Gallring

Vad skriva i skogsbruksplan?

8 inlägg 5159 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skriva i skogsbruksplan?

Pensionär  
#322602 Har gått igenom ett litet område på 0,4 hektar. Tall på 27 år som jag röjde för 7 år sen.
Enligt skogsbruksplanen var ingen åtgärd nödvändig ännu, men personligen tyckte jag att lite "städjobb" var nödvändigt.
Men vad ska man kalla jobbet som jag har utfört?
Röjning är det ju inte riktigt, fast jag tog bort nåt undermått som jag missat då för 7 år sen.
Ska man kalla det gallring då, även om antalet stammar jag tog vara på inte var så många. Plocka bara bort nåt träd här och där, där de stod lite för tätt.

Själv skulle jag vilja kalla det för plockgallring. Om det uttrycket inte finns så skapa jag det just nu :)
Lite nyfiken på vad ni andra skriver in i skogsbruksplanen när ni utfört ett liknande jobb.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322603 Jag kom å tänka på röjgallring.

Avatar Fallback

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

ÅsaNisse  
#322614 Gallringsputs :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

loppan  
#322618 Jag brukar kalla sådant för röjningsgallring.
Det frächar upp ett bestånd betydligt om man gör det mellan sista röjning och förstagallringen.

Avatar Fallback

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

isteskog  
#322689 Röjningsgallring! Det kan jag skriva ibland när jag gör planer åt andra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322739 Ointressant att skriva vad man har gjort. Viktigare att skriva vad man ska göra. Efter en svag gallring så kan man t.ex sänka angelägenhetsgraden för kommande gallring ifrån en etta till en trea.

Avatar Fallback

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

plutten  
#322740 Beståndsvård

Avatar Fallback

Re: Vad skriva i skogsbruksplan?

Botvig  
#323078 Brukar skriva städning vid sådana åtgärden.
Det är väldigt intressant att följa upp bestånd om man skrivit in alla åtgärden och år när dessa är gjorda.
Har övertagit gården från min farbror som alltid skrev in alla åtgärden som var gjorda.(från början av 50 talet)
Det är en guldgruva läsa för att se hur de olika åtgärderna påverkat tillväxt o.dyl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).