Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102447 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#322029 =))
Klipp å klistra? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322553 Testade idag Holderns förmåga att ta sig upp ur djupa surhål, ett grovt rotben mellan fram o bakhjul gjorde det hela lite klurigare. Fick lasta av o stoppa ner sågen i skiten o såga av rotbenet sen kunde jag backa upp o risa framför.

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#322577 Är du i skogen utan kedjor, anar jag övermod? :) Fast det hade kanske inte hjälpt här?

Avatar Fallback

Re: Holder

Gaffe  
#322595 Hur är det att få fram reservdelar till en Holder av äldre modell?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322611 Har inte haft på kedjor än, har funkat bra utan. Jag har kört ut knappt 90m3 nu i både snö o bart före. Just här är det sån där sumpig mossmark så kedjor hade nog bara gjort att jag gått genom tidigare. Hade kört 3 lass där innan, sen åkte farsan över där med fordson o kedjor på o jag såg då lite svarta fläckar där han hade rivit lite i ytan. Just där brast det direkt när jag kom med nästa lass. Borde förstått att jag skulle risa direkt men man är ju bara människa[WINKING FACE]
Jag la i kubb o ris o körde sen 2 lass till utan problem. Nu har jag 2-3 lass kvar där som ska ut imorgon, hoppas det håller. Tänkte se över dikena sen i detta område då grisarna bökat sönder dessa på flera ställen.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Holder

Hema  
#322673
Magnus M skrev:Har inte haft på kedjor än, har funkat bra utan. Jag har kört ut knappt 90m3 nu i både snö o bart före. Just här är det sån där sumpig mossmark så kedjor hade nog bara gjort att jag gått genom tidigare. Hade kört 3 lass där innan, sen åkte farsan över där med fordson o kedjor på o jag såg då lite svarta fläckar där han hade rivit lite i ytan. Just där brast det direkt när jag kom med nästa lass. Borde förstått att jag skulle risa direkt men man är ju bara människa[WINKING FACE]
Jag la i kubb o ris o körde sen 2 lass till utan problem. Nu har jag 2-3 lass kvar där som ska ut imorgon, hoppas det håller. Tänkte se över dikena sen i detta område då grisarna bökat sönder dessa på flera ställen.

Magnus M

90m3, är ju inte fy skam. Du får be farsan din, leka i skogen efter att du hunnit köra klart. :)

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322683 :smile: haha, nja han får hållas så mycket han vill. Hugger en dikeskant nu o mycket björk som hänger över så Fordson med vajerkranen får jobba lite.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445711 Känns som det är dags att göra en liten summering här:-)
Kört 3 säsonger nu med Holdern.
Första vintern 70m3 ved o 25m3 massaved.
Andra var det vindfällen, 140 stock o massaved.
Nu i vinter ca 60m3 ved o 30m3 massa.

Har inte haft kedjor på nån gång än!
Dom jag har är grova o tunga så styrutslaget måste begränsas en del om dom ska på så det har fått vara.
Ska nog köpa smidigare kedjor o sälja dom jag har.
Holdern är en jäkel på att ta sig fram o midjestyrningen är suverän, bara vicka lite med midjan så hittar den alltid grepp.
Har använt diffarna vid ett fåtal tillfällen
Enda riktiga bekymret med grepp har vart uppe på vägen när den är isig.

Enda krånglet med traktorn har vart alger i tanken samt en läckande kylarslang.

Upplever traktorn lite svag i motorn när man ska köra på vägen med lass men i skogen räcker det till gott o väl.
Efterföljaren A60 med turbo är nog lite bättre där.

Hydraulsystemet jag byggde har funkat kanon o oljeflödet räcker gott, kör på 800-1000 varv vid krankörning

Kranen jag har på min gamla mohedakärra är från en gammal Terri.
Den funkar till 3m men är en pina till timmer. 3,20 är alldeles för kort.
Jag har grejer för att bygga utskjut, får se om det kan bli av.

Satte på en vinsch från veimer till denna säsongen. Den lilla 700 med radiostyrning. Funkar kanon o drar tillräckligt för mina behov.

DSC_0562.JPG

DSC_0561.JPG

DSC_0560.JPG

DSC_0555.JPG


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#445727 Imponerande, bra bevis på att småskaligt fungerar :)

Vad är dom orangea prickarna framme under taket?
Positionsljus?

Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#445730 Kul läsning, hoppas det kommer fortsätta rulla på fint. En fundering dock, hur upplever du det att behöva gå ut varje gång du ska köra kranen? Kanske inte är så stor grej då traktorn är så smidig och det blir bättre att gå ut än att sitta på knäna (om det skulle vara ett alternativ)?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445746 Det är små led blixtljuspuckar.
Har en väg jag ska över när jag kör till skiftet, tänkte att man syns lite bättre.

Både och med att hoppa ur. Har inte dratt ihop så mycket i år utan använt vinschen mycket. Då ska man ju ut ändå. Med den korta Kranen måste det ligga i vägkanten om man ska nå.

Har ju gjort en vändbar stol i traktorn så vi får se framöver

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#445958 Välbetänkt med en uppdatering, särskilt om sådana här lite ovanliga ekipage är det mycket intressant att få veta hur det har gått. Tack!

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451835 Jag skrev "läckande kylarslang" tidigare.
Så enkelt va det inte, vattnet kom från skvallerhålet i vattenpumpen:-(.
Finns nya för 1600:- i tyskland, har inte hittat nån repsats.

Tog isär pumpen o kunde konstatera att lagret är som nytt men gummit i tätningen gett upp.
Har letat tätning men det är hopplöst då det aldrig finns några mått specade utan bara vad dom passar till. Det är ju alltid en s.k. Mekanisk tätning med fjäder i vattenpumpar.

Satte i 2 st vanliga packboxar nu istället får vi se hur det går.

OIE har massor med repsatser med dessa tätningar i för 3-500:-, ska nog ringa dom o se om dom kan mäta på några, har jag tur finns det nån med rätt mått.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693291 Lägger in en liten film på Holdern med nybyggda vagnen🙂https://youtu.be/mnMkPYaDsaE

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Gaffe  
#693318 Snyggt Magnus!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).