Virkesmätning och Matrisfub

Varför så få skogsägare i VMF och VMR?

8 inlägg 4550 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför så få skogsägare i VMF och VMR?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31621 Någon som vet varför? De flesta är representanter för industrin (köparen).



   TS
Avatar Fallback

Re: Varför så få skogsägare i VMF och VMR?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31874
Jasi skrev:Någon som vet varför? De flesta är representanter för industrin (köparen).

De företag som som anses som säljare väljer sannolikt sin representant bland avlönad personal.
Den stora gruppen säljare som är skogsägare lär sakna möjlighet att välja representanter. Min personkännedom räcker bara till för att identifiera en i VMF SYD. Han är rekryterad från Förvaltningsrådet eftersom han är ordf. i ett Förtroenderåd i Södra.
Påverkansmöjligheten är mycket liten i den församlingen.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31902 Hur stor är risken för att VMF blir opartiska när det är så få säljare i organisationen?

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31905
Jasi skrev:Hur stor är risken för att VMF blir opartiska när det är så få säljare i organisationen?

Jag känner för att förmedla min erfarenhet.
Otvetydigt vill VMF va objektiv men:
1 När skogsbrukare berörs av problem då gäller regelverket fullt ut. D.v.s. uppgifter lämnas inte ut. Förklaringarna omkring det utlämnade har mer att önska i tydlighet. Några skogsägare har sagt att de begrep inte vad de fick.
2 När något tveksamt hänt vid mätning så har det ofta förmedlas omdöme om att det är en mycket bra och kompetent mätare som mätt med stor inlevelse.
3 Rättelse är svårt att få. Jag själv högg björkmasaved där mätaren vrakade var 7:e bit p.g.a. för klen diameter. Året efter gjorde jag ett nytt försök med extra marginal på diameter och egen kontroll och en kontroll tillsammans med annan person där ingen för klen bit hittades i traven. Ändå blev det 10 talet för klena bitar vrakade. (Jag har själv varit virkesmätare och apteringsutbildare)
4 Som kontrast hörs när virkesköpare gjort fel att då skall VMF "be köparen förklara sej". Resultatet låter vänta på sej. Försiktighet märks.

ATL har ju haft artiklar om hur Skogsstyrelse och VMF SYD varit synnerligen försiktiga med synpunkter vid okvalificerad partsmätning av en virkesköpare.

Så länge skogsägarna är så toleranta och okunniga uppstår inte respekt för gruppen och "minsta motståndets lag" gäller. En enad aktion i ärendet behövs.
Fundera på hur nya kontrollverksamheten och uppläggningen av nya VMR kommer till!

Kola när en köpare begärde kontrollmätning senast!
Bertilsson

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31910 Det genomfördes en (1) partvis kontrollmätning i VMF Syd 2007. Helt otroligt!!!
Jag har några inlägg angående detta under denna kategori men det är inga svar eller synpunkter.
Är det rätt mätt alltid eller fattar inte skogsägare och entreprenörer att de blir lurade (bestulna).

Kolla inläggen nedan i denna kaegori och ge din synpunkt.

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31912
Jasi skrev:Det genomfördes en (1) partvis kontrollmätning i VMF Syd 2007. Helt otroligt!!!
Jag har några inlägg angående detta under denna kategori men det är inga svar eller synpunkter.
Är det rätt mätt alltid eller fattar inte skogsägare och entreprenörer att de blir lurade (bestulna).

Kolla inläggen nedan i denna kaegori och ge din synpunkt.


Hoppas jag inte fått fel för mej.
Partsvis kontroll har jag uppfattat som en kontroll som begärs av antingen parten säljare eller köpare. Någon annan form känner jag inte till. (Så tycker jag också det står i skrivningen som är hämtad från Qbera på din andra beskrivna plats.)

På industrimätning vet jag bara om "förkontroll". Den begärs "innan lasten lossats" vilket i princip innebär att misstankar måste funnits tidigare mot mätare/mätplats. Kontrollen görs då oftast vid bilväg. Ofta behövs lastbil eller skotare för lyftning av virket vid mätningen.
Detta nya förhållande gör att många känner risk att just partiet som kontrolleras är lättare att mäta rätt än de partier som man fått "felmätta" tidigare. Detta är ett skäl till att kontroll inte beställs. Det är kostsamt att göra kontroll som man förlorar.
(Men det är inte omöjligt att få rätt.)
Även om det är mätresurs från annan mätningsförening så är det som att be en "avlägsen släkting mäta virket". Mätningen borde göras av en "riktigt oberörd" resurs.
Bertilsson

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31914
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Det genomfördes en (1) partvis kontrollmätning i VMF Syd 2007. Helt otroligt!!!
Jag har några inlägg angående detta under denna kategori men det är inga svar eller synpunkter.
Är det rätt mätt alltid eller fattar inte skogsägare och entreprenörer att de blir lurade (bestulna).

Kolla inläggen nedan i denna kaegori och ge din synpunkt.


Hoppas jag inte fått fel för mej.
Partsvis kontroll har jag uppfattat som en kontroll som begärs av antingen parten säljare eller köpare. Någon annan form känner jag inte till. (Så tycker jag också det står i skrivningen som är hämtad från Qbera på din andra beskrivna plats.)

På industrimätning vet jag bara om "förkontroll". Den begärs "innan lasten lossats" vilket i princip innebär att misstankar måste funnits tidigare mot mätare/mätplats. Kontrollen görs då oftast vid bilväg. Ofta behövs lastbil eller skotare för lyftning av virket vid mätningen.
Detta nya förhållande gör att många känner risk att just partiet som kontrolleras är lättare att mäta rätt än de partier som man fått "felmätta" tidigare. Detta är ett skäl till att kontroll inte beställs. Det är kostsamt att göra kontroll som man förlorar.
(Men det är inte omöjligt att få rätt.)
Även om det är mätresurs från annan mätningsförening så är det som att be en "avlägsen släkting mäta virket". Mätningen borde göras av en "riktigt oberörd" resurs.
Bertilsson


Exakt, hur skall denna kontrollmätning kunna genomföras opartiskt?
Det är dags för den nyinstiftade virkesmätningskontrollen hos SDC att få in fler skogsägare i organisationen och göra det lättare att kontrollera mätningarna.

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31915
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Det genomfördes en (1) partvis kontrollmätning i VMF Syd 2007. Helt otroligt!!!
Jag har några inlägg angående detta under denna kategori men det är inga svar eller synpunkter.
Är det rätt mätt alltid eller fattar inte skogsägare och entreprenörer att de blir lurade (bestulna).

Kolla inläggen nedan i denna kaegori och ge din synpunkt.


Hoppas jag inte fått fel för mej.
Partsvis kontroll har jag uppfattat som en kontroll som begärs av antingen parten säljare eller köpare. Någon annan form känner jag inte till. (Så tycker jag också det står i skrivningen som är hämtad från Qbera på din andra beskrivna plats.)

På industrimätning vet jag bara om "förkontroll". Den begärs "innan lasten lossats" vilket i princip innebär att misstankar måste funnits tidigare mot mätare/mätplats. Kontrollen görs då oftast vid bilväg. Ofta behövs lastbil eller skotare för lyftning av virket vid mätningen.
Detta nya förhållande gör att många känner risk att just partiet som kontrolleras är lättare att mäta rätt än de partier som man fått "felmätta" tidigare. Detta är ett skäl till att kontroll inte beställs. Det är kostsamt att göra kontroll som man förlorar.
(Men det är inte omöjligt att få rätt.)
Även om det är mätresurs från annan mätningsförening så är det som att be en "avlägsen släkting mäta virket". Mätningen borde göras av en "riktigt oberörd" resurs.
Bertilsson


Exakt, hur skall denna kontrollmätning kunna genomföras opartiskt?
Det är dags för den nyinstiftade virkesmätningskontrollen hos SDC att få in fler skogsägare i organisationen och göra det lättare att kontrollera mätningarna.

Samla ihop 20 skogsägare och gör en framställning. Det är bråttom. Den 1 aug vill jag minnas är datum då det nya skall träda i kraft.
Det blir att kasta in jästen efter degen i ugnen.
Det är ändå allvarligt menat att det är påverkan direkt och kontakter med press som kan användas.
Du har säkert alla 20 skogsägarna som behövs på detta forumet. Gör ett upprop. Be dem kontakta dej på din personliga kontaktväg. Du har säkert någon administarator med i tankegången också.
Jag vill verkligen uppmuntra er. Om inget nytt görs ändras aldrig inställningen till den splittrade skogsägarkåren som finner se varje gång.
Varning för att det planerade är något som gett förhoppningar men som inte blir det. Jag har sett denna typ av initiativ tidigare som i 3 av 4 fall inte ens är avsett att ändra "maktbalansen".
ETT RIKTIGT LÄMPLIGT TILLFÄLLE FINNS NU.
Det kan va tillfället då kulturen ändras en del för skogsägarna.
Bertilsson

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).