Traktorer och processorer

Borde inte en Valtra G-serie finnas?

18 inlägg 10237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Fredrik Reuter  
#322790 Följde med idag som bihang och kollade in lite traktorer. Bland annat kollade vi på Valtras A93 och Valtra N103. Det som slog mig (kollar inte in nya traktorer dagligen ska sägas) var att rent skogsmässigt, borde det inte finnas en serie mellan A och N som var ett mellanting?
A serien går inte att få med turbin. Den är liten och nätt men trång i hytten. N serien tycker jag är steget för stor i skogen och mer plastig.

Testade en 6400 för ett tag sedan, den kändes mer som ett mellanting mellan A och N tycker jag.

Vad tycker du? Har jag fel i detta? Eller finns det modeller inom serierna som täcker upp?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

agrotron  
#322793 Finns ju denna också eller vet inte om den kommit ut än iofs? http://www.valtra.se/2083.aspx annars så finns ju Deutz och säker nån MF.

Avatar Fallback

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

550  
#322801 Det står att midjestyrningen är ett tillval på Direct-modellerna i N-serien.

Jag håller med dig på sätt och vis Fredrik. Jag tycker nog att A-serien är i största laget i skogen. N-serien är definitivt för stor (bred). Men visst borde det gå att få turbin på A-serien och även en större hytt. Tillverkarna är alldeles för rädda att ta till lite extra längd på hytten bakåt. Breda bakhjul är ett otyg då det tar bredden i hytten, men samtidigt bra för bärigheten.

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

stegmaster  
#322846 Tror inte det skiljar mer en 10-15cm i bredd på min 665 och 6400, men när jag kliver upp i hytten på 6400 känns den som en gigant i motsats til 665`n, så man luras nog lite av den lilla hytten på 665`n.
Det som er bra med just 6000 serien(åtminstone for skogen), tanken i rammen, hög och slät undersida, turbin, 73l/min hydraulpump, vändbar sits. Kort hjulbas, så den er smidigare en va man skulle tro.
Tyvärr har Valtra blivit mer lik dom andra traktorer, med längre hjulbas, och plasttank på sidan av traktoren.
För det er vel innom vanligt jordbruk man säljar flest traktorer, så då måste det vel bli så , tyvärr.
Så det lite synd at min inte kunne tatt en modell ur 6000 serien och kört vidare med denna, som t.eks 6350.
Bordet inte varit en lang liste med ekstra utrustning, utan den kunne haft turbin som standard och smala däck , typ 18,4-34 bak.
Altså det jag menar er at man kunne haft en modell som var spesielt innriktat på skogsbruk, på samma vis som det finns spesielle modeller vingårdstraktorer.

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Fredrik Reuter  
#322940 Ja, där fick du huvudet på spiken Stegmaster.
Det är nog därför den är så poppis trots att det kommit ersättare.

Där har någon av de andra tillverkarna en chans!

Turbinen är ju fin men kanske inte ett måste. Det nya autoläget med kopplingsfri fram back är lite lika.

Vart faktiskt riktigt imponerad av den 6400 jag prövade. En stor liten traktor!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Fredrik Reuter  
#322941 Den midjestyrda är fin. Kände och klämde på den på Mellanskogselmia i somras. Men det känns som 6000 serien är smidigare ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

stegmaster  
#322999
Fredrik Reuter skrev:Turbinen är ju fin men kanske inte ett måste. Det nya autoläget med kopplingsfri fram back är lite lika.


Nei, et måste er inte turbin, men veldig fint på t.eks 6400 och likn, som inte har hydraulisk vändlåda vid ratten. (den drar igång lungt och fint vid motstand/ lass oavsett hur man gör med kopplingen, sen kan man hålla still traktoren med bromsen några 10dels sek. vid lasterarbete utan bruk av kopplingen)
Tror inte det kostadet "mer" en ca 20tkr ekstra när dom var nya.
Er vel bara Fendt och Valmet/valtra som kört med turbin tror jag.

