Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87259 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317914 Du kan inte få en en uträkning att hantera sot, avlagringar och andra fysiska egenskaper som blir vid olika bränsletyper.

Vet ett par som havererade sina 560 och fick problem med garanti eftersom de inte kört på aspen. Följande sågars haveri har inte varit problem.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#317919 Visst är det så att otät cylinderfotspackning inte är helt ovanligt på 550in? Jag får igen min till veckan så då får vi se om den börjar gå som den ska.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hammaren  
#318207 Hur har det gått för trådstartaren?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

mrvimek  
#319019 Du ska Aldrig !!! Byta bränsle när du har kört in sågen och alltid köra på Aspen :)

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#319022 Jag har hämtat hem min 550 från verkstaden efter bytet av cylinderfotspackningen. Jag har inte kört så mycket med den än men det märktes skillnad direkt och den har slutat dö på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skouli  
#319123 Sorry att jag inte har svarat hur det gick till slut. Sågen gick lite bättre ibland och ganska dåligt ibland. Fick bli en tur till ÅF som bytte förgasare. Efter några dar fick jag tillbaka den och nu är allt frid och fröjd!

Synd att det verkar vara en del problem med denna såg! Den har ju trots allt varit på marknaden några år nu och barnsjukdomarna borde vara borta!? Handlarn verkade lite småfrustrerad när jag beskrev mina problem, tror det är svårt för dem också att veta hur de skall hantera sågar som går halvbra/halvdåligt.

Tack för alla tips så långt i alla fall!

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322379 Jag har en Jonsered 2252 som är ett år gammal. Annars bra men den är svår att starta och går dåligt på tomgång. Den har CarbControl - troligen samma elektroniska system som Husqvarna så det är omöjligt att ställa in tomgången.

Skriv INTE att jag skall åka in till butiken mitt på en arbetsdag för att få den inställd. Då är sågen helt felkonstruerad och direkt olämplig för sitt ändamål. Om inte Husqvarna/Jonsered får elektroniken att fungera utan stadsresor så skall de sluta tillverka motorsågar med elektronik.

Till all tur har jag en gammal Jonsered 2147 som går som en ängel och en Husqvarna 354XPG utan nån jävla elektronik. Inte för att jag är emot elektronik - jag är elektronikingenjör till utbildningen - men jag har verkligen mycket emot dålig elektronik.

Jag sågar hela vintern med tre Jonsered och ett par Husqvarna och ibland är brorsan och pojken och mågen och hjälper till så sågarna är igång en hel del. Men den nyaste sågen (2252) är den sämsta. Den är numera reservsåg eftersom man måste gå omkring med den med kedjan snurrande hela tiden för att den inte skall slockna. Verkligen smart automatik i förgasaren ...

