Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv med band, alternativ skotning?

36 inlägg 18489 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#320264 Jag kan inte köra med avanten. Det blir för tungt så marken bär inte vid plusgrader. Hade det varit en normal vinter så hade det nog inte varit några problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

zeetorg  
#320272 Det såg ut att vara så rejäla band så jag trodde inte att bärigheten skulle vara så mycket sämre än fyrhjulingen. Jag tänkte snarare att det var vagnen som satte begränsningarna på den punkten.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

traktorz  
#320285
Rasken skrev:En rapport från arbetet på myren...

Sedan lastar jag av ute vid vägen med Lantbrukstraktor Foton 404 med kran KTS 3,6 m.

Vi har själva en Foton 404 traktor, därför är jag nyfiken på att höra lite mera om hur KTS 3.6 kranen funkar på traktorn. Har kranen stödben?

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#320417 Jag kranen har stödben, använder de ibland när jag skall lyfta tungt mot sidorna. När jag skall lasta virke i skogen, brukar jag inte använda stödbenen. Stödbenen var manuella från början, men det tyckte jag inte fungerade så därför monterade jag två stycken hydralkolvar, dock så har jag båda benen kopplade på ett uttag (spak) fungerar inte optimalt om man står ojämnt. Då skulle det vara bra att kunna köra varje ben separat för att kunna trycka ifrån för att få kranen att stå plant.

Jag tycker att kombinationen av kran och traktor blir bra i storlek. Har satt en extra vikt fram på traktorn för att den skall väga jämnt när man drar vagn.

Det bästa vore nog att ha kranen fastmonterad på traktorn och slippa trepunktsfäste, det blir ju så att kranen rör sig i fästet vickar och har sig när man åker i skogen. Jag brukar vid längre transporter snurra kranen och lägga den över traktorn och griper om ett fäste ovan på motorhuven då blir det stadigare.

Jag tycker att ljulen på Foton 404 är i smalaste laget, när jag köpte nya fram tänkte jag montera bredare däck. Dock så efter mer efterforskning så får de inte plats på ett bra sätt. Bak har jag nu ett par andra fälgar och däck som är bredare men med samma rullomkrets. Så de skall jag montera när traktorn kommer hem från jobbet om någon månad.

Har kört mycket Foton har både en 504 och 404 och farsan har en 704. Är helnöjd med 404 och 504, dock inte lika nöjd med 704 men det är en annan historia. Hör gärna av dig om du undrar något!

Rasken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412981 Plockar en av ATV med band trådarna för frågan: Ni som för nåt år sen skrev att du körde ned band året runt, gör du det fortfarande? ( jo jag var en av dem)

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

skogshasse  
#412985
Rasken skrev:Jag har en specialvagn som har 8 ljul för bästa bärighet.

Jag tycker att banden känns väldigt klena med mycket plast, håller de verkligen.
Sedan funderar jag på när man har vikt på dragkulan hur reagerar fyrljulingen och band på det. sjunker den ihop och slirar banden? Går det att smyga fram som man är van med traktor eller är det fullt ös som gäller?


har du bild på vagnen med 8 hjul som du kan visa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).