Motorsåg och handhållet

Batteri vs bensin

50 inlägg 24335 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteri vs bensin

Tretoppen  
#323452 Det har vært mye snakk om ytelse til batteri- vs bensinsager.
Derfor satte jeg opp kameraet og filmet kapp og innstikk i en bjørkestamme på Ø32 cm med 4 forskjellige sager. Stammen var helt fersk, felt 1 time tidligere.
- Husqvarna T536 LiXP
- Stihl MS 180
- Stihl MS 280
- Stihl MS 362

Ikke uventet resultat, men likevel interessant.
T536 og MS 180 er satt opp med identisk sverd/kjede (Stihl 14", 1,1mm, 3/8), begge med helt nytt kjede. De to andre sagene var satt opp med brukt, men nyslepet kjede.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

totte  
#323500 Som du säger, inte oväntat men intressant. Det tar nog sin tid innan det kommer en batterisåg som matchar bensinarna. Än så länge är dom inte fullvärdiga skogsbruksredskap, men bra komplement för diverse arbeten där kraft och uthållighet inte är det viktigaste. Bra initativ! :-BD

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
#323524 Kanske är 36V för klent.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

totte  
#323542 Egentligen är inte volttalet särskilt intressant, bara motoreffekten, som går lika bra att få upp med låg spänning. Mer kraft kräver antingen högre spänning = fler battericeller, eller högre ström - kräver större battericeller för att få vettig driftstid.

I slutänden är vi där det alltid slutar oavsett om det är verktyg eller bilar, batteritekniken är inte bra nog än för att matcha flytande brännbara bränslen, när effekt/drifttidsbehovet är prioriterat. Det har ändå kommit rätt långt under senaste decenniet. För 10 - 15 år sen var väl en användbar motorsåg med inbyggda batterier knappast möjlig. Enligt Tretoppens utmärkta lilla test så ligger batterisågen nu bara snäppet efter den lilla 32-kubiks Stihl 180 i effekt, men knappast i driftstid. Och det är långt kvar till nåt som ens kommer i närheten av att matcha en helt normal 50-kubikssåg. Tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

machonisti  
#323545 Är ingen utpräglad elman inte utpräglad på nåt överhuvudtaget. Energiinnehållet i en dl bensin är beräkningsbart, må så vara att förbränningstekniken i en 2T motor är låg men kan ett återladdningsbart batteri med samma vikt leverera samma energimängd.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323624
totte skrev:Egentligen är inte volttalet särskilt intressant, bara motoreffekten, som går lika bra att få upp med låg spänning. Mer kraft kräver antingen högre spänning = fler battericeller, eller högre ström - kräver större battericeller för att få vettig driftstid.

I slutänden är vi där det alltid slutar oavsett om det är verktyg eller bilar, batteritekniken är inte bra nog än för att matcha flytande brännbara bränslen, när effekt/drifttidsbehovet är prioriterat. Det har ändå kommit rätt långt under senaste decenniet. För 10 - 15 år sen var väl en användbar motorsåg med inbyggda batterier knappast möjlig. Enligt Tretoppens utmärkta lilla test så ligger batterisågen nu bara snäppet efter den lilla 32-kubiks Stihl 180 i effekt, men knappast i driftstid. Och det är långt kvar till nåt som ens kommer i närheten av att matcha en helt normal 50-kubikssåg. Tyvärr.


Drifttiden på en batterisåg är ju som bekant helt beroende av batteriets storlek. Med ett 4,2Ah-batteri torde skillnaden i drifttid mellan en HVA 536 och en motsvarande bensinsåg inte vara särskilt stor, d.v.s. en tank bensin borde räcka ungefär lika långt som ett 4,2 Ah-batteri.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 28 mar 2015, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323643 Det är beroende på såg och tank med, men i prestation ligger elsågen bak än så länge..

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

machonisti  
#323644 Vem vet?
Kanske man hinner uppleva funktionell elsåg. Nog vore det fördel att inte behöva andas in avgaser. Tankningen är ett antal batterier som man tyvärr måste bära hem varje kväll.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323649
Mange skrev:Det är beroende på såg och tank med, men i prestation ligger elsågen bak än så länge..


Du får ju jämföra en batterisåg med en 30-35 kubikare. Där är kapaciteten jämförbar. Jämför du med större såg (60-60 kubik), ligger ju både batterisågarna och små bensinsågar långt efter.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323697
Niking skrev:
Mange skrev:Det är beroende på såg och tank med, men i prestation ligger elsågen bak än så länge..


Du får ju jämföra en batterisåg med en 30-35 kubikare.

Det tycker jag inte den är på något vis annat än möjligen format...
Dessa kördes och provades i samma stock....
Stihl tyckte att 150C var jämförbar med 200C-BQ
Husqvarna tyckte 439 var jämförbar 536LiXP

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323766
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Det är beroende på såg och tank med, men i prestation ligger elsågen bak än så länge..


Du får ju jämföra en batterisåg med en 30-35 kubikare.

Det tycker jag inte den är på något vis annat än möjligen format...
Dessa kördes och provades i samma stock....
Stihl tyckte att 150C var jämförbar med 200C-BQ
Husqvarna tyckte 439 var jämförbar 536LiXP


Jag håller nog mer på Stihl + Husqvarna än dig i denna fråga.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323772 Hur menar du då?
Jag delar deras åsikt att bensin sågarna presterar bättre och inte är direkt jämförbara eller konkurerande. Delar även deras åsikt att bensin sågen presterar bättre i det mesta..

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323774 Du skrev att Husqvarna ansåg att en 439 (35 cc) var jämförbar med en 536 Li XP. Samtidigt anser du själv att en besinsåg (typ 439) presterar klart bättre än en 536 Li XP . Då håller jag nog mer på Husqvarnas påstående än ditt påstående.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323791 De hade inget mindre o skicka.... Det fick bli den vad det gäller båda märkena.

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Tretoppen  
#323988 Jeg mener at man må se på praktisk bruk og behov, ikke utelukkende på effekt og driftstid pr tank/batteri.

I mitt tilfelle bruker jeg T536 som en klatresag til både beskjæring og felling av alt fra små til store trær. Alternativet mitt til denne sagen hadde vært en Stihl T201.
Ja, T201 er kraftigere og vil sage gjennom grenene raskere enn T536, men i praksis har det liten betydning for meg om det er 1 eller 2 sekunder å spare pr kapp. Da setter jeg sikkerheten høyere og bare det å slippe å starte sagen oppe i treet, er god nok grunn for meg til å bruke T536.
Dessuten holder batteriet i praksis mer enn lenge nok; det er svært få tilfeller hvor jeg har måtte bytte batteri før treet er ferdig felt ved seksjonsfelling.
Igjen til det praktiske: Jeg opplever at et batteri holder like lenge som en bensintank ved seksjonsfelling.
Det som virkelig bruker mye batteri, er når stammen skal kappes, men da henter jeg uansett ofte opp en større sag med lenger sverd.

I filmen kapper jeg en stamme som er i største laget for en T536/MS180, men jeg brukte den for å lettere kunne se forskjeller. I en annen test jeg filmet, brukte jeg en stamme med diameter 14cm, og der var forskjellen mindre. (Filmen ligger ikke ute, men jeg kan se om jeg kan få ut den også.)

Fant en annen enkel test mellom Husqvarna T536 og T435. Her er faktisk T536 raskest.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).