ATV och UTV i skogen

Avesta vagnen ms38

104 inlägg 47767 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#319685 Ja de ska fixas på torsdag ska skaffa en mätare å plocka dit så ja kan kolla när man kör

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#319717 Låter bra det.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#319994 Nu har ja fått ordning på allt nu driver den som den ska riktigt stor skillnad på drag kraften. Den ska tydligen driva på en sida åt gången alltså den sidan som alltid går lättast tyvärr så är inte vagnen diffad det hade varit bra. Men de räcker nog som den e ska testa den imon. Har fått ut några bra lass idag iallafall. Bild kommer

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#319997
Lind560 skrev:Nu har ja fått ordning på allt nu driver den som den ska riktigt stor skillnad på drag kraften. Den ska tydligen driva på en sida åt gången alltså den sidan som alltid går lättast tyvärr så är inte vagnen diffad det hade varit bra. Men de räcker nog som den e ska testa den imon. Har fått ut några bra lass idag iallafall. Bild kommer

Va? Låter mycket knas. Hur kan isf. bromsfunktionen funka? klart det går ju alltid att seriekoppla motorerna..

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#320023 Seriekopplar man motorerna så får man högväxel sa de på Avesta vagnen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#320025 Men de kanske kan vara fel ja har bara låg växel på min tydligen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#320047 Lagom lass

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#320056 Jag är ingen expert på hydraulik, men det du säger, tycker jag låter konstigt. Borde finnas någon här som kan säga hur det ska vara. Skapligt lass iaf.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

frequey  
#320072 Har inte mkt kunskap om ämnet men vi var i kontakt med avesta om just drivningen för länge sedan och jag vill minnas att det Lind560 säger stämmer. Det är inte ngn diff eller såvidare, drivningen sker således med det hjul som har mest grepp. Vår vagn har då 13hk motorn med låg och högväxel.

Angående låg och högväxel så är det konstigt att du bara verkar ha låg, men hellre det än hög då den är starkare på lågen men man använder ju också högen.... Vi hade till och med en från avesta som mätte hur mkt kraft vår vagn drog på båda växlarna och även om jag inte kommer ihåg siffrorna så var skillnaden i dragkraften väldigt stor (mellan låg och hög). Ett tips för att få så bra drivning som möjligt är att testa olika däcktryck. Rekommenderat är nog inte mer än 1-1.5kg men tror vi testade med över 2kg och på plan mark kom man upp i högre tryck när drivningen användes. Dock kan det ju ha andra nackdelar osv..
Senast redigerad av frequey tor 05 mar 2015, 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

frequey  
#320075 Och för de som är intresserade, som jag skrev tidigare i tråden så gick ju vår vagn sönder i infästningen av ramstyrningen. Avestavagnens support var bra och vi fick snabbt hemskickade nya fästen som är de som uppenbarligen är de som installeras på vagnarna idag, de är trekantiga och sprider således ut kraften mer på den tunna plåten i ramen som de monteras på.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#320091
frequey skrev:Har inte mkt kunskap om ämnet men vi var i kontakt med avesta om just drivningen för länge sedan och jag vill minnas att det Lind560 säger stämmer. Det är inte ngn diff eller såvidare, drivningen sker således med det hjul som har mest grepp.

Om det är det hjul som har bäst grepp, ja det köper jag. Men Lind560 skrev rullade lättast, jaja kanske feltolkning från min sida.

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

frequey  
#320093 Kan ju erkänna att jag säkert förvridigt ngt så ngn med verklig inblick får gärna säga hur det faktiskt ligger till. Att det skulle driva på hjulet som rullar lättast låter väldigt konstigt, då tolkar jag att det skulle driva på det hjul som är i luften om det nu skulle hända..

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#320108 Om man säger så sjunker hjulen på högersidan ned och det lutar lite åt höger så driver hjulen på vänster sida. Hjulen kan hänga i luften på vänster sida även då driver de bara på dom och inte andra sidan

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

axwell  
#320122
Lind560 skrev:Om man säger så sjunker hjulen på högersidan ned och det lutar lite åt höger så driver hjulen på vänster sida. Hjulen kan hänga i luften på vänster sida även då driver de bara på dom och inte andra sidan


Det lät ju lite avancerat att kraften skulle gå till det hjul som har bäst grepp.
Fast lite bättre bör det ju gå att få till, dvs samma flöde till båda sidorna istf. som nu att oljan får gå den lättaste vägen.

Någon hydraulkunnig kan kanske berätta hur det fungerar på dom små ATV-vagnar kontra större timmervagnar på 10-14 ton :?:

Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Henrik Petersen  
#320205 Hej!
Helt klart går kraften till det hjul som har sämst fäste, olien tar altin den lättaste vägen(som jag :grin: ). Kranman har ju löst det vid att ha 1 motor+vxllåda på dom vagnarna med flexodrive. annars borde det gå att iaf. bättra på funktionen med en flödesventil.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).