Ingen förgasarautomatik här innan den blivit betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jannee  
#322395 Liknande problem har jag på min 2253. Håller jag bara på med att fälla eller kvista grovt, går den bara bättre och bättre men får den gå lite mer sporadiskt, mer tomgång ja då kan den få för sig att bara tvärstanna- och startar inte UTAN gaspådrag, rent omöjligt.
Någon längre tomgångskörning blir det aldrig, sågen är en miljösåg :grin: , stannar alltid självmant efter någon (några) minuter :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322398 Fara värt att det är elektroniken som är problemet. Jag har en 2245 också som går utmärkt. Speciellt bra startar den - ett ryck bara. Men den har ingen CarbControl. Även om 2252:an är starkare så blir den äldre 2245 mycket mera använd. Också till fällning. Visserligen så orkar den inte skära lika bra men det uppvägs med råge av att den inte stannar hela tiden. Man tröttnar faktiskt ganska grundligt på att rycka igång 2252 hela tiden ... Även om den sågar bra då den en gång börjar gå.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Brumsten  
#322420 Hej, det här med elektroniska förgasare och nya typer av cylindrar är något som vi får vänja oss vid pga. strängare miljökrav.
När det gäller Auto-tune och liknande system så måste man köra sågen hårt under inkörningen, fem till tio kap i grov stock så att sågen kan kalibrera sig.
Det är en del parametrar som förgasaren ihop med tändsystemet måste gå igenom.
Det är ingen såg som man ska gå och småpeta med i början.
Man måste tala om för sågen att det är en skogshuggare som håller i maskinen och inte något annat.
Kör hårt och visa vem som bestämmer.
När inkörningen är gjord ska sågen fungera perfekt
Och kör alltid på bra bensin, handelsbensin med olika halt av etanol bör undvikas.
För hög andel av etanol i bensinen kan göra att oljan separeras från bensinen.
Aspen rekommenderas.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jannee  
#322422 Brumsten, menar du att motorsågen är som en barnunge eller hund, fostran man det inte riktigt från början är det m.a.o. kört? :grin:
Hittar jag en riktig pattagran kan sågen gå hur bra som helst hela granen, ibland räcker inte ens en fulltank utan man får tanka, övergår jag senare till att fälla 2 bitsträd, arbetar upp några träd - ställer sågen för att plocka ihop bitarna och under tiden jag gör detta stannar naturligtvis sågfan :mrgreen:
Sådan har fanskapet varit sedan den var ny och Lantmännen menar på att det inte är något fel den.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

röjar kalle  
#322427 Man kan ju ifråga sätta vad sån där skit skall vara bra för det verkar ju inte funka. Förlåt miljön vad det visst att det blir något gjort har ju underordnad betydelse. :???: :???: :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322431 Om elektroniken man stoppar dit inte klarar att ge sågen rätt blandning i alla normala situationer utan en massa extramixter är den inte färdig o borde inte släppts. Jag skulle bli vansinnig om jag skulle vara tvungen o kapa trissor o köra som en galning för att sågen ska uppföra sig. Som tur är har min Stihl 241a inga såna egenheter trots avsaknad av ställskruvar. Stihls system verkar inte ha så bra minne utan det försöker bara hålla ett visst varv utifrån gasreglagets läge. Vet inte hur HVAs system fungerar men det verkar ha lite för mycket egna ideer för min smak.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Brumsten  
#322438 Hej igen, det där om inkörningen gäller vad jag fått lära mej både Hva och Stihl:s nya styrsyten,
båda använder Zama förgasare som är en Stihl ägd tillverkare.
Om Bonnkonsun säger att det inte är något fel på sågen så gå till en annan verkstad.
Man måste koppla upp sågens förgasare mot en dator för att felsöka.
All information om driftsegenskaper och felkällor lagras där, tändsystemet är bara en medhjälpare
som servar förgasaren med ström och en del andra saker, den håller dessutom koll på tändkurvor och
en del övriga saker som vi inte begriper oss på.
Driftsstörningar kan bero på andra orsaker tex. otätt vevhus mm.
En orsak tiil dålig motorfunktion är numra ofta relaterat till dålig bensin.
Men även andra orsaker som vevhusläckage har blivit vanligare pga. ändrade tillverkningsmetoder.
Läckage vid friskluftskanalerna är ett problem på Husqvarna, det stör tomgången.
Idag börjar man alltid med att provtrycka vevhuset innan man går vidare med felsökningen.
När det gäller styrsystemet Auto-tune så finns det väl utvecklade testprogram för att kontrollera
felsymtom och felhistorik.
Det här är framtiden som redan har kommit ifatt oss, så egentligen har vi idag framtiden bakom oss.
Fredagsfilosofi, egentligen inget att bry sig om, men så är det.
Ha de

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322449 Tack för informationen. Jag skall aldrig mer köpa sådana sågar. Husqvarna och alla inblandade kan gå och gräva ned sej med sin filosofi. Det är ingen framtidsfilosofi utan recept på undergång. Först och främst skall systemet FUNGERA - sedan är det bra om det dessutom har andra egenskaper.

En såg som inte fungerar kan på sin höjd användas som ankare. Tänk om - kvickt !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).