås.
Kanske någon på forumet i din region har processor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).