Föryngring

Flytta granplantor

21 inlägg 28642 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flytta granplantor

simon d  
#275636 Hej i helgen när jag var ute och gick en runda i skogen så hittade jag ett ställe där det hade själv föryngrat sig rikligt med granplantor. Det var som en tjock matta på flera kvadratmeter med granplantor. Jag bestämde mig för att gallra lite för hand mellan dessa plantorna och sedan spara några och plantera på ett litet hygge som jag gjorde i vintras. Så jag gick hem och hämtade ett borr som jag kunde sätta plantorna med och en hink.
Stället där jag planterade granarna var mossmark och ganska fuktig. Det gick väldigt lätt att planta där och jag satte ungefär 100-130 plantor.
Men frågan är tror ni att dessa granplantor kommer att överleva denna flytten ? :)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

jannee  
#275665 Min mormor höll på med sådant i min ungdom (över 50 år sedan), granarna är nu ca 40 cm i dia, och ja de flesta klarade sig nog, hon planterade dessutom där självföryngring varit dålig eller helt omöjlig.
Vad jag minns flådde hon av en jordkaka med en spade och bar plantorna med jordkaka i en skeppkorg till det nya plantstället, där hon grävde ned dem. Var noga med att inte skada några rötter.

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

simon d  
#275708 Roligt att höra att det funkade så bra för eran del janne.
Ska blir roligt att följa mina plantor och se om dem överlever.
Dem jag satte var ungefär 15-30 cm höga och hade ungefär rotsystem som en barrotsplanta :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flytta granplantor

JensSkoog  
#275724 Bara dom får vatten(regn) så det holler dom första veckorna går det bra. Värsta som sker är om dom turkar innan finröterna kommer i sväng. Dom förlorar man många av när man tar dom upp.

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

simon d  
#275741 Vatten är nog väldigt viktigt som du säger jens. Det är nog ganska viktigt viken jordart det är man plantera i. Så man inte sätter dem på sandmark eller liknande jordart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

jannee  
#275776 Desto mindre planta, desto mer jord runt(med) rötterna, desto säkrare tar sig plantan.
Drar man bara upp plantan ur sin gamla jord gäller det då att jorden är väldigt lucker, man bör nog göra som de gör i plantskolorna för att lyckas.

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

simon d  
#275800 Men barrots plantor odlas väl på friland som jag förståt det. Hur får dem upp plantorna sen på ett rationellt sätt då tro ?:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

jannee  
#275849 Fungerar ungefär som en potatisupptagare.
Har sett, men ej i arbete, dessa maskiner på plantskolor när jag hämtat plantor.

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

simon d  
#275866 Jasså låter ju smidigt :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flytta granplantor

viktor57  
#276176 Har ganska mkt självföryngring på min mark. Flyttade en hel del förra året, och det funkade bra.

Gjorde det ganska sent på året i slutet på augusti/ början på september och det är kanske inte det ultimata, men det gick bra. Flyttade ca 150 plant, och ungefär 20% dog. Hyfsat resultat tycker jag.

Men det viktigaste som nämnts ovan är nog att försöka få med jorden som plantan stått i samt att inte skada rotsystemet. Hellre småplantor än större på låt säga 25-30cm.

m.v.h

Användarvisningsbild

Re: Flytta granplantor

Gerry  
#322274 Jag har under en tioårsperiod planterat om cirka 20000 granplantor.Uppdragna tidigt på våren i ett gammalt granbestånd med rödaktig jord. Nästan 100 % har överlevt. Enda nackdelen är att dom kurar det första året.

Användarvisningsbild

Re: Flytta granplantor

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487038 Vore spännande att höra hur detta gick. :)

Användarvisningsbild

Re: Flytta granplantor

Byggonomen  
#488750 Följer...

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

jannee  
#488759 Flytta plantor går bevisligen relativt bra, kanske dock lite tidsödande - MEN är det ekonomiskt försvarbart.
Är det inte långsiktigt mer ekonomiskt att i så fall inhandla förädlade barrotsplantor som i vissa fall växer minst 20 % snabbare = bättre.
Dessutom förlorar du ingen tid, vinner säkert 1 eller 2 år på direkten och efter 50 år är granen 20 större än motsvarande omflyttade självföryngring.
Planterar själv bara täckrot men märkt att självföryngrade halvmeterhöga plantor blir förbiväxta av täckrotsplantorna inom knappt 10 år för att senare också bli bortröjda.

Avatar Fallback

Re: Flytta granplantor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488796 I skogsodlingens barndom så planterades alla hyggen på det viset. Så visst funkar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar