Skogsmiljö och Trädlära

Nu växer det ...

6 inlägg 3355 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu växer det ...

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31928 Igår besökte jag en 18-årig tallplantering. Det är en härlig tid nu att besöka ungskogarna man nästan ser hur det växer, årets toppskott är 40 cm. En tanke som slog mig var att tänk om det var sommar hela året då skulle omloppstiderna förkortas med 1/3, och slutavverkning av grova träd kunde ske efter 20-30 år.

Forkarna tror ju att en förändrig av kimatet är pågång. Detta medför längre växtsäsong, mer nederbörd samt högre halt koldioxid i luften. De tror att detta kan medföra ökad tillväxt på 40%. Då kan alltså också omloppstiderna minskas med 40%.
-->
En omloppstid idag på 80 år blir då 50 år.



   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31930 Hur är det med kvalitén om det är sommar året om? Kan det inte vara så att vintersäsongen tillför en viss kvalité till virket?

//.D

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31954 Bra synpunkt Sundshult.
Efter att ha läst lite i Praktisk Skogshandbok kan följande meddelas.

Om det endst finns en årstid då bildas inga årsringar -> det går inte att åldersbestämma trädet genom att räkna årsringarna. En årsring innehåller "vårved" samt "sommarved". Vårveden är ljusare och ej lika hård som sommarveden. Det är sommarvedens mörka färg som medför att vi kan se årsringarna.

Om vi bara hade en årstid, sommar, skulle bara "vårved" bildas. Träet skulle anses som mycket frodvuxet. Plank och brädor från sådan ved ger andra kvaliteter äv vad vi är vana. De kommer att ha lägre densitet, hållfasthet, styvhet och kommer att vilja slå sig vid torkning. Som råvara till massaindustrin eller engeriproduktion tror jag däremot att det duger gott.

Således skulle en helt annan kvalitet än vad vi är vana vid bildas.

Förresten; är det inte StoraEnso som driver en plantage i Brasilien för att odla cellulosafiber för massaframställning? Växtklimatet där torde vara att likställa som endast en årstid. De skulle ju inte ge sig på något sådant om det inte veden gick att processa i industrin till pappersmassa.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31959 Du tänker på Veracel? Det är eucalyptus de odlar, den har antagligen inga problem med att växa fort (det har tex inte björk heller).

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31971 Ja just det StoraEnso äger 50% i Veracel.

Eucalyptus, går det att odla här?

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32215
OAS-forests skrev:Ja just det StoraEnso äger 50% i Veracel.

Eucalyptus, går det att odla här?


Det går nog - i uppvärmt växthus. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).