ATV och UTV i skogen

Avesta vagnen ms38

104 inlägg 47763 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#317918
frequey skrev:Det är ju ett rätt stort moment som behövs vid stillastående med fullt lass. Inga problem på plan mark men om det är ngt framför hjulen så kan det vara att du behöver samverka med fyrhjulingen, se till att ha lågväxeln när det är mkt terräng. RUllarna/drivningen är förresten konstruerad att bara spinna om man kommer upp i för hög hastighet med gas från atvn, så va inte rädd för att använda atvn som hjälp, systemet sköter saker automatiskt.

Kan ju berätta om ngt som hände idag med våran ms38, detta är förmodligen inget vanligt då jag inte hört om det tiidgare... Infästningen för ramstyrningen i själva vagnen slets av. Gissa om man blir förvånad när man tror det första som ska gå sönder med ett sådan här ekipage är fyrhjulingen då den inte är riktigt konstruerad för att ha en flera ton tung vagn bakom sig. Resultatet är iaf ett hål i ramen där infästningen satt och på andra sidan är fästet helt enkelt intryckt. Kolvarna och slangar är nog hela iaf. Måste slitits över en tid då jag inte kan tänka på ett moment av dagens körning som skulle varit extra belastande men svårt att veta, kunde iaf köra ut vagnen från skogen. Intressant men jobbigt att se hur detta kan fixas!

Kan ju berätta en tråkig historia från dagens körning.


Det kom en uppdatering på ramstyrningen för ca 2 år sedan och tyvärr efter att jag hade köpt min. Ibland är det så att min ramstyrning inte orkar med men då brukar det ofta räcka att köra fram några decimeter.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

frequey  
#317920 Tror vi har den uppdaterade, aldrig haft problem att den inte orkat. Nästan för stark eftersom det gick sönder :smile: Vi kan köra ramstyrningen utan att aggregatet är igång (eldrift) iaf, vet inte men det kanske kom just med den uppdaterade versionen.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#317921
frequey skrev:Tror vi har den uppdaterade, aldrig haft problem att den inte orkat. Nästan för stark eftersom det gick sönder :smile: Vi kan köra ramstyrningen utan att aggregatet är igång (eldrift) iaf, vet inte men det kanske kom just med den uppdaterade versionen.


Nej det är även el på min.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#317922 Hoppas inte de händer på min vagn bara hålla tummarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#317931
svampbob skrev:
frequey skrev:Det är ju ett rätt stort moment som behövs vid stillastående med fullt lass. Inga problem på plan mark men om det är ngt framför hjulen så kan det vara att du behöver samverka med fyrhjulingen, se till att ha lågväxeln när det är mkt terräng. RUllarna/drivningen är förresten konstruerad att bara spinna om man kommer upp i för hög hastighet med gas från atvn, så va inte rädd för att använda atvn som hjälp, systemet sköter saker automatiskt.

Kan ju berätta om ngt som hände idag med våran ms38, detta är förmodligen inget vanligt då jag inte hört om det tiidgare... Infästningen för ramstyrningen i själva vagnen slets av. Gissa om man blir förvånad när man tror det första som ska gå sönder med ett sådan här ekipage är fyrhjulingen då den inte är riktigt konstruerad för att ha en flera ton tung vagn bakom sig. Resultatet är iaf ett hål i ramen där infästningen satt och på andra sidan är fästet helt enkelt intryckt. Kolvarna och slangar är nog hela iaf. Måste slitits över en tid då jag inte kan tänka på ett moment av dagens körning som skulle varit extra belastande men svårt att veta, kunde iaf köra ut vagnen från skogen. Intressant men jobbigt att se hur detta kan fixas!

Kan ju berätta en tråkig historia från dagens körning.


Det kom en uppdatering på ramstyrningen för ca 2 år sedan och tyvärr efter att jag hade köpt min. Ibland är det så att min ramstyrning inte orkar med men då brukar det ofta räcka att köra fram några decimeter.
Är marken hård i samband med tung last finns anledning att frigöra rullarna vid användning av ramstyrningen.. :o :o

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#318247 Hur mycket soppa drar era 13 ha motorer ? Jag har nästan fått igenom 30 liter på 2 dagar tycker de verkar mycket ca 16 h å motorn går ju inte hela tide. Men de kanske bara e nu när det är nytt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#318251 30 liter är kanske vad jag gör av med på en vinter. När jag kör kranen så är det i princip på tomgång. Det är när jag kör med driften som det går bränsle så bränsleåtgången beror mest på hur mycket du måste köra med driften. Jag kör själv sällan mer än 100 m per lass.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#318257 Jag kan ju knappt inte använda driften som de e nu den går för fort de ska fixa så ja får i låg växel på torsdag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#318782 Det ska tydligen finnas 2 olika drivmotorer vilka har ni å stannar era motorer någon gång om de går tungt det gör mina på låg växel. Någon som vet va de ska vara för tryck till till dom

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#318804 Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#318995 Fick hjälp av pajken idag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#319001 Har du nu fått ordning på driften?

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#319010 Nej de ska byta drivmotorer det e de klena motorerna på nu det ska vara 200 cc motorerna så ska de gå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#319680
Hema skrev:Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Hema det ska vara 200 bar till 13 hk motorn verkar inte som om min levererar de det är därför inte drivningen funkar som de ska

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Hema  
#319682
Lind560 skrev:
Hema skrev:Gissar att Avestavagnen har en god support, men svaret får du gärna publicera här.

Hema det ska vara 200 bar till 13 hk motorn verkar inte som om min levererar de det är därför inte drivningen funkar som de ska

Då hoppas jag att det kommer lösa sig för dig inom en snar framtid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).