Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv med band, alternativ skotning?

36 inlägg 18404 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

anersimyra  
#318836 Banden ska väl tåla att köras på både barmark och snö ? Alltså inga rena vinterband ?. :???:

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318894 Kört massor med Tatoous året runt band. Fungera alldeles utmärkt. som andra sagt, väldig dragkraft och nedväxlad så man kan smyga fram. Däremot så slits de ganska mycket om man kör på barmark och likaså blir det tungstyrt, även med servo, på barmark.
Så, det är kanske som någon sa, vagnen som blir det som begränsar framkomligheten.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

anersimyra  
#318934 Det finns ju den där tillsatsen som ser ut som hinkar att montera på hjulingen, de borde fungera lika bra att montera på vagnen. En vagn med dessa " hinkar " borde flyta olastad.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Hema  
#318942 "hinkarna" heter J-wheelz :)http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/j-wheelz/j-wheelz-kit-10mm.html

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

traktorz  
#318950
Rasken skrev:Är Atv med band ett alternativ som småskalig skotning. Klarar den att dra vagn med lite massaved?
Hur blött kan man åka i?

Vill gärna ha tips och råd!


En ATV med breda hjul funkar endast en gång på en blötmyr, sen måste du välja alternativa nya spår för att ta dig fram. Skovelmönstrade däck främst avsedda för lera och dy trasar sönder bärigheten på myrmark. Däremot med bandsats packar man i spåren och bibehåller revor och rötters armering.
Glöm bort att köra med massavedslass över myrmarker, annat än om det är fruset vintertid.

Vi har en Jula timmerkärra med kranvinsch, som vi körde ut vindfallna frötallar förra vintern, imponerande att den fortfarande håller ihop trots allt överlast den fått utstå, men med alla svetsförstärkningar så håller den nog ett bra tag till. Inga problem att dra den vart som helst, givet att vi trampat och sladdat körvägar som frusit till.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

traktorz  
#318952
svampbob skrev:Som jag har förstått det så är Tatous band bäst.

När vi valde band till vår Polaris 850 XPS kollade vi på olika alternativ. Vi fann att Polaris egna Prospector PRO på de flesta kriterier var bäst.
Rejält långa och breda band i högsta skotermattekvalitet, billiga och dubbeltätade standardkullager i alla de 24 boggihjulen, enkel montering, injustering och underhåll av bandsatsen, grym markfrigång, vilken dock minskats något med den heltäckande hasplasten.

Tyvärr går det inte att ha drivaxelskydd på med bandsats, men det verkar inte heller behövas.

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

mrvimek  
#318953 Varför inte att köpa en terri 1020 då kan du köra både sommar som vinter och har en stark kran samt en stark vinsch i fronten :)

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#319039 Efter mycket funderande, så blev det en affär med den lokala maskinhandlaren. Vi kom överens om en bra avbetalnings plan och rätt billiga grejer. Det är ju viktigt nu att grejerna håller, eftersom det är bråttom att få ut virket och groten. Nu blev det ju en ny maskin med begagnade band.

Så nu på Måndag kör jag igång. Tänkte ha en lantbrukstraktor med 3 punktsmonterad KTS kran vid upplaget(vägen) och så har jag min Avant med kranman 330 kran ute på myren. Och så kör jag emellan med Can-am 400 band och vagn Nyvab timmerboggi torvtäcktsbyggd.

Jag hoppas att det går bra nu! Återkommer med rapport i slutet av veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Ferguson system  
#319047 Gratulerer med ny maskin! Ser fin ut den.

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Hema  
#319061 Lycka till o hoppas det kommer funka som du tänkt.

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Northwood  
#319301 Har kjørt med Cfmoto allroad og tatou 4s i noen år. Er veldig nøyd. Har en Jula tømmervagn som henger etter.
Har link til en liten videosnutt. Kun kjøring på pent terreng der, men funker bra i dårligere landskap også.


Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Hema  
#319342
Northwood skrev:Har kjørt med Cfmoto allroad og tatou 4s i noen år. Er veldig nøyd. Har en Jula tømmervagn som henger etter.
Har link til en liten videosnutt. Kun kjøring på pent terreng der, men funker bra i dårligere landskap også.


Filmer uppskattas alltid! :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#320235 En rapport från arbetet på myren...

Nu fungerar arbete med utkörning av massa ved och grot från myren. Det går bra även om tempraturen går på plus sidan. Men det gäller att hålla nere vikterna när jag kör, halva lass med massa ved går bra. Antagligen så handlar det om bärighet kontra vikten.

Jag har Avanten med kran "kranman 330" ute på myren och lastar med. Sedan Kör jag med Atv Can-Am 400 bandsatts Apach Nyvab timmervagn 8 ljul. Sedan lastar jag av ute vid vägen med Lantbrukstraktor Foton 404 med kran KTS 3,6 m.

Tar lite tid men det flyter på och jobbet kan utföras.

Vill tacka alla som jag har diskuterat med här på forumet. Det är till stor hjälp av få lite ider och infalls vinklar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

zeetorg  
#320247 Vad är anledningen till att du inte kör ut direkt med avanten, den verkar ju vara riktigt specialanpassad för den här typen av körning? Blir det för tungdraget?

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Hema  
#320252
Rasken skrev:En rapport från arbetet på myren...

Nu fungerar arbete med utkörning av massa ved och grot från myren. Det går bra även om tempraturen går på plus sidan. Men det gäller att hålla nere vikterna när jag kör, halva lass med massa ved går bra. Antagligen så handlar det om bärighet kontra vikten.

Jag har Avanten med kran "kranman 330" ute på myren och lastar med. Sedan Kör jag med Atv Can-Am 400 bandsatts Apach Nyvab timmervagn 8 ljul. Sedan lastar jag av ute vid vägen med Lantbrukstraktor Foton 404 med kran KTS 3,6 m.

Tar lite tid men det flyter på och jobbet kan utföras.

Vill tacka alla som jag har diskuterat med här på forumet. Det är till stor hjälp av få lite ider och infalls vinklar.


Trevligt att höra att du är nöjd, ser på första bilden att du har mycket jobb att göra framöver. :) Lycka till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).