Gallring

Värde på ved.

12 inlägg 6115 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värde på ved.

ORION 47  
#318630 Hej ni som kan skog. Det är så att jag får enligt överenskommelse med markägaren ta hand om nerblåsta/döda träd. Det mesta barrskog. Jag gör allt arbete själv. Kvaliteten på träden duger endast till ved. Men jag vill göra rätt för mig och betala för mig. Vad är det värt per m3.Helst ett pris på travad ved då är det bara att mäta i vedboden och gå ner och betala vad jag har fått in. Det handlar om ca 8m3 ved per år. Veden finns i Kungälvstrakten.
Med vänlig hälsning Orion 47



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

jannee  
#318631 250kr/m3 SVART. Du får nämligen INTE upparbeta skog på främmande mark utan motorsågskort om det INTE är ditt egna virke.

Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

Brickan  
#318634
jannee skrev:Du får nämligen INTE upparbeta skog på främmande mark utan motorsågskort om det INTE är ditt egna virke.
Nja, om det kan anses vara ett anställningsförhållande så är det som du säger. Annars är det väl fritt fram. Jobbar man åt sig själv, Styr man arbetet själv, kan man avbryta när man själv vill, ingen arbetsplikt etcetera då är det inget dolt anställningsförhållande och då är det inte en arbetsmiljöfråga och då krävs inget motorsågskörkort. Kan ju vara bra att ha ändå...

Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

haggloader  
#318648 Om du vet vad du gör och tar rätt träd bör du snarare få betalt...

Användarvisningsbild

Re: Värde på ved.

anersimyra  
#318650
jannee skrev:250kr/m3 SVART. Du får nämligen INTE upparbeta skog på främmande mark utan motorsågskort om det INTE är ditt egna virke.
Senaste budet från " verket " är att ensamarbetande entreprenör, likt ensamarbetande skogsägare inte behöver ha något kort.. :???: :o

Användarvisningsbild

Re: Värde på ved.

JensSkoog  
#318658 Frågan är om du har spord om å få ta vindfallen, eller om han har spord dig om å steda lite i skogen hans. Om du har spord, så är det naturligt att du betalar en summa, som den Jannee foreslår. Det betyder jo mycket å ha det trevligt med grannen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Värde på ved.

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318662
anersimyra skrev:
jannee skrev:250kr/m3 SVART. Du får nämligen INTE upparbeta skog på främmande mark utan motorsågskort om det INTE är ditt egna virke.
Senaste budet från " verket " är att ensamarbetande entreprenör, likt ensamarbetande skogsägare inte behöver ha något kort.. :???: :o

Vilket man inte ska ta som ett tecken på att TS är att se som yrkesmässigt verksam i det här fallet dock. Däremot är det möjligt att TS inte heller skulle räknas som anställd utan att det kan vara fråga om någon sorts väntjänst eller arbete som inte är skogsägaren till nytta.

Snårigt det här...vad gäller priset skulle jag utgå från vad lokala uppköpare betalar för brännved och sedan dra av en skälig summa för dina kostnader i form av bensin och utrustning.

Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

skogshasse  
#318683
ORION 47 skrev:Hej ni som kan skog. Det är så att jag får enligt överenskommelse med markägaren ta hand om nerblåsta/döda träd. Det mesta barrskog. Jag gör allt arbete själv. Kvaliteten på träden duger endast till ved. Men jag vill göra rätt för mig och betala för mig. Vad är det värt per m3.Helst ett pris på travad ved då är det bara att mäta i vedboden och gå ner och betala vad jag har fått in. Det handlar om ca 8m3 ved per år. Veden finns i Kungälvstrakten.
Med vänlig hälsning Orion 47


om du tar reda på träden så som du skriver så är förmodligen ditt arbete mera värt än vad veden är värd så då bör du inte betala något. men är det friska vindfällen som håller kvalité då är det en annan sak. själv så fick jag ca 50-55 vindfällen som höll timmer kvalité gratis för något år sedan för det skulle bli för dyrt att ta dit ett bolag

Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

Simon.M  
#318741 50kr metern kan det kanske vara värt. Har en pensionär som går hemma och "städar " i skogen han får veden gratis

Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

ORION 47  
#318805 Hej . Tackar för edra inlägg nu har jag ett underlag för diskussion med markägaren. Det kommer nog inte att bli alltför dyrt. Men som JensSkoog skrev grannsämja är mycket värdefullt. Jag är pensionär, då
kan Simon.M ha en god synpunkt. Vi får väl se vad det blir. Jag är inte orolig.
Ha det bar alla. /Orion 47/

   TS
Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

ORION 47  
#318806 Hej ,Tänkte litet till. Kan kanske runda föreskrifterna om jag på pappret köper de träd som jag skall ta hand om på rot? Med vänlig hälsning Orion 47

   TS
Avatar Fallback

Re: Värde på ved.

Skogen i boden  
#318947 Om du nu verkligen vill betala för att "städa upp" nån annans skog ge massavedspriset ca 300kr fub - avverkningskostnaden på ca 120-130kr fub

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).