Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv med band, alternativ skotning?

36 inlägg 18402 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318710 Jag arbetar med avverkning på en myr. På grund av det milda vädret så bär det inte längre. Snart är snön borta. De har ju lovat lite kyla nästa vecka, men om snön är borta så har jag inga vägar att trampa snö i.

Då har jag svårighet att komma ut med traktorn.

Är Atv med band ett alternativ som småskalig skotning. Klarar den att dra vagn med lite massaved?
Hur blött kan man åka i?

Vill gärna ha tips och råd!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318712 En bild på det blöta eländet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

svampbob  
#318715 Frågan är väl om vagnen bär över det blöta. Jag är åtminstone väldigt imponerad av dragkraften med bandsats.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318718 Jag har en specialvagn som har 8 ljul för bästa bärighet.

Jag tycker att banden känns väldigt klena med mycket plast, håller de verkligen.
Sedan funderar jag på när man har vikt på dragkulan hur reagerar fyrljulingen och band på det. sjunker den ihop och slirar banden? Går det att smyga fram som man är van med traktor eller är det fullt ös som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

svampbob  
#318790 Jag har aldrig fått banden att gå sönder eller slira på bandstället. Hjulingen blir nedväxlad med bandsatsen säkert 20%.
Hjulingen blir en bättre maskin på alla vis med bandsats på. Stabilare, högre markfrigång, bättre dragkraft. Det finns dom häromkring som kör med band året om.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318794 Låter ju väldigt bra. Jag har kollat på en ny maskinen med begagnade band. Skall kanske slå till på det. ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

traktorz  
#318795 Kanske är en 6-hjulning lämpligare, då den är tåligare än en ATV med bandsats.

På vår Polaris har vi måst byta flertalet bussningar, samt att både de övre och nedre bakre bärarmarna brustit. Nu har vi svetsat på extra vinkeljärn på dessa för att få dessa att hålla. Påkänningarna på upphängningen blir enorma med bandsats, speciellt i svår terräng ute på hyggena.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

svampbob  
#318800 Jag har kört tre säsonger nu och inget trasigt. Gissar på 150-200 m3 travat utkört med band. Jag har iofs aldrig kört med band på hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

svampbob  
#318801 Som jag har förstått det så är Tatous band bäst.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318803 Det jag tittade på är en Can-am 400 kubik fjolårets modell med apache bandsats.

Kanske vid lite efterforskning är mer leksaker än arbetsfordon. Men det var ett bra pris.... Tror att det hamnar strax över 60 000 kr exkl moms.

Jag är ju ingen häftig människa, utan vill jobba lungt och metodiskt. Hoppas att det skall funka!

Några som har åsikter om maskinen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Ferguson system  
#318808 Har du vurdert små beltemaskiner? Jernhesten, Oxen og trolle lunneren er fine alternativ. Det skal mye til for å stoppe de på myr og i ulendt terreng.

Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Rasken  
#318810 Ja jag har funderat på järnhäst. Men det känns som om det skulle ta längre tid med det. Och en massa knallande efter den.

Men det kanske är ett billigare alternativ. Såg en på blocket för 30000 kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318811
Rasken skrev:Jag har en specialvagn som har 8 ljul för bästa bärighet.

Har du någon bild på den?

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

Hema  
#318820 Band till en ATV brukar ligga runt 30.000-40.000:-, så om du använder en järnhäst på myren o sedan kör med ATVn på övrig mark? Samt så har det iaf förut funnits en rekommendation att ska du köra med band ska du ha både styrservo och typ minst ha 700kubiksmotor.

Avatar Fallback

Re: Atv med band, alternativ skotning?

bjed0001  
#318828 Alternativt en skogis. För 70 tusen +moms får du en bandmaskin med en riktig kran med tvåspaksstyrning, vinch och styrning på vagnboggin.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Skogis_3000_57966590.htm?ca=2&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).