Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66346 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204768 Om det var mig du ställde frågan till så ja jag har funderat på det men inte gjort det. Jag får hem 50 kubik nu i vår så jag tar in maskinen för lite justeringar snart o då kanske det blir nåt sånt.

Magnus M

Trejon
Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

speed295  
#318916 Många bra tips i denna tråd
gillar Magnus M lösning mycket....
Hade du någon bryggtråd på den? Länk PLZ :oops:

Atv winchar kan du ju frikoppla.... jula har kampanj på en som tar 900kg... NU

Vad tror ni om Ved klippen ?

https://www.youtube.com/watch?v=x-04SUmi_2U

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

elis  
#318920 Maskinen är bra och jag är jättenöjd med min klipp men när jag ser hur mannen arbetar börjar jag förstå hur alla "arbetsskador" som ledde till försäljningsförbudet har uppstått.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

speed295  
#318943 Är klippen stoppad?
det ligger ju annonser på blocket....

http://www.blocket.se/orebro/Vedklipp__5_ars_garanti__FRIFRAKT_51884716.htm?ca=9&w=2

Måste man snurra stocken 180grader eller går det bra ändå?
är det ett segt moment att vrida stocken?

Vad fick du ge för din klipp? eller byggt den själv?

Tack för infon ( i denna "gamla tråden")

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

elis  
#318958 De ser ju inte ut som i videon längre, numer är det långa skyddsburar så att folk inte ska kunna sticka in armar och fingrar fram till klippstålet. Innan dessa skydd kom var det försäljningsförbud. Min klipp är av märket "kinaskit" som jag köpte begagnad för drygt tio år sedan, den går som sagt väldigt bra. Tyst och skönt. Jag har flyttat spaken som sitter helt otillgängligt för den med dåliga axlar, klyvstålen är förbättrade, ris/skräpskydd framför elmotorn och en bösskak.
Beroende på hur grovt virket är och vilken dimension du vill ha på veden så behöver du ibland vrida stockarna, jag brukar vrida med timmersaxen som jag använder för att dra fram stocken.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#318974 Detta kanske skulle passa någon: http://www.blocket.se/ostergotland/Avlastarbord_med_stigare_58863415.htm?ca=16&w=3

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#318976 Som stocklyft borde en bakgavellyft funka och får man med lastbilsramen får man ett stockbord på köpet om än passivt.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#319129 i tråden bilder från er vedtillverkning så visade trondsenti detta;
viewtopic.php?p=284812#p284812
vedbänk 1.jpg

vedbänk 2.jpg

vi har en vedmaskin men den tar inte så grovt, därför funderar jag på en sågbänk till det övergrova.
vad tror ni om denna konstruktionen...tanken är ju att när man kapar det med motorsåg ska det falla ner och rulla bort mot höger. där på andra sidan står klyven placerad. man plockar veden i lämplig höjd och inte ifrån backen. jag hoppas att utnyttja nivåskillnaden för vår bänk.. jag är lite osäker men är rädd för att 17graders lutning är för mkt så att det kommer rulla för fort/slå sönder stoppet...
cad_vedbänk.jpg

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

JensSkoog  
#319174 Jag har ochså tittat på den där och gillar ideen, men utan kran blir det många tunga lyft, så jag planerar en annorlunda "productionslina" på samma principet. Men, jag skulle tro att 17grader är lite mycket med stora klabbar! 12 - 15 borde holla. Det vill ju oavsedd alltid ske att du måste haka fram några av klabbarna.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#319202 Om man tänker att det ligger flera stockar på bordet, hur får då kubbarna plats att rulla under? Men dina lösningar brukar va fina, så jag har nog missat något.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#319285 ja du Hema , jag tänkte bara på att det blev så stor fallhöjd för kubben, risk att något går sönder.
Jag hade sett att trondsenti hade högre fallhöjd men tänkte inte på det problemet.
du har helt rätt, det blir ett problem.
Har ritat om det lite, vill inte höja den övre regeln mer för då blir det så högt att såga.
cad_vedbänk2.jpg

vedplan2 pdf.pdf

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#319291
molnia skrev:ja du Hema , jag tänkte bara på att det blev så stor fallhöjd för kubben, risk att något går sönder.
Jag hade sett att trondsenti hade högre fallhöjd men tänkte inte på det problemet.
du har helt rätt, det blir ett problem.
Har ritat om det lite, vill inte höja den övre regeln mer för då blir det så högt att såga.
cad_vedbänk2.jpg
vedplan2 pdf.pdf
Vad sägs om att böja en plåt eller delar från oljefat, så att kubbarna får åka rutschkana eller typ skateboardramp? Då tar du bort fallet och får samtidigt lite styrning av kubbarna i önskad riktning.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#319294 Två grejer till. Där du kapar kan ju vara utformad som en vagga, så att stocken ligger än bättre och har precis den kaphöjd som du önskar, hur det ser ut innan spelar mindre roll. Sedan där du tänker plocka ut klamparna, jag hade nog personligen valt att låta det gå ut något längre, så att du inte bli begränsad i din kubbhantering. Men det är du som ska ha lösningen inte jag. :)

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

molnia  
#319368 tror du verkligen man behöver en vagga, de 2 ytorna lutar ju redan mot varandra? den övre lutar ju 6grader neråt hela vägen...?
men de andra tankarna vare intressanta :grin:
cad_vedbänk3.jpg

blir nog bra med en "landningssträcka" till höger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Hema  
#319372
molnia skrev:tror du verkligen man behöver en vagga, de 2 ytorna lutar ju redan mot varandra? den övre lutar ju 6grader neråt hela vägen...?
men de andra tankarna vare intressanta :grin:
cad_vedbänk3.jpg

blir nog bra med en "landningssträcka" till höger :mrgreen:

Blir nog så bra sådär, istf att använda en ramp, skulle du kunna sätta upp några stag med högre lutning, men det kan du fixa efterråt om det skulle behövas, jag tror att det kommer bli finfint som vanligt när du är i farten. :) Glad om några tankar kunde vara till hjälp.
Pricken över "i:et" hade varit om du hade haft ett transportband placerat där kubbarna hamnar, så hade du sluppit o gå fram o tillbaka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).