Hema skrev:Min tanke är att göra min maskin bättre för skogsarbete, så att den blir mindre benägen att slira/spinna. Bättre däck/kedjor lägre däcktryck är några sätt. Ett annat alternativ är att göra maskinen tyngre, vilket kan göras på minst tre sätt. 1. Använda sig av hjulvikter, men det riskerar att skada maskinens hjulaxlar. 2. Att vätskefylla hjulen (inneslang), men det belastar hjulupphängningen om man kör hårt (snabba start/stopp). Eller 3. Öka den fjädrade vikten, men det kan kräva uppgradering av fjädrar vilket i sin tur kan förstöra körupplevelsen och pakethållarna tål inte jättemycket. Vad säger ni, hur har/hade ni gjort?
Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget.
På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/
Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.
Hema skrev:Har bara sett dem i Sverige i 26" för 12" & 14" fälg.
Två andra däck är Sedona Mud Rebel RT, (tycker inte ser ut som direkta lerdäck, stor skillnad på om de heter RT eller ej på slutet, dock ingen importör här vad jag vet)
Eller Sun-f A040, Sun-f som blev kända för sina Maxxis Bighorn-kopior, som var lite stora i storlekarna. Hur det har förändrats vet jag icke. De erbjuder nu en 12lagersversion av bighornmönstret.
Kenda Bearclaw har ju kommit med en uppföljare HTR, men de är inte jättelätt att få tag på här.
Nog om däck, någon som testat att vätskefylla ATVhjul?
Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.
Hema skrev:Min tanke är att göra min maskin bättre för skogsarbete, så att den blir mindre benägen att slira/spinna. Bättre däck/kedjor lägre däcktryck är några sätt. Ett annat alternativ är att göra maskinen tyngre, vilket kan göras på minst tre sätt. 1. Använda sig av hjulvikter, men det riskerar att skada maskinens hjulaxlar. 2. Att vätskefylla hjulen (inneslang), men det belastar hjulupphängningen om man kör hårt (snabba start/stopp). Eller 3. Öka den fjädrade vikten, men det kan kräva uppgradering av fjädrar vilket i sin tur kan förstöra körupplevelsen och pakethållarna tål inte jättemycket. Vad säger ni, hur har/hade ni gjort?
Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget.
På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/
Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.
Hema skrev:Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.
Hur har du fäst vikten? Lite sugen att skaffa fyrkantsfäste fram o back som de Nordamerikanska hjulingarna brukar ha. Har för mig att jag någon gång sett ett sådant kit till Yamaha, men är lite osäker nu.