Motorsåg och handhållet

Motorsågen sågar snett

35 inlägg 33077 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

anersimyra  
#320953 Vilken typ av svärd har du ? Lågpris från " fultema " ? På beskrivningen låter det som drivlänkarna bottnar i svärdsspåret..( kedjan vinglar i sidled ) Kolla om drivlänkarna är slitna i ändarna. Alternativt har du en 1,3 mm kedja och ett 1,5 mm svärd.. :?:
Mvh Anders.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Tosca  
#320954 Har du tittat närmare på svärdsspåret och sett om det är snett på något vis?
Med ett förstoringsglas eller en lupp kan du titta närmare på de enskilda tänderna, det kanske underlättar för dig att se om det verkar vara något fel på slipningen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Erre  
#320966 Mät tänderna med skjutmått. Ingen exakt vetenskap men det ger dig något att gå på.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

axwell  
#321006 Kedjan har fått stryk när du hade den obekväma arbetsställningen.
Som jag oftast använder motorsågen är det höger sida av kedjan som hamnar närmast marken, den löper större risk att skadas av jord och sten.

Titta noga på tändernas kromskikt på översidan av tänderna, är kromskiktet oskadat ända fram till eggen, syns det någon skillnad på höger- resp vänstertänder?
Översida skall vara absolut rak ända fram till eggen.

Fortsätt att fila på den skadade kedjan tills båda sidorna är lika . 🧠

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321009 Tändernas längd är inte viktigt om de är lika i skick, skärpa och underställning på alla tänder oavsett sida..
Är de inte lika i skärpa och underställning är längd fortfarande inte avgörande.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321013 Søk på Teorier om snedsågning? i forumet her, der står det mykje nyttigt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Sture Andersson  
#321016 För min del så håller jag med om att det blir snett i bland för att jag håller fel.När jag fäller trädet är inga problem ,men när jag apterar blir det snett på grund av att jag tycker jag sågar rakt,men när jag sågat av ståcken och jag tittar på ändan ser jag att det är snett.Vet inte om det har med progresiva glasögon att göra?

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

enav16  
#321089 Det är inte bara tänderna utan även underställningsklackrna som ska slipas.
Hursomhelst, jag har fått rådet att vända på svärdet efter varje slipning så svärdet slits jämnt. Det blev en skillnad, sågar nu rakt och fint.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Hema  
#321094
enav16 skrev:Det är inte bara tänderna utan även underställningsklackrna som ska slipas.
Hursomhelst, jag har fått rådet att vända på svärdet efter varje slipning så svärdet slits jämnt. Det blev en skillnad, sågar nu rakt och fint.

Borde tyda på att svärdet inte är helt rakt/plant på ena sidan.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Erre  
#321098 Skjutmåttet har hjälpt mig mer än en gång då släktingar i vedbacken klagat på att sågen drar snett. En del har en ovana att få filen att ta mer på en sida, har väl att göra med att det känns mer naturligt att fila från ett visst håll.
Då har jag bara kollat av fem sex tänder från var sida och konstaterat att ena sidan ligger efter.
Tagit lite mer på den sida med längre tänder å vips sågar sågen rakt igen.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

jannee  
#321101 Sågen BEHÖVER inte dra snett bara för att ena sidans tänder är mer nedfilade, avgörandet är i stället skärpan/vinklarna.
Har hänt eller rättare sagt händer lite väl ofta att jag sågar i sten och naturligtvis är det alltid samma sidas tänder som tar mest stryk. Detta i sin tur innebär att dessa tänder automatiskt blir mer filade men efter några filningar dra ändå sågen rätt, att jag sågar snett beror på synfel/eller handhavande fel.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Erre  
#321102
jannee skrev:Sågen BEHÖVER inte dra snett bara för att ena sidans tänder är mer nedfilade, avgörandet är i stället skärpan/vinklar


Sant. Men även ryttarna spelar in. Om dom inte passas in individuellt efter sin tand så gör ju det att en mer ner filad tand tar för sig mindre än en tand som inte är hårt nedfilad med samma höjd på ryttaren.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

jannee  
#321105 De flesta av er som är inne på forumet verkar vara perfektionister (inget fel på det men..), själv kör jag ned ryttarna med vinkelslipen = inte så noga :oops: . Visst vill sågen hugga lite men f*n vad den drar bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Erre  
#321106 :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

JensSkoog  
#321112
jannee skrev:De flesta av er som är inne på forumet verkar vara perfektionister (inget fel på det men..), själv kör jag ned ryttarna med vinkelslipen = inte så noga :oops: . Visst vill sågen hugga lite men f*n vad den drar bra :mrgreen:

På gott norskt kallar vi det att vara ett "råskinn", men varför inte om du gillar det, och det funkar för dig :lol: Själv kör jag båda tänder och ryttare i maskinen, så alla mått blir perfekta, men självklart får man extra bett med handfilning. Men jag undrar: Får du ofta kedjebrott när du tar ryttare så hårdt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).