Skogsmiljö och Trädlära

Rådjur och idegran

8 inlägg 5392 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjur och idegran

JensSkoog  
#319739 Intressant att rådjuren inte skiljer mellan grönt och grönt. Jag har i alla år trott att djuren inte rörde plantor som är giftiga!
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/sva ... 1.12237631

(Barlind är vad idegran kallas i Norge)



   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur och idegran

Ferguson system  
#319740 Så den artikkelen jeg også. Rådyret har vært å forsynt seg av barlinden og kristtorn her. Kristtorn ser ut til å være en favoritt. Det er barlind med bær som er farligst, de er giftigere enn de uten. Ser ut til at rådyr også er late. Nye fine skudd på kratt etter at skogen ble hugd på andre siden av vegen, men nei da. Det er frukttrær og barlind den vil ha. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och idegran

Baggböla  
#319779 Sedär ja. Jag hade för mig att det bara var bären som var giftiga. De kanske bara är giftigare. Tänk om idegranen var härdigare så hade man kunnat samodla den i bestånd i områden med beteskador ;)

Eller GMO-plantor sterila tallplantor med idegrans transgener och vipps så försvann alla beteskador. :) Och vips så blir älgen och rådjuren hänvisade till ickeproduktivt foder och självföryngrat.

Idegran är förövrigt en inhemsk art även om mycket som finns vilt förmodas vara avkomma av utländska trädgårdsplantor.

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och idegran

JensSkoog  
#319795 "Bären", det är väl inte bär, har fruktköt som inte är giftigt. Fåglarna eter dom, men kärnan är giftig, och den kommer ut med skiten så idegranen kann springa upp båda här och var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur och idegran

Brickan  
#319831
Baggböla skrev:Eller GMO-plantor sterila tallplantor med idegrans transgener och vipps så försvann alla beteskador. :) Och vips så blir älgen och rådjuren hänvisade till ickeproduktivt foder och självföryngrat.

Om vi tar i så pass, varför sterila? Större effekt om de kan sprida sig själva.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och idegran

Blivande snickare  
#319877 Man ska inte leka för mycket pappa över naturen..

Avatar Fallback

Re: Rådjur och idegran

Brickan  
#319909
Blivande snickare skrev:Man ska inte leka för mycket pappa över naturen..
Nej, förvisso. Det var väl mest på skämt.

Dock ser jag inga pricipiella hinder till genteknik i växtförädling och skulle välkomna sådant som ger resistens mot sjukdomar, röta och andra angrepp. Man behöver inte bara förädla mot ökad tillväxt. Inte heller behöver genteknik betyda Monsanto och pesticider. Vi borde kunna själva, via vår egen skattefinansierade forskning som då borde leda till allas nytta. … men det var nog lite på sidan om ämnet...

Avatar Fallback

Re: Rådjur och idegran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319932 Har för mig att de jobbar på gran som är mer resistent mot röta. Men det tar ju sin tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar