Trädfällning (arborist)

Marklov för att fälla träd - 4.000.-

28 inlägg 29354 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Fredrik Reuter  
#321063 Om man ska fälla ett träd på en tomt kan marklov behövas. Marklov utfärdas av bygglovsenheten i respektive kommun. Tomtägaren i artikeln nedan följde lagen och tog kontakt med kommun för att få marklov att ta ned ett träd (alla träd över 50cm i diameter och som finns i detaljplanområde måste ha marklov innan fällning).

Fakturan för arbetet hos kommunen att ta fram marklovet kom några dagar senare i postlådan, den var på nästan 4.000 kr.

Hur ser det ut för er arborister, ordnar ni med marklov åt tomtägaren i samband med trädfällningsjobb?

Lite roligt också att de skojat till det i artikeln, kommunen i frågas slogan lyder: "Mer än förväntat"...

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.28759 ... falla-gran



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

JensSkoog  
#321070 Varit bättre om den gick ner av sig själv, så fick försäkringsbolagen ta saken :mrgreen: :mrgreen: Verkar vara totalt på vilda vägar. Har aldrig hörd om "marklov" tidigare och vet inte om det finns här, men när jag bodde i Hong Kong fick vi ansöka om vi skulle ta ner den minsta busk i stan, even grenar, men det var lite andra förhollande där i tätorten.

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Fredrik Reuter  
#321073 Ja, det är byråkrati i den högre skolan!
Ska bli roligt om fler som jobbar med detta har erfarenheter!

Hong Kong skriver du, intressant! Har du berättat om detta tidigare på skogsforum och jag missat det?
Om inte, dra gärna igång en tråd, Hong Kong är en av städerna jag gärna skulle vilja besöka innan man passerar vidare!

   TS
Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

elis  
#321078 Till vad använder kommunen alla dessa pengar de stjäl av sina medborgare? Vi betalar redan deras lön och allt annat via skattsedeln och sedan ska de ha ohemult betalt för att arbeta också? 😡 Förstår inte detta, kommuner, fjantmäteriet m fl och än värre, nu ska vi betala för att få åka ambulans också. Om vi nu skulle vara berättigade till en skjuts, det avgörs av sjuksystern ombord vilken inte alltid har den kompetens som krävs.
F-n vad det spårade ur för mig nu men jag förbehåller mig rätten att bli lite arg, hoppas ni ursäktar. :mrgreen:

(Inte vet jag hur jag ska använda mr green heller men provar här, rätt lr fel?)

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

anersimyra  
#321084 På vissa K märkta områden krävs bygglov för fällning av träd över 15 cm.. :surp: Vill man fälla får man såklart vara beredd på att betala handläggningskostnader för detta.. :???:

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

elis  
#321087
anersimyra skrev:På vissa K märkta områden krävs bygglov för fällning av träd över 15 cm.. :surp: Vill man fälla får man såklart vara beredd på att betala handläggningskostnader för detta.. :???:

Jovisst, men vad är en "handläggningskostnad" egentligen? De är ju anställda för att handlägga dessa ärenden. Jobbar de övertid då de handlägger och fikar på " vår" tid? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

TrioBrake  
#321090 Vet inte om det gäller just där jag bor men jag tänker då fan inte betala en krona för att fälla mitt träd på min tomt! 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

anersimyra  
#321091
elis skrev:
anersimyra skrev:På vissa K märkta områden krävs bygglov för fällning av träd över 15 cm.. :surp: Vill man fälla får man såklart vara beredd på att betala handläggningskostnader för detta.. :???:

Jovisst, men vad är en "handläggningskostnad" egentligen? De är ju anställda för att handlägga dessa ärenden. Jobbar de övertid då de handlägger och fikar på " vår" tid? :wink:
Det ska väl på något sätt avgöras om fällningen kan godkännas, kanske innebär det besök på platsen :?: Ärendet ska diarieföras, det ska väl diskuteras i någon nämnd.. :?: kostnaden måste ju stå i relation till utförda insatser, har vi kanske någon " kommunalare " på forumet som kan förklara för oss :?: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321096
684_10151344442492810_116444536_n.jpg

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Peteflamingstar  
#321135 Har hittills varit lyckligt ovetande om denna märkliga bestämmelse, samt förmodligen även de tomtägare som "drabbats". Vem skall stå till svars om något dylikt dras till tinget, tomtägaren eller utföraren?

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321137 Här i Vadstena så finns det 3 olika markägare på grönytorna så koll på karta innan sågen startas där.. Sen alla villaägare!!
Länstyrelsen ska kontaktas inom vissa områden om hur man ska göra med trädet.
Har ett träd som hade tre toppar ca 6 m upp varav en blåst av. Får inte ta ner det utan måste göra högstubbe av det.
Fast har aldrig hört att vare sig kommun eller privatperson skulle behövt betala ngt & då pratar jag rätt ofta med kommun ang träd.

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321141 Det är bara i vissa villaområden som träden är inskrivna i detaljplanen. Känns som storm i vatenglas, detta. Marklov är som bygglov, fast vad gäller mark. Skal du fylla upp eller schakta ut din villatomt, så behövs det ibland.

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

jannee  
#321143 Lokala föreskrifter, detta om marklov.
Kanske t.o.m billigare att handla utan att fråga :mrgreen:
I Södertäljefallet varit smidigare att fälla trädet för att senare täcka stubben med jord, det ingen vet far heller ingen illa av.

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

elis  
#321160
jannee skrev:Lokala föreskrifter, detta om marklov.
Kanske t.o.m billigare att handla utan att fråga :mrgreen:
I Södertäljefallet varit smidigare att fälla trädet för att senare täcka stubben med jord, det ingen vet far heller ingen illa av.

Skjut och gräv. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Phantom  
#321163 När jag fäller runt mig(utanför detaljplanerat område) så meddelar jag mina grannar innan fällning. Vi är totalt 4 villaägare (inkl.mig).
I övriga/nya områden ber jag fastighetsägaren kolla vad som gäller där.
Krävs lov så kan jag prata med kommunen om så önskas, och det har inte varit några problem när man pratar risk för liv eller egendom.
Har hittills inte åkt på någon extra kostnad för det. (Spela in meddelandet eller be att få godkännandet skriftligt från handläggaren!)
Hört att någon åkt på vite på bra mycket mer än 4000.-
Så lika bra att kolla vad som gäller inom den kommun där fällningen ska göras. Det är min åsikt iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).