Före och efter jobbet

Biten av grannens hund ...

21 inlägg 13401 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biten av grannens hund ...

palbin  
#319370 Jag har blivit ordentligt biten av grannens hund - den
har gjort utfall mot mig ofta så jag behövet cykla av
vägen för komma undan medan grannarna försöker
kontrollera den - jag har därför gjort för vana att för-
varna dem så de kan ansamla krafter för kontrollera
hunden ... .

Men igår gjorde jag inte det och då bet hunden orden-
tligt i min vänstra vad - inte så det gick igenom (de har
väl inte så vassa tänder och jag hade tjocka jeans mm)
- men det kännas som måttliga mjukdelsskador fortfar-
ande mer än ett dygn efter - med lite konstiga domnin-
gar mm - fortfarande kunde de knappt hålla undan hun-
den från fortsätta bita mig ... .

Detta kan väl inte vara OK, eller? Poilsanmäler man det
- eller åker man och pratar med polisen? (Kan jag döda
hunden om det händer igen - det måste väl vara OK -
eller skall man bara finna sig i att bli uppäten till lagen
anänder?)

Tacksam för råd ...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

Blivande snickare  
#319371 Föreslå munnkorg eller nackskott omedelbart! Sånt här borde inte få hända! :surp:

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

Hema  
#319383 Du borde direkt gjort en hälsokontroll och fått det dokumenterat, sedan är det ju där med grannsämjan, men om någon annan(t.ex. litet barn) skulle drabbas av den hunden och utgången skulle sluta betydligt mer olyckligt hade du nog fått det psykiskt jobbigt att du inte polisanmälde. Därför tycke rjag att du ska ta kontakt med polis omgående. Detta är INTE okey!
PÖå denna sidan för att veta om man ska "Anmäla om bristande djurhållning" (då min tanke är att ett djur som mår bra attackerar inte andra djur eller människor för den delen). http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/anmalan-om-bristande-djurhallning/Pages/default.aspx Dock kan man läsa längst ned
Har du en lösspringande eller aggressiv hund i ditt område?
Har du träffat på en lösspringande hund eller är rädd för en hund som visar aggressivitet mot dig eller din hund så är det polisen du ska kontakta.
Så det är ju helt uppenbart att du ska ta ett snack med Polisen o det snarast! Lycka till.
Senast redigerad av Hema mån 02 mar 2015, 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319387 Hade de varit ngn av mina hundar som bitit så hade den inte levt längre...

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

r93  
#319388 Håller med!
Går det inte att lita på hunden kan man inte vänta på att det ska gå illa innan man gör något..........
Fick själv ta bort min förra hund efter han bet min son i handen...........
Det var fruktansvärt, och man grät i dagar, men kan man inte lita på hunden så går det inte, inte med barn iaf............

Användarvisningsbild

Re: Biten av grannens hund ...

Bax  
#319389 Kan inte ägarna kontrollera hunden så ska den tas av daga.
Om inte ägarna själva inser detta efter ett snack med dom så är det polisen som gäller, hinner hunden bita ett barn i ansiktet så är ni flera som kommer ångra er.

Användarvisningsbild

Re: Biten av grannens hund ...

JensSkoog  
#319396 Fattar inte att grannen inte strax tog hunden bakom laden och gav den ett skott. Hundar som gör så, och egare som tillåter det ske, skämmer ut alla vi som har hund 😡

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

Skogsforskare  
#319422 För hundägare gäller så kallat strikt ansvar, dvs man är som hundägare ansvarig för allt som hunden gör, oavsett omständigheter. Det betyder att om man binder hunden utanför affären medan man handlar och någon går fram för att klappa hunden och blir biten, så är man ansvarig som hundägare.
Om hunden är lös och ofredar någon så är ägarna strikt ansvariga, och som övriga skriver, hundar som hugger människor brukar man konsekvent avliva. Ring Länsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

hakki  
#319461 En 44 mono mitt i planeten borde väl lära fanskapet att hålla sej i skinnet om inte tar du en 44 magnum nästa gåg kräket kommer flaxandes! 😡

Användarvisningsbild

Re: Biten av grannens hund ...

anersimyra  
#319467 Fyll upp en blomspruta med koncentrerad ammoniak och bjud jycken på en sup.. :grin: Den kommer krypa skrikande utefter backen nästa gång den får syn på dig. När du ändå är igång kan det vara på sin plats att även bjuda grannen på brygden.. :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Biten av grannens hund ...

Kse  
#319474
anersimyra skrev:Fyll upp en blomspruta med koncentrerad ammoniak och bjud jycken på en sup.. :grin: Den kommer krypa skrikande utefter backen nästa gång den får syn på dig. När du ändå är igång kan det vara på sin plats att även bjuda grannen på brygden.. :smile: :smile: :smile:


Att spä på det hela med lite djurplågeri gör nog inte grannsämjan bättre.

Vad är det för ägare som inte ens fattar att ha en sån hund kopplad?
Driver du saken vidare så har du nog inga problem att få en sån hund avlivad vilket bör göras innan en allvrlig olycka inträffar, som tidigare nämnts, tänk om hunden angriper ett barn. :shock:

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

jannee  
#319480 Håller helt med Anersimyra, det räcker med EN dusch en gång, hunden kommer att springa i stora ringar runt dig efter detta.
Min svåger gjorde så mot deras grannes pudel, efter detta håller sig den pudeln ALLTID på behörigt avstånd, dock alltid skällande.

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

Hema  
#319504 Nåå, har du agerat? Palbin?

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319508 Jisses, vilket vansinne! Palbin, ta itu med detta omedelbart, snälla! För allas bästa.
Det får/kan inte gå till på det viset.

Avatar Fallback

Re: Biten av grannens hund ...

skogshasse  
#319521 har det varit min hund så har jag tagit bort den direkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).