Motorsåg och handhållet

Sågen stannar efter 30 sekunder...

75 inlägg 29892 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312275 Ja, det kan ju inte bli sämre. Tror jag. :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316564 Eftersom min 550 gick säönder, så har jag pillat med den istället. Nu lagad, skall bara dra dit jordskruven för handtagsväem :oops: så går den bra igen.

Nå, min 339xp. Gjorde idag rent förgasaren, det var absolut ingen skit i filtret där. Skruvade ihop och justerade avståndet mellan tändmodul och svänghjul mha bladmått. Gick trögt att få igång, men jag lät den gå på halvgas och den varvade upp allt eftersom. Lät rät OK, men helt plötsligt efter 30-60s så tvärslocknade den, precis som om soppan var slut.

Har alltså bytt bränslefilter och bränsleslang och gjort rent förgasaren utan någon egentlig skillnad. Kan inte säga om membranen var OK, det ena var som ett mycket tunn plastskiva (pumpsidan), det andra kändes mer mjukt.

Verkar som det inte kommer bränsle, utan det bara är det man har pumpat in i förgasaren med primern som körs, och sedan är det stopp? Vild gissning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

anersimyra  
#316570 Jag äger en 338 XP som de första åren gick som en " påse skit " trots uppdaterad förgasare. Efter att jag bytte till ett stift som inte är " avstört " går sågen som ett spjut.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Ile62  
#316709 Till Mangan: Hos mig var orsaken till ett likadant problem överraskande mycket vatten i bensintanken. Vet inte, om sågen (Partner 4600/McCulloch 10-46) är överkänslig till regn eller samlar kondensvatten?

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316715 4600 är en hyfsat bra så såg. Har inte upplevt de har mer vatten i tankarna än andra, däremot tror jag det är det i ägarnas dunkar...

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Jocke91  
#317098 Hur är det med impulshålet /slangen? Kanske är nån skit som kommit in där av okänd anledning?

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317118 Jo, lutar åt impulsslangen som nästa objekt att kolla. När nu det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Blivande snickare  
#317129 Vilken del är det som kallas impulsslang? :oops:

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317144 Från vevhuset till pumpsidan av förgasaren. Varje kolvslag ger tryck genom denna slang in till förgasaren som pressar ett membran som pumpar bränsle. Hmm. membranet kan ju vara kajko också...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Blivande snickare  
#317147 Aa, okej :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Erre  
#317155 Kolla så bultarna som håller cylindern är riktigt åtdragna, byt membran och hoppas på det bästa.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

åberg  
#318120
Mangan skrev:Kan inte säga om membranen var OK, det ena var som ett mycket tunn plastskiva (pumpsidan), det andra kändes mer mjukt.

Verkar som det inte kommer bränsle, utan det bara är det man har pumpat in i förgasaren med primern som körs, och sedan är det stopp? Vild gissning.


Låter rimligt. Byta membran kan du göra själv utan vidare.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Erre  
#319545 Hur går det med sågen Mangan?

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319550 Har just inte hänt nåt mer. Byta membran eller hela förgasaren? Den gick ju inte jättestabilt innan, så kanske en ny förgasare gör den bättre. Eller pengar i sjön. :(

Har inget stort behov av den just nu, så låter det bero. Kanske skruvar isär och kollar impulsslangen igen. Kan vara nåt skit där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

palbin  
#319562 Jag har en 346xp som verkar ha samma eller åtminstone
ganska likartade problem ... . Om det inte fixar sig enkelt
inom kort få jag väl fixa den på sommarlovet istället tän-
ker jag ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).