Traktorn i skogen

Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

56 inlägg 27337 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#322952 Som rubriken anger får vi ingen ordning på traktorns bromsar. Vid byte av en hydraulslang råkade vi knäcka ett bromsrör vilket var anslutet till en " ventil " som används om man kopplar till bromsad vagn. Vi lät reparera röret och allt fungerade normalt. Då hydrauliken fortsatt läckte lämnades maskinen in för reparation. Verkstaden lyckades även de knäcka bromsröret. Då vi inte har bromsad vagn pluggade verkstaden röret i stället för att återansluta till " ventilen." Efter detta började våra problem, verkstaden hade ingen olja till bromsarna varför vi själva blev tvungna att lufta bromsarna. Problemet vi nu har är att bromsarna fungerar en kort stund på morgonen men pedalen går snart i botten. Tre pumpningar räcker för att åter få tryck, med bibehållet tryck på pedalen sjunker inte denna. Släpper man helt upp pedalen och bromsar efter ca 30 sekunder går den åter i botten. Oljan är av rätt typ. Bromsarna verkar inte ligga an för att få oljan att koka, hjulen går att lätt dra runt för hand. Bägge bromscylindrarna uppvisar samma fel. Själv tror jag att vi eventuellt har en större luftficka då röret pluggades, på " ventilen " sitter nämligen en avluftning. Det underliga är dock att pedalen är riktigt stum vid trycksättning, det borde den väl inte vara med en större luftficka i systemet ? Vi funderar även på om ett stopp i ledningen från oljetanken kan ge detta problem ? Ja, nu har vi i flera dagar slagit våra " dumhuvuden " samman och ger snart upp.. :shock: :shock: Finns någon med någon idé .. :?:
Mvh Anders.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Vardon  
#322955 Är det verkligen bara att plugga uttaget så det går inte ut i nått och vänder och kommer tillbaka någon annanstans och du sabbar bromskretsen?

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#322960
Vardon skrev:Är det verkligen bara att plugga uttaget så det går inte ut i nått och vänder och kommer tillbaka någon annanstans och du sabbar bromskretsen?
Det pluggade röret slutar i " ventilen," problemet kan vara att den nu icke anslutna " ventilen " har en avluftningsnippel.. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Vardon  
#322994 Nu verkar det vara modernt så är det ABS eller annat som mår dåligt om man får in luft i det?

Jag hade nog försökt lufta med nippel på vätskekärlet och tryckkälla (ett täck tex) och försökt räkna ut vilken nippel som är längst bort och sen bytt bromsvätska när jag ändå håller på. Kanske är så du har gjort då kan du bortse från det.

Annars hade jag nog misstänkt pluggningen ändå, mer av principen det funkade innan, jag gjorde något nu funkar det inte.

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

rokon  
#323008 är det inte så att det är dags att byta huvudcylindern, jag tror det är den som spökar.

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#323022
rokon skrev:är det inte så att det är dags att byta huvudcylindern, jag tror det är den som spökar.

vi har provat att trycka ner bromsen med väldigt litet tryck för att konstatera om olja läcker förbi packningarna utan resultat.. :???: :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

rokon  
#323025 finns det små svarta korn av gummi från packningarna i behållaren där ni fyller olja, eller om ni såg sådana partiklar i oljan när ni luftade så är det med all säkerhet dags att byta huvudcylindern i alla fall

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323061 Har ni luftat både fram och bak? Lamborghini har fyrhjulsbroms.

Avatar Fallback

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Åkesson  
#323084 Som sagt tidigare så är det 4 hjulsbroms (våta skivbromsar). Till framhjulen skall det sitta ventiler så det går att välja om man vill använda dem eller ej (iaf på äldre Same samt Lamborghini). Så kanske kan stänga dessa för enklare felsökning?

Lite fundersam på det att inte verkstaden hade olja, om jag kommer ihåg rätt skall det vara atf men de var ju på modeller utan bromsventil. Kan vara skillnad på systemet nu på mordernare traktorer med ventil.

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#323103 Vi har funderat på om ventilen som kopplar ur bromsen fram när man styrbromsar kan vara orsaken till problemet. Vi får kolla efter gummirester i oljan. Själv tror jag det pluggade röret är problemet, det funkade ju innan.Ett annat problem är att ägarna till maskinen inte vill " stöta " sig med den minst sagt knepiga mekanikern som gjorde jobbet, enligt honom beror problemet inte på pluggningen. Ifrågasätts han kan han mycket väl be dem att dra åt helvete, han är dessutom en av få kunniga i närområdet.. :sad: :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Åkesson  
#323153 Nu kanske man visar att man är kvar i det gamla alldeles, eller inte......... På alla äldre var det en manuell ventil (tror tom de var en för varje hjul) där man kunde välja om man skulle ha frambromsarna i eller ej, satt under hytten över tanken på höger sida har jag för mig , dvs ingen automatisk ventil som slog ut då man styrbromsade. Eller uppfattade jag dig fel?

Och vet att med broms på båda hjulen på samma sida så vänder man betydligt bättre än när man bara bromsar bak, så har man tagit bort en bra sak?

Sen var de underbart då man plogade med frontblad och enbart kedjor fram, var bara att bromsa på innerhjulet i skarpa kurvor för att hålla ut bakhjulen och in bladet, dvs man slapp köra i plogvallen med bakhjulet.

Vad är det fyllt för olja? Skall enligt vad jag vet vara ATF. Inget vanligt till bromsar så ser en felkälla som är enkelt att göra fel på.

Luftat på alla ställen? 4 bromsok, på väljarventilerna för broms fram samt på huvudcylindrarna, var de fler ställen någon?

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#323170 Oljan är rätt. Luftning är gjord på samtliga nipplar plus vid det pluggade röret och även rören på bromscylindrarna.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Åkesson  
#323173 Kollade in en gammal instruktionsbok, där står det att man skall försöka lufta stjälv med bromsventilen i läge OFF och om det inte blir bättre så skall luftning göras på verkstad. Detta bör ju tyda på att något kan vara krångligt.

Slut på mina bra ideer nu.....

Användarvisningsbild

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

anersimyra  
#323181
Åkesson skrev:Kollade in en gammal instruktionsbok, där står det att man skall försöka lufta stjälv med bromsventilen i läge OFF och om det inte blir bättre så skall luftning göras på verkstad. Detta bör ju tyda på att något kan vara krångligt.

Slut på mina bra ideer nu.....

Jo..nog är det krångel alltid, själv tror jag på att återmontera det pluggade bromsröret.. :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Får ej ordning på lamborghinins bromsar.

Åkesson  
#323210 japp googlade lite mer på detta och samma sak om bromsventilen till släp som är pluggad, den fick man inte röra och skulle man de var de raka vägen till verkstaden. Nåt med den är det nog bara man kunde hitta en VHB skulle de nog lösa sig. Men första steget är nog att montera tillbaka till röret ja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).