Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frontmonterad skruvklyv, minitraktor (film)

15 inlägg 5755 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frontmonterad skruvklyv, minitraktor (film)

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

JensSkoog  
#319106
Mikael skrev:Skruvklyven där framme, jisses.

Han kann ju köra på trädet och klyva det innan han hugger :mrgreen: :mrgreen: Undrar vad dom ville sagt i Sverige och Norge om den där :roll:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#319107 Tyckte det såg vanskligt ut redan när motorsågsföraren hade minst sagt dålig koll vart han satte fötterna. Komma vinglandes med sågen sådär.. *skakar på huvudet*

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Erre  
#319111 Haha. Galet!!
Vore ngt för arbetsmiljöverket! :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

kungsis  
#319119 Vad är det för fel att ha skruvklyven på främre kraftuttaget? Funkade väl lika bra som att ha den någon annanstans :???: . Tyckte det såg bra ut och att det verkade vara trevliga maskiner. Visst, motorsågaren kunde väl kolla stubbarna lite bättre, så att snubblandet hade minskat. Och de hade ju inte behövt hugga så sabla höga stubbar 😡 .

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Blivande snickare  
#319124 Håller med kungsis här, verkar va trevliga maskiner och skruven var ju en av de bättre versionerna, hade ju mothåll å allt!

Ja stubbarna var ju kanske inte de finaste men kom igen, vem av oss har inte snubblat med sågen???? (Förhoppningsvis med kastskyddet inslaget dock!)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Robertberg  
#319130 De får ju mycket gjort! Först kapat veden i rätt längd, sedan staplat veden, klyvt veden och staplat den klyvda veden, och till sist staplat den klyvda veden en gång till på vagnen! Allt detta innan de ens lämnat skogen :-BD

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

elis  
#319140
kungsis skrev:Vad är det för fel att ha skruvklyven på främre kraftuttaget? Funkade väl lika bra som att ha den någon annanstans :???: . Tyckte det såg bra ut och att det verkade vara trevliga maskiner. Visst, motorsågaren kunde väl kolla stubbarna lite bättre, så att snubblandet hade minskat. Och de hade ju inte behövt hugga så sabla höga stubbar 😡 .

Mvh
Kungsis


Tja.. Du nämner ju själv snubblandet och sådant i kombination med våta löv och roterande skruvar leder bara till gråt och tandagnisslan. Vansinne.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

kungsis  
#319214
obantteg skrev:De får ju mycket gjort! Först kapat veden i rätt längd, sedan staplat veden, klyvt veden och staplat den klyvda veden, och till sist staplat den klyvda veden en gång till på vagnen! Allt detta innan de ens lämnat skogen :-BD


Jo, men hur skulle du gjort då? OK, själv hade jag kanske inte brytt mig om att stapla mellan kapning och klyvning, men annars är det väl vanligt förfarande med meterved och att det sker i skogen spelar väl ingen roll.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Robertberg  
#319218
kungsis skrev: Jo, men hur skulle du gjort då?

I deras situation hade jag klyvt i samband med kapningen för att sen direkt stapla på vagnen som står bredvid klyven.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

kungsis  
#319221
obantteg skrev:
kungsis skrev: Jo, men hur skulle du gjort då?

I deras situation hade jag klyvt i samband med kapningen för att sen direkt stapla på vagnen som står bredvid klyven.


Ok, det har du rätt i. Tänkte inte på att de kanske inte lät den torka mellan klyvning och hemkörning.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#319242
obantteg skrev:
kungsis skrev: Jo, men hur skulle du gjort då?

I deras situation hade jag klyvt i samband med kapningen för att sen direkt stapla på vagnen som står bredvid klyven.

Precis, eller faktiskt, när de tar med sig veden hem, kan de ju klyva på gården, transporten mellan vagnen och vedboden. Men det hela skulle väl ses som en demonstration..

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319269 Problemet är väl att hemma är kärringarna så därför klyver dom i skogen och håller sig på det sättet på behörigt avstånd ifrån dom .

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

åberg  
#319449 Skruvklyvar är läskiga.

Användarvisningsbild

Re: Frontmonterad skruvklyv, minitraktor (film)

totte  
#319565 Skruvklyvar är dödsmaskiner. En del har åtminstone haft ett bord eller på nåt annat sätt plåtar omkring så att man inte kan falla rakt in, är farliga nog ändå. Den här sitter helt oskyddad rakt ut i luften. Fodras bara att man snubblar en gång så är det sista gången. Kommer man i beröring med spetsen så är det kört, skruven rakt igenom. Räcker med att den får fatt i kläderna så dras man in, helt hjälplös.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).