Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Monstermaskin pulvriserar gran

13 inlägg 6072 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Monstermaskin pulvriserar gran

Kronoparken80  
#319780 Kolla in den här maskinen. Den fullständigt krossar alla träd – på nolltid!
http://www.lantbruk.com/skog/tv-hela-tr ... a-sekunder



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

isteskog  
#319782 Usch vilket monster! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

Fredrik Reuter  
#319784 Hej,
Ja, dessa har vi diskuterat i omgångar genom åren.
Här är en film bl a: viewtopic.php?f=10&t=794&p=211274#p211274

Måste säga att jag inte förstår användningsområdet. Flisen blir kvar i skogen där den inte gör någon nytta och jag tror det är svårt med lönsamheten sett ur ett Svenskt normperspektiv...

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

stegmaster  
#319789 Såg denna video på tuben för några dager sen, och tenkte rekommandera den til "Daggi" som leter efter en masse småmaskiner til trädgårdsarbete. 8)
Men avsto, för at inte gnida inn hur enkelt det kan göras. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

anersimyra  
#319808
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, dessa har vi diskuterat i omgångar genom åren.
Här är en film bl a: viewtopic.php?f=10&t=794&p=211274#p211274

Måste säga att jag inte förstår användningsområdet. Flisen blir kvar i skogen där den inte gör någon nytta och jag tror det är svårt med lönsamheten sett ur ett Svenskt normperspektiv...

Ett företag här i Stockholm har en mindre variant av " monstret." Tanken är att slippa ta reda på röjstammar när man röjer utefter parkvägssystemet skulle jag tro. Men jag har endast sett den i aktion på företagets hemsida. Tveksamt är om den överhuvudtaget får användas utan skydd för fräsvalsen.. :roll: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

loppan  
#319813 Det liknar avancerad kapitalförsörning tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

machonisti  
#319818
loppan skrev:Det liknar avancerad kapitalförsörning tycker jag.

Skogsbrukets svar på "monster jam".

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

ananders  
#319821 Den hade passat bra på jobbet med att röja alla betesmarker fria från slån och andra buskage.

Avatar Fallback

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

foton  
#319833 Om alla skogsägare skaffade en sådan, behövde vi inte krusa virkesköparna.

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

Fredrik Reuter  
#319835 Hej,
Jag tycker nog att flisdrivarna är mer lockande. Nu är ju bionenergi som sortiment inte så hett, men om det blir det så tror jag mer på en sådan här. Kanske skulle bli ett nollresultatet för skogsägaren istället för en rejäl utgift. Detta eftersom flisen tas om hand.

Som ni ser så är det en fällsåg på gripen (eller iaf gripsåg), och det ska finnas (eller funnits) Silvatec eller Silvaro flisare både med fällgrip och klippaggregat.


Avatar Fallback

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

Hema  
#319846 För mig, som vill låta grotet återgå till naturen så kunde det ju va lite intressant att fräsa upp alla grenar lite snabbt o smidigt sådär efter man tagit hand om stammen.

Avatar Fallback

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

Hema  
#319850
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag tycker nog att flisdrivarna är mer lockande. Nu är ju bionenergi som sortiment inte så hett, men om det blir det så tror jag mer på en sådan här. Kanske skulle bli ett nollresultatet för skogsägaren istället för en rejäl utgift. Detta eftersom flisen tas om hand.

Som ni ser så är det en fällsåg på gripen (eller iaf gripsåg), och det ska finnas (eller funnits) Silvatec eller Silvaro flisare både med fällgrip och klippaggregat.


Tyckte den verkade lite klen för jobbet, samt så undrar jag om det inte vore smidigare att skota ut allt helt o flisa med en större maskin vid uppsamlingsplatsen?

Användarvisningsbild

Re: Monstermaskin pulvriserar gran

Seb macahan  
#319921 Tror det är svårt o få ekonomi på den där. Kollade för några år sen när jag hade en helt galen ide som jag tack och lov slog ur hågen, Men 2010 tror jag att den där maskinen kostade runt 4miljoner utan extrautrustning. Då ska det nog vara bra pris på grot för o landa den kalkylen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).