Kopplingsfri med autoläge har jag ingen större erfarhet av. :oops:

Glömte en viktig sak i inlägget ovan: Den måste ju kunnas köras bakåtvändt, så någon typ av twin track fick det bli, men kanske inte det vanliga rattet/pedaler, utan spakstyrning som Anderskördare bygger på A-serien kunne vore nåt. 8)

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Fredrik Reuter  
#323001 Hej,
Jo, jag testade kopplingsfri med autoläge häromdagen (A93).
Det var ganska bra faktiskt (fattigmans-turbin typ).
Vid start så trycker man ner kopplingen, väljer växel + fram el back. Sedan kan man släppa kopplingen, inget händer. Det är först när man gasar som den börjar gå, samma om man släpper gasen så stoppar den. Men det är inte det exakta smyget direkt. Det hugger inte igång heller, men någonstans mittemellan.
Om man blir intränad på det så tror jag man kan använda det nästan lika bra som turbin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Aqualize  
#323017 Ja skogsbönderna vägrade ju sluta köpa 6000-serien. Den (hiTech) lades väl ner 2007. Då hade C-serien redan hunnits introducerats och läggas ned och vissa N-modeller varit ute i några år. Edit: Som stegmaster påminner nedan så passerade ju M-serien också
Strängare krav på olika saker (motor och utsläpp, buller etc) gör ju att en traktormodell inte kan leva för evigt gratis utan det måste ju göras en del produktutveckling på den som kostar, inte bara låta montörerna fortsätta bygga modellen.
Och när priset blir för högt så går volymerna ner och priset blir ännu högre.

Men jag tycker det är imponerande att en traktorserie "i nutid" hållit sig kvar i 16 år (tänker ungefär 1991-2007) med en uppdatering (HiTech) av större mått...
Fordson N byggdes 1929-1945 så där har vi en i samma division.



Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jo, jag testade kopplingsfri med autoläge häromdagen (A93).
Det var ganska bra faktiskt (fattigmans-turbin typ).
Vid start så trycker man ner kopplingen, väljer växel + fram el back. Sedan kan man släppa kopplingen, inget händer. Det är först när man gasar som den börjar gå, samma om man släpper gasen så stoppar den. Men det är inte det exakta smyget direkt. Det hugger inte igång heller, men någonstans mittemellan.
Om man blir intränad på det så tror jag man kan använda det nästan lika bra som turbin.

Med reservation för jag inte läst på om A3-hitech så ska ju HiTech-modellerna inte behöva använda kopplingen när man startar. Bara dra i spaken vid ratten (om det rycker iväg är en annan femma).
Senast redigerad av Aqualize ons 25 mar 2015, 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

stegmaster  
#323044
Aqualize skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jo, jag testade kopplingsfri med autoläge häromdagen (A93).
Det var ganska bra faktiskt (fattigmans-turbin typ).
Vid start så trycker man ner kopplingen, väljer växel + fram el back. Sedan kan man släppa kopplingen, inget händer. Det är först när man gasar som den börjar gå, samma om man släpper gasen så stoppar den. Men det är inte det exakta smyget direkt. Det hugger inte igång heller, men någonstans mittemellan.
Om man blir intränad på det så tror jag man kan använda det nästan lika bra som turbin.

Med reservation för jag inte läst på om A3-hitech så ska ju HiTech-modellerna inte behöva använda kopplingen när man startar. Bara dra i spaken vid ratten (om det rycker iväg är en annan femma).


Even M serien kom och forsvann under denna tid som 6000serien fanns.
Jag kanske minns fel om detta Autoläge, men er det inte så at traktoren rullar iväg då om man inte gaser eller brukar bromsen, och det inte er plant???
Jo det ska vel vara at bara dra i spaken vid ratten(efter man lagt i en lagom växel), men traktoren vil vel gå igång då. Trycker du på bromsen så den stannar, så dör vel motoren??
Vilket den inte gör med turbin.
Enda näckdelen med turbin er at man får köra lastaren på tomgång(om man inte lägger växel i neutral, eller trycker ner kopplingen), vil man gasa för att få mer fart på lastare, vil even traktoren dra igång.
En polare som kör snöröjning med en N101 med turbin, giller inte att kan inte kan gasa när spaken står i fram/back utan at traktoren vil dra igång då.( på en trinnlös er visst detta möjligt?)

Fick han att testa detta autoläga, och då rullade traktoren iväg(sto i en lite brant) om han inte gasadet eller håll den på bromspedalen.
Han tyckte det var bättre med turbinen, för då står taktoren still til man gaser (om det er lite brant eller tungt lass).
Men som jag skrev nån annan plats så er inte denna polare snäll med turbinen.
Om det var plant eller lite nerför var det inte ovanligt att han drog igång från stilletåandet til maksfart på högsta växel.(altså 0-40km/t) :surp:

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Aqualize  
#323062 M-serien ja! Att jag glömde den.

Nej nu blir jag osäker på det här. Jag körde en N92 för ett antal år sen med att plocka rundbalar så man kom i lagom fart (och gaspådrag) och drog om spaken från fram till back så sköttes det automatiskt. Men hur det var med tomgång och om den rullade iväg själv i lutningar det minns jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

Fredrik Reuter  
#323065 Hej,
Autoläget som jag testade på A93 (2015) rullade inte iväg alls så länge man inte rörde gasen. Stod helt still.
Vid ett visst varv på gasen så högg den till, men bara lite och började köra. Släppte man gasen så saktade den snällt in och stannade.
Det fanns en knapp på högerstolpen att aktivera autoläget eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

eqlazer  
#323083 N-auto eller vad det nu heter, den frikopplar när varvtalet är för lågt eller om man bromsar.
Står man i lutning så kommer traktorn naturligtvis börja rulla, bromsa måste man göra själv.

Har inte blivit vän med denna funktion än, men jag har börjat använda den när jag pressar rullar. När pipet kommer om att balen är klar så är det bara trycka på bromsen så stannar traktorn. Men det blir ett jäkla skuttande iväg sedan om man glömt att växla ned några steg.

Användarvisningsbild

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

stegmaster  
#323160
eqlazer skrev:Står man i lutning så kommer traktorn naturligtvis börja rulla, bromsa måste man göra själv.


Tack, då verkar det som mitt minne fortfarandet finns kvar. :wink:
Det var precis i en lutning vi stod då vi skulle testa detta, med det samma N-Auto var innkpplad så rulladet vi bakåt, tills han hittade bromsen.

Avatar Fallback

Re: Borde inte en Valtra G-serie finnas?

alias  
#323169
stegmaster skrev:Tror inte det skiljar mer en 10-15cm i bredd på min 665 och 6400, men när jag kliver upp i hytten på 6400 känns den som en gigant i motsats til 665`n, så man luras nog lite av den lilla hytten på 665`n.
Det som er bra med just 6000 serien(åtminstone for skogen), tanken i rammen, hög och slät undersida, turbin, 73l/min hydraulpump, vändbar sits. Kort hjulbas, så den er smidigare en va man skulle tro.
Tyvärr har Valtra blivit mer lik dom andra traktorer, med längre hjulbas, och plasttank på sidan av traktoren.
För det er vel innom vanligt jordbruk man säljar flest traktorer, så då måste det vel bli så , tyvärr.
Så det lite synd at min inte kunne tatt en modell ur 6000 serien och kört vidare med denna, som t.eks 6350.
Bordet inte varit en lang liste med ekstra utrustning, utan den kunne haft turbin som standard och smala däck , typ 18,4-34 bak.
Altså det jag menar er at man kunne haft en modell som var spesielt innriktat på skogsbruk, på samma vis som det finns spesielle modeller vingårdstraktorer.


Instämmer i mycket av vad Stegmaster skrivit ovan. Jag tycker att Valmet/Valtra efter 6000-serien bara har blivit en ommålad MF. Som sagt, felplacerad bränsletank för mycket elektronik och plast.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).