Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gripskopa eller grävaggregat till minitraktor?

19 inlägg 21092 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gripskopa eller grävaggregat till minitraktor?

Hema  
#319637
Blekingen skrev:Pratade med en mångkunnig grävmaskinist om dessa grävaggregat till traktorer. Han var säker på att man skulle ångra sig, om man köpte ett sådant. Bättre att anlita någon med en riktig grävare i stället.
Hinner uträtta ganska mkt, innan du är uppe i köpesumman för aggregatet.

Om du tycker om att speka själv, så hyr en liten grävare. Men jag tvivlar på att det är lönt, om du inte har en viss vana.

tycker det där resonemanget brister lite, likt de som säger att du kan hyra ett släp 50ggr för vad ett nytt kostar.. Ja jo sant, men värdet på släpet är ju inte noll (särskillt inte om du köpt beg.) liksom grävaggregatet och man kan ta det i sin egen takt,vilket för vissa kan vara nog så mycket värt.

Men om det är några få större arbeten, så hyr in, men om det kommer bli en massa småjobb, så kanske det är bättre att köpa. Men som sagt, detta är min högst personliga åsikt.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa eller grävaggregat till minitraktor?

Kroken3  
#319641 Och det är ju precis vad jag önskar: Era personliga åsikter och erfarenheter, :-BD ! Jag som har noll erfarenhet...
Tack för alla tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gripskopa eller grävaggregat till minitraktor?

traktorz  
#319651 Vi har själva en snart 6 år gammal kinatraktor, som i stort sett varit relativt bekymmerslös att äga, under de 1000 h vi haft den i bruk.

Drygt 500 timmar av dessa har vi använt ett grävaggregat, tillika av kinesiskt ursprung. Det har däremot krävt betydande underhåll och reparationer, fast förra höstens grävning i 150 timmar förlöpte utan reparationer! Dock skall sägas att jag byggt om hydrauliken, där främst ny pump och omdimensionerade slangar och strypningar bidrar till ökad tillförlitlighet.

Om det funnits italienska eller koreanska grävaggregat på svenska marknaden, så skulle jag rekommendera ett sådant i första hand. De kinesiska typerna av hydrauliska slangkopplingar är det som får mig att avråda dessa äventyr. NorDigg-grävaggregaten har dessbättre dock BSP-standard.

Det är ändå svårt att råda någon annan, men vi har i alla fall haft rejäl nytta med vårt Grävaggregat.

Avatar Fallback

Re: Gripskopa eller grävaggregat till minitraktor?

axwell  
#319673 Nu är det väl inte alltid lastbilstrailern med
Blekingen skrev: en riktig grävare .
tar sig in i skogen längs snöskoterleder,rågångar, inte heller längs en basväg utom någon vecka med tjäle och då är sällan behovet som störst av "en riktig grävare".

Då markägaren plötsligt behöver en riktig grävare med en skicklig förare så är han överbokad under den mest intensiva grävsäsongen.

Bandgrävare går extremt långsamt = dyrt för kunden att larva fram.
Hjulgrävare förflyttar sig snabbt, värdelösa på dåligt underlag, tvingas då bärga sig själv hela tiden.
Båda är bra vid utgrävning av större objekt som husgrunder, motorvägsbyggen, skogsbilvägar för lastbilstransporter osv.
Används i de flesta liknade jobb som ett komplement till dumprar, hjullastare, lastbilar med olika typer av flak mm, mm.

Traktorgrävare/traktor+grävagg. är en kompromiss som själv enklare tar sig fram till arbetsplatsen, kan transportera grus o.d. eller många redskap i frontlastarskopan, allt i allo.
Inte bäst på någonting men vilken liten skogsägare kan ha alla maskiner som bara är bra på en eller ett fåtal saker :?:

Vet inte alls hur din skog ser ut, mer än att det finns branta backar.

I mitt fall passar det mig perfekt med minitraktor inkl. grävaggregat på det långsmala skiftet, har hittills kommit fram till det jag planerat.
Tvingas ibland ta mig "fram" backande med grävagg. som bryter upp stubbar, stenar och fyller igen dom värsta groparna.

Nästa gång kan traktorn åka där utan grävagg., har kanske griplastarvagnen bakom istället. :mrgreen:

Min minitraktor är japansk, grävagg. italienskt och frontlastaren från U.K.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar