Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102578 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#318931
sågifer skrev:Jag har kört några tankar med min 201 M-tronic idag. Mest gallring. Den går bra som bara den, är mycket nöjd med kombinationen av lätt vikt, 1,3 ps kedja och tillräckligt med sprutt. Kör 12" svärdet som sitter på från fabrik.
Enda minuset är att man får dra till kastskyddet ett par gånger ibland när man vill dra ur den. Ska kika på den under morgondagen och se om jag hittar nåt skäl.

/sgf

Har du haft vanliga ms-201 innan? kunde vara kul att få en jämförelse mellan dom 2

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#318946
sågifer skrev:Enda minuset är att man får dra till kastskyddet ett par gånger ibland när man vill dra ur den.

-Varför måste du dra ur den?
-Är det M-Tronic som spökar och flödar förgasaren?
-Är det för att sågen blivit sur och inte startar på annat sätt än att ta ur tändstiftet och dra den torr?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#319299
traktorz skrev:-Varför måste du dra ur den?
-Är det M-Tronic som spökar och flödar förgasaren?
-Är det för att sågen blivit sur och inte startar på annat sätt än att ta ur tändstiftet och dra den torr?


Brukar klicka i kastskyddet när jag bär sågen i vänster hand och gör annat med högern. Sen klickar jag tillbaka den när jag ska såga igen. Det hände flera gånger att kedjan vägrade snurra. Tolkade det som att kastbromsen fortfarande satt i.
Men nu när du säger det låter det rätt självklart. Förmodligen M-tronic som körde lite för frikostigt med soppa.
Sågade lite mera igår och fenomenet uppkom inte en enda gång.
Fortsättning följer, när jag kört lite fler tankar.

Och som svar till värmSkog:
Nej jag har bara provkört lite med ms 201 med manuell förgasare. Blev en m-tronic istället då jag fick reda på att den var på väg. Nöjd med m-tronicen på min 261 så det fick bli det på 201 också.

/sgf

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#320917 Skriver lite till om hur det går med min 201 m-tronic.
För det första har den gått bättre. Kör nu med ps3 kedja, men ska gå tillbaka till ps en gång till för att känna på skillnaden. Tycker det fungerat bra med bägge kedjorna så får testa lite till och se.
Kedjan hoppade av för mig en gång, och ja drevet ställde till det för mig och pajade lite drivlänkar vilket var lite tråkigt, kasserade den kedjan för ville inte riskera svärdhaveri.
Nu har det blivit ganska många tankar och jag är i det stora hela nöjd med sågen. Ska se om jag får en ny kåpa hos ÅF bara.
Ni som kört 201, vad kör ni med för svärd på era?
/sgf

Användarvisningsbild

- Hur långt svärd; 30cm eller 35cm?

traktorz  
#320956 Förslagsvis Stihls egna svärd, såsom Rollomatic E (3005 000 4809) eller Rollomatic E Light (3005 000 7409), som det anstår på en lätt såg såsom MS 201! Artikelnumren för 35 cm svärdslängder, fast 30 cm torde ju bli lättare förstås.

Även Svens Maskin & Service har passande svärd i antingen 12" eller 14" av fabrikaten Red Mountain & Sugihara.

Den stora frågan är ju vilken svärdslängd som är bäst på en sån här liten såg. Med det kortare svärdet minskas den statiska vikten på kedjan med 6 länkar samt hos svärdet självt förstås. Lättviktssvärdet är lockande dessutom.

Rörelseenergin hos kedjan påverkar dynamiskt accelerationsegenskaperna hos sågen, viket talar till den kortare kedjans fördel.

Kedjetypen Stihl PS & PS3 är ju helmejselkedjor, som anses gå lättare än halvmejselkedjorna (Stihl PM3, Oregon 91VXL). Därför om man önskar tänja på svärdslängden, så torde Stihls PS/PS3 vara att rekommendera.

Saknar hittills erfarenhet av 35cc-sågen MS201, men har däremot provat olika alternativ på vår 30cc-såg MS192. På den sågen rekommenderas att fortsätta med den klenare PM3-kedjan.

Avslutningsvis, en längre kedja har större benägenhet att hoppa ur svärdspåret, med tråkiga följder. Viktigt är att därför kolla kedjespänningen ofta, särskilt med ny kedja som töjs rejält under första tanken. Stihl skall visst ha försträckta kedjor, så problemet är inte lika accentuerat här.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#320983
Huggarn skrev:ja inte är det många inlägg här som gäller själva tråden inte! nämligen vad ni tror om 201 m-tronic? men det är väl som vanligt antar jag!:-)
/ Huggarn.

Min kompis, en mycket duktig manuelhuggare, har köpt sig 201M-tronic. Han är en gammal, envis gubbe, några år yngre än mig :lol: , och har hollit ett hårdt grepp om sina 50cc sågar, men nu har han vändt tvärt om. Grymmaste sågen han har haft, med mycket mera klipp än han väntade. Nu lämnar han sin MS260 i bilen, och gallrar med 201'an :-BD

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#321000
JensSkoog skrev:
Huggarn skrev:ja inte är det många inlägg här som gäller själva tråden inte! nämligen vad ni tror om 201 m-tronic? men det är väl som vanligt antar jag!:-)
/ Huggarn.

Min kompis, en mycket duktig manuelhuggare, har köpt sig 201M-tronic. Han är en gammal, envis gubbe, några år yngre än mig :lol: , och har hollit ett hårdt grepp om sina 50cc sågar, men nu har han vändt tvärt om. Grymmaste sågen han har haft, med mycket mera klipp än han väntade. Nu lämnar han sin MS260 i bilen, och gallrar med 201'an :-BD


Rätta takter!
Gallrat ett tag med enbart 201 nu, 261:an åker med i fyrhjulingen om det blir kapgalej eller grövre fäll.

Jag tycker 12" svärdet som följer med 201 fungerar utmärkt. Funderade i början på att gå till 13", men ser numera inget behov. Tänkte att testa lightsvärdet dock.

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#321026
sågifer skrev:Skriver lite till om hur det går med min 201 m-tronic.

- Alltid kul att höra erfarenheter från "early adopters"; Kör på!

sågifer skrev:...
Kedjan hoppade av för mig en gång, och ja drevet ställde till det för mig och pajade lite drivlänkar vilket var lite tråkigt, kasserade den kedjan för ville inte riskera svärdhaveri.
...
Ska se om jag får en ny kåpa hos ÅF bara.

- Vilka skador förorsakade kedjeavhoppet?
- Vad hände med kåpan?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#321049 Någon som bytt till HVA/OREGON kedja o svärd? (kanske kräver drevbyte o det vet jag inte om det går)

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#321053
Hema skrev:Någon som bytt till HVA/OREGON kedja o svärd? (kanske kräver drevbyte o det vet jag inte om det går)

Har körd Oregon svärd och kedja på min MS200 när ÅF'en inte hade Stihl i hyllan, men jag gillar Stihl bättre. Men, inga problem på den sågen.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#321057
traktorz skrev:- Vilka skador förorsakade kedjeavhoppet?
- Vad hände med kåpan?


Inget farligt med avhoppet, troligtvis kombination av lite lös kedja och massa kåda från trasig gran.
Brukar ha koll på kedjespänningen med ny kedja, men nu var det ny såg också så det kanske inte var 100%.
Drivlänkarna blev krokiga när drevet snurrade lite med kedjan lös. Följden var att kedjan inte gick ner i svärdets spår. Hade kvar att göra så jag skrotade kedjan och satte på en ny. Problemet har inte dykt upp igen, och då har jag kört 5 gallringsdagar till sen dess.
Sen lossnade det en lite plastflisa från kåpan precis vid den cirkulära kanten som sluter om kopplingstrumman. Var först orolig att det skulle åka in skit i sågkroppen den vägen, men kollade vid varje paus och den slöt tätt fortfarande.

MS 201 M-Q:
12" RE 1,3 svärd, ps3 3/8p kedja

MS 261 CM-VW
15" RE 1,5 svärd, RS .325 kedja

Funderar dock på att gå tillbaka till mitt Oregon 15" 95vpx 1,3 på storsågen, samt ev. köpa 12" RElight svärd till lille sprutt.

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#321067
sågifer skrev:Funderar dock på att gå tillbaka till mitt Oregon 15" 95vpx 1,3 på storsågen, samt ev. köpa 12" RElight svärd till lille sprutt.
/sgf

Berätta hur du gillar det svärdet till den lilla. Kann vara interessant på båda MS200 och MS192 :smile:
Har provkörd min 261 med 15", 3/8 Stihlkedja/svärd, men känner att det är bättre klipp i den med 13" svärd och .325 kedja.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#321076 Kedjan hoppade av för mig en gång, och ja drevet ställde till det för mig och pajade lite drivlänkar vilket var lite tråkigt, kasserade den kedjan för ville inte riskera svärdhaveri.

Jag tycker att det brukar gå bra att fila bort det värsta av graderna på de tänder som har blivit skadade och sedan snurrar kedjan som den ska igen. Jag är för snål för att kasta bort en nästan ny kedja :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#321290
JensSkoog skrev:Berätta hur du gillar det svärdet till den lilla. Kann vara interessant på båda MS200 och MS192 :smile:
Har provkörd min 261 med 15", 3/8 Stihlkedja/svärd, men känner att det är bättre klipp i den med 13" svärd och .325 kedja.


Jag har bara kört .325 på 261:an, men jag tycker att det går sådär med 15" och 1,5. Däremot 13" 1,5 blir mer klipp som du säger.
Gillar att fila fullmejselkedjorna , det var anledningen att jag bytte från 95vpx. Funkar rätt fint för kapa, men gillade inte till fäll. Man kan fila RS fint square ground också och ville prova det. Sen ville jag ha mer räckvidd så jag köpte ett 15" 1,5 RE svärd.
Så jag hoppas på 95vpx 1,3 på 15" blir nån sorts bra kompromiss. Lite mjukare skär med mer kontroll och hyggligt klipp. Har dock ingen kedja för tillfället, men ligger beställt hos ÅF.
Samma gäller RE Light svärdet till 201:an, fanns bara 14" på hyllan så får snällt vänta på beställning.

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

palbin  
#321294 Baileys sälja adaptorer för använda Stihl-svärd på Hva och
omvänt (för de som känna behov av det ...) - de är dock lite
gnälliga med sälja till Svedala ...

http://www.baileysonline.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).