Motorsåg och handhållet

Motorsågen sågar snett

35 inlägg 33079 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

anersimyra  
#321116 Har man barkstöd monterad strävar svärdet snett ner åt höger om man inte kompenserar för detta.. :ugeek: :ugeek:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

jannee  
#321117 Nej, men jag har ALLTID hög kedjehastighet. Dessutom kör jag ALLTID slut på mina kedjor, ibland så dåliga så att någon tand gått av p.g.a. att den var HELT slut - bara någon mm kvar.
För övrigt är nog min "filning" inget att direkt att skryta med, vasst så det duger åt mig men för er perfektionister - ja ni skulle nog gråta blod :oops: .
Å andra sidan gick jag för någon månad sedan före en skördare och sågade loss vindfälle, killen som körde skördaren var mäkta imponerad av vilket driv det var i min gamla 2051, så riktigt helt fel ute är jag trots allt inte. Dock går det tungt med ett långt svärd.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Fredrik N  
#321126 Hej. Jag har råkat ut för samma sak en gång.
Då hade jag kört hårt med sågen, och antagligen spänt kedjan för hårt vilket fick till följd att svärdet vred sig och det gick inte att såga rakt. :shock:
Hoppas att det löser sig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321183 Att man har intresse att få det bättre och har mål att sträva efter är inte perfektionism. Snarare självbevarelsedrift eftersom allt går lättare och blir billigare.
För mig är det självklart mer intressant om nånting blir enklare, billigare, roligare och man tjänar mer pengar på det.
Men vi är alla olika, vissa vill av princip inte ändra på nåt som varit fel för det rubbar tryggheten i att tro man har rätt i allt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

mårten  
#324283 Jag hade samma problem med min 026 för många år sen. Det gick att fälla ett träd men när man kvistade och sågade längder gick snittet snett. Efter oljepumpsbyte och en massa svordomar hittades felet. "Klacken" som håller kedjebromsens bromsband på plats var veck så stålbandet spiltade kedjan på högra sidan vilket gjorde att sågen sågade snett. Sväng sågen upp och ner och ge full gas så ser du ifall detta är problemